2026-08-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Det beror ju på vad du mår skit över eller hur, mår du dåligt över att du känner dig kränkt för att det är val och arbetsvägrar på grund av reklam så ja, då får du helt enkelt gå hem anser jag. Eller ska hela företaget göra dina känslor till en policy. Det är inte Demokrati det är ju förtryck och det säger emot yttrandefrihet

Fast det finns ju många andra lagliga budskap man kan skriva i reklam och som man inte skriver eftersom man vet att de kommer anses provocerande. Så jag håller inte med att detta går emot yttrandefriheten utan tvärtom så är detta yttrandefrihet.
Jag förstår inte hur du kan få detta till det motsatta. Då har du nog inte koll på yttrandefrihet och vad det innebär.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-08-20 kl. 17:07.
Citera
2026-08-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Fråga Västtrafik om de tycker att detta är detaljer men det är väl inte så noga med hur pengar används när det gäller vissa.
Jag bryr mig väldigt lite om vad de tycker. De får skylla sig själva.
Citera
2026-08-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Fast det finns ju många andra lagliga budskap man kan skriva i reklam och som man inte skriver eftersom man vet att de kommer anses provocerande. Så jag håller inte med att detta går emot yttrandefriheten utan tvärtom så är detta yttrandefrihet.

Men nu handlar det om detta ämnet du skriver ju här om det. Om du inte tycker så undrar jag vad är det då? Ska bara en viss grupp få säga sitt och andra va tysta du skrev ju i ditt tidigare inlägg att om man mår dåligt ska man hålla tyst o skaffa nytt jobb då? Mår jag dåligt på mitt jobb vill jag nog byta iallafall. Trivs jag inte i mitt boende flyttar jag säkert också. Just saying
Citera
2026-08-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Sverige i ett nötskal att ge efter där man skiter fulständigt i vår demokrati och yttrandefrihet. Där man kan som invandrare arbetsvägra utan konsekvenser. Man vet att dessa inte är sjuk och istället för att sparka dom så ger man efter deras krav.
Går inte ställa några krav
svenskar vill ha tjänstebil och kunna sköta sitt jobb hemifrån via teams, då är det inte aktuellt att köra buss.

Så du borde vara tacksam att vi har somalier som kan jobba
Citera
2026-08-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Går inte ställa några krav
svenskar vill ha tjänstebil och kunna sköta sitt jobb hemifrån via teams, då är det inte aktuellt att köra buss.

Så du borde vara tacksam att vi har somalier som kan jobba

Likaså att man får komma till Sverige som är ganska fritt där man kan få ett bra liv, tacksamhet visar man inte på detta sätt, och det finns nog många som hade varit tacksamma att få ett jobb som inte har ett
Citera
2026-08-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Men nu handlar det om detta ämnet du skriver ju här om det. Om du inte tycker så undrar jag vad är det då? Ska bara en viss grupp få säga sitt och andra va tysta du skrev ju i ditt tidigare inlägg att om man mår dåligt ska man hålla tyst o skaffa nytt jobb då? Mår jag dåligt på mitt jobb vill jag nog byta iallafall. Trivs jag inte i mitt boende flyttar jag säkert också. Just saying

Ja och om någon mår dåligt så har vi något som kallas yttrandefrihet. Antar du försöker undvika ämnet. Jag ville få fram att du också har yttrandefrihet och då skrev du att det är skillnad på olika saker om jag förstod det rätt. Då behöver du kolla upp vad yttrandefrihet är. Det är väl självklart att man kan sjukskriva sig om man har anledning. Arbetsgivaren var ju snabb och löste problemet. Yttrandefrihet i sin renaste form.

Antar du är SD för då tar man saker personligt. Det finns väl ingen i SD som gör något för någon annan... Så dubbelmoral på er. Så genomskinligt...
Citera
2026-08-20, 17:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Drar du inte stora växlar? Dessutom kan man ju diskutera om budskapet rasistiskt. Känns ju helt riktigt som beslut Västtrafik insåg att det skadar de anställda att ha uppe detta. Det är såhär en demokrati ska fungera enligt mig. Du vill ju att man inte ska diskutera och komma på lösningar om jag förstår dig rätt. Så om din arbetsgivare märker att du mår skit så tänker du att du ska hålla käft och kanske byta jobb istället ? =)

Det är naturligtvis ett rent påhitt att dessa busschafförer ”mår skit” av ett skrivet valbudskap på valaffischer med information om en bidragsmöjlighet de inte ens behöver bry sig om.
Det är rena dumheter - att man inte gillar alla affischer, all reklam eller åsiktsyttringar man stöter på hör till livet i en demokrati.

Vi är nog många som inte gillar eller till och med får ont i magen av valbudskap som förordar skattehöjningar, högre bensinpriser, fler cykelbanor och marknadshyror.
Många av oss ser affischerna med dessa budskap på väg till jobbet varje dag, ibland syns de från arbetsplatsen.
Ska vi också sjukskriva oss om dessa affischer inte tas bort?

Dessa sakar kommer dessutom drabba oss om sådana åsikter vinner i valet, vare sig vi vill det eller ej. Budskapet om återvändarbidrag är däremot inget som den som inte vill ha det behöver välja.
Citera
2026-08-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är naturligtvis ett rent påhitt att dessa busschafförer ”mår skit” av ett skrivet valbudskap på valaffischer med information om en bidragsmöjlighet de inte ens behöver bry sig om.
Det är rena dumheter - att man inte gillar alla affischer, all reklam eller åsiktsyttringar man stöter på hör till livet i en demokrati.

Vi är nog många som inte gillar eller till och med får ont i magen av valbudskap som förordar skattehöjningar, högre bensinpriser, fler cykelbanor och marknadshyror.
Många av oss ser affischerna med dessa budskap på väg till jobbet varje dag, ibland syns de från arbetsplatsen.
Ska vi också sjukskriva oss om dessa affischer inte tas bort?

Dessa sakar kommer dessutom drabba oss om sådana åsikter vinner i valet, vare sig vi vill det eller ej. Budskapet om återvändarbidrag är däremot inget som den som inte vill ha det behöver välja.

Du har ju yttrandefrihet och får göra vad du vill för mig och alla andra. Förstår du inte det? Det är Västtrafik som bestämmer om en anställd ska få repressalier eller inte. Du och jag vet ingenting om vad som sagts mellan parterna mer än det lilla de själva valt att föra vidare.
Fortfarande yttrandefrihet.
Man får även ta ner reklam på sin fastighet. Inget konstigt alls.

Har du mer att komma med? Låter som du är avundsjuk att vissa har "ballar".
Citera
2026-08-20, 17:50
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Somalierna, världens värsta skitfolk men samtidigt SDs bästa valarbetare!

Genialiskt av SD!
SD har alltid varit duktiga på att hänga ut och skuldbelägga enskilda grupper, såsom judar, juggar mm. Såtillvida har de inte förändrats ett dugg sen de bildades, bara bytt fokus.
Citera
2026-08-20, 17:55
Medlem
colis avatar
Citat:
Drar du inte stora växlar? Dessutom kan man ju diskutera om budskapet rasistiskt. Känns ju helt riktigt som beslut Västtrafik insåg att det skadar de anställda att ha uppe detta. Det är såhär en demokrati ska fungera enligt mig. Du vill ju att man inte ska diskutera och komma på lösningar om jag förstår dig rätt. Så om din arbetsgivare märker att du mår skit så tänker du att du ska hålla käft och kanske byta jobb istället ? =)

Om någon ”mår så mycket skit” av att stöta på helt lagliga, mest informativa valaffischer från ett demokratiskt riksdagsparti att denne arbetsvägrar och kräver censur av valaffischer, annars hotar vederbörande att sjukskriva sig.
Ja då hoppas jag att arbetsgivaren och alla andra inser att det inte står riktigt rätt till hos en sådan anställd och denne inte lärt sig vad det innebär att sköta sitt jobb och leva i en demokrati med fria val och yttrandefrihet.

Busschaffiserna beter sig ju som små barn som stampar i golvet och vägrar klä på sig om de inte får sin vilja igenom. Den typen utpressning ska naturligtvis inte någon ge efter för.
Senast redigerad av coli 2026-08-20 kl. 18:00.
Citera
2026-08-20, 17:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Du har ju yttrandefrihet och får göra vad du vill för mig och alla andra. Förstår du inte det? Det är Västtrafik som bestämmer om en anställd ska få repressalier eller inte. Du och jag vet ingenting om vad som sagts mellan parterna mer än det lilla de själva valt att föra vidare.
Fortfarande yttrandefrihet.
Man får även ta ner reklam på sin fastighet. Inget konstigt alls.

Har du mer att komma med? Låter som du är avundsjuk att vissa har "ballar".

Västtrafik har ju ingått avtal och tagit betalt för något de nu efter utpressning inte kommer fullfölja.
Det kommer kosta en hel del i skadestånd och avtalsbrott. Något som i slutändan drabbar skattebetalarna eftersom Västtrafik får statliga bidrag.

Dessutom är det principiellt alltid obehagligt att se att utpressare vinner med helt vansinniga odemokratiska krav.
Senast redigerad av coli 2026-08-20 kl. 18:01.
Citera
2026-08-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ja och om någon mår dåligt så har vi något som kallas yttrandefrihet. Antar du försöker undvika ämnet. Jag ville få fram att du också har yttrandefrihet och då skrev du att det är skillnad på olika saker om jag förstod det rätt. Då behöver du kolla upp vad yttrandefrihet är. Det är väl självklart att man kan sjukskriva sig om man har anledning. Arbetsgivaren var ju snabb och löste problemet. Yttrandefrihet i sin renaste form.

Antar du är SD för då tar man saker personligt. Det finns väl ingen i SD som gör något för någon annan... Så dubbelmoral på er. Så genomskinligt...

Nej jag frågade bara vem som ska få ha rätten att bli hörd, alla eller några få vilket du inte uppfattade, och med det menar jag att man ska inte försöka strypa en grupp bara för att den andra inte håller med och strejkar, det är rena dagisnivån och särbehandlingen. Om problemet är yttrandefrihet så får ju alla säga sitt vilket i detta fall och förra valet också inte accepteras av en del människor, så då undrar jag har bara vissa rätt att trycka reklam, uttrycka sig och tvinga sin vilja fram rätt ? Folk får strejka så mycket dom vill, folk får tycka vad dom vill också i Sverige.
Det handlar om att känna sig utvald och ställd i ett hörn, som ett litet barn, då får man ju antingen acceptera alla och anpassa sig till ett samhälle som vuxen eller så får man ju knalla vidare till något som kanske passar ens tyck o tänk bättre? Det är absolut ingenting som är konstigt med det här, det fick man ju lära sig redan som litet barn.
Passar det inte så, finns det ett gammalt ordspråk det bör du ha hört.
Ja du har rätt att anta, det spelar ingen roll vad jag röstar på men mina värderingar är något jag inte tullar på, oavsett om du skriker som en fågelunge som vuxen så ändrar du inte på dom vem du än är, jag kan fortfarande tycka om en person som inte tycker som jag, men beter du dig på detta sättet så tror jag inte någon vill ha med dig att göra till slut, det är nog lite där frågan i allt detta ligger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in