2026-08-21, 01:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Tragiskt att vara +40 och ha ett net worth på 4 miljoner kr med bostad medräknad.

1 miljon i likvida medel vid +40. 😩

”Tragiskt” 😂 Du försöker alltså förvandla flera miljoner i nettoförmögenhet och 1 miljon i likvida tillgångar vid 40+ till ett ekonomiskt misslyckande bara för att förminska någon som faktiskt tillhör den övre delen av förmögenhetsfördelningen.

Det är ganska uppenbart att du byter referensgrupp för att få det att låta dåligt. Om 4 miljoner är ”tragiskt” enligt din måttstock, vad kallar du då den stora delen av befolkningen som har mycket små finansiella buffertar och betydligt mindre nettoförmögenhet?

Det där är inte ekonomisk analys. Det är ett tragiskt exempel på enorm avundsjuka kombinerat med en fullständigt verklighetsfrånvänd referensram.

Har svampmissbruket gått överstyr? 😂
Citera
2026-08-21, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Om du är ett proffs borde du väl inte särskriva "investmentbolag"? Särskilt inte när du drivit ett sådant i elva år... I övrigt kan jag hålla med dig.

Anledningen till att jag skriver här på fb är att hålla igång min svenska i skrift.
Enda svenska jag skriver. Man glömmer snabbt efter 18 år

Så tack för rättelsen!
Citera
2026-08-21, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
”Tragiskt” 😂 Du försöker alltså förvandla flera miljoner i nettoförmögenhet och 1 miljon i likvida tillgångar vid 40+ till ett ekonomiskt misslyckande bara för att förminska någon som faktiskt tillhör den övre delen av förmögenhetsfördelningen.

Det är ganska uppenbart att du byter referensgrupp för att få det att låta dåligt. Om 4 miljoner är ”tragiskt” enligt din måttstock, vad kallar du då den stora delen av befolkningen som har mycket små finansiella buffertar och betydligt mindre nettoförmögenhet?

Det där är inte ekonomisk analys. Det är ett tragiskt exempel på enorm avundsjuka kombinerat med en fullständigt verklighetsfrånvänd referensram.

Har svampmissbruket gått överstyr? 😂

Jag känner inte en enda vuxen person/familj (40+) som har ett net worth under 4 miljoner kr. Hus medräknat. Men så känner jag bara arbetande personer/familjer.

Min “ ekonomiska analys” var om driftiga arbetande personer.

Den andra stora delen av befolkningen kallar jag:
Arbetskyga
Arbetslösa
Snyltare
Sjukskrivna
Knarkare
Ensamstående mammor som letar kuk
Lågavlönade
Sosse slödder
Mediokra människor som är nöjda med minimum.
Socialfall
Lata
Mindre begåvade
Citera
2026-08-21, 07:33
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Jag känner inte en enda vuxen person/familj (40+) som har ett net worth under 4 miljoner kr. Hus medräknat. Men så känner jag bara arbetande personer/familjer.

Arbetskyga
Arbetslösa
Snyltare
Sjukskrivna
Knarkare
Lågavlönade
Sosse slödder
Socialfall
Lata
Mindre begåvade
I Sverige?? Eller i USA där du bor??? I Sverige har nog minst 92-93 % av 40+ mindre än 1 mille net worth efter bostaden räknats bort, 70 % har säkert mindre än 1 mille net worth även med bostaden inräknat.
Citera
2026-08-21, 07:55
Medlem
Citat:

Arbetskyga
Arbetslösa
Snyltare
Sjukskrivna
Knarkare
Lågavlönade
Sosse slödder
Socialfall
Lata
Mindre begåvade
Kvalar in på lågavlönad. Dessutom utan heltid.
Citera
2026-08-21, 09:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ok, vem tror du blir rikast, den med 25k i månaden som snålar som helvete och sparar 15k i månaden eller den som tjänar 100k i månaden, lever gott och sparar 50k i månaden?

Ordspråket syftar mer på att om man ökar sina utgifter i takt med inkomsterna blir man inte rik (sparat på kontot i vart fall, har du en miljon i månadslön och bränner allt varje månad är du likväl rik om det köps hus, bilar, båtar mm).

Men ökad inkomst kommer alltid att trumfa snålt leverne om man vill bli rik.
Inte alltid. Folk kan vara genier på att vända på slantarna och göra smarta affärer. Det finns det hur många exempel som helst på. Du får nog bli lite mer erfaren för att förstå det.
Citera
2026-08-21, 09:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Nej, det stämmer inte. Det bästa sättet att bygga en förmögenhet är att öka sina inkomster och investera.

Jämför att kunna spara 2000 jämfört med 50000 i månaden.
Hur många som kan spara 50000 i månaden lever snålt egentligen? Nej, de flesta av dessa bränner sina pengar och har ofta stora lån, sommarhus, meningslösa bilar som snabb minskar i värde, dyra båtar etc Börjar man detaljgranska folks ekonomi så blir man förvånad över detta, hur folk från relativt små omständigheter kan vara så pass solida och vice versa. Jag har jobbat med kreditbedömning och sett det mesta.
Citera
2026-08-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Har faktiskt aldrig stött på någon som påstår att de är miljonärer pga husets värde, och inte heller noterat att det är något som banken eller staten påstår.

Du är inte heller unik på något sätt som verkar tro att du ensam listat ut att man kan tjäna pengar på att hyra ut bostäder mm. Alla har inte det intresset eller som mål i livet att dra in så mycket pengar så möjligt.

Men att det är nån form av ekonomiskt dödsdom att ha lite bostadslån är bara rent trams.
Har läst hundratals här genom åren.

Tror jag är ganska unik då 99,9% inte hyr ut bostäder.

Du skall nog inte ta ordet trams i din mun din fjant.
Citera
2026-08-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Då är typ hälften av alla svenskar "totalt efterbliven".

Många tjänar bara 24-30. Då blir det inte mycket över efter räkningarna. Speciellt med barn.

Nu hade jag själv kunnat spara med de pengarna men att kalla halva befolkningen "totalt efterbliven" när vi har ett samhälle som inte precis tillåter mycket sparande (högt skattetryck osv) så blir det lite fel kan jag tycka..
Snarare är majoriteten svenskar efterblivna, vad är din poäng?
Citera
2026-08-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Apropå pensioner, har hört ett antal som sitter på bostadsrätt men med en dålig pension, då tar man ett seniorlån som dom inte betalar på, sen har du ränta på ränta effekt. Bankerna tar allt när du trillar av pinn. Det bidde ingenting till barnen.
Seniorlån är så dåliga att de borde förbjudas.
Citera
2026-08-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Finns det ett samband mellan hög lön och någorlunda stor förmögenhet?

Man hör ju väldigt ofta hur väldigt många ökar utgifterna i takt med att inkomsterna ökar?

Det finns en tydlig korrelation upp till en viss nivå. Dvs på populationsbasis kan man se att en ökad förmögenhet går hand i hand med en ökad lön. Detta gäller någonstans upp till en lön strax över statlig skatt sedan planar det ut och blir mer diffust.

Det som är tydligt är att de som är allra rikast i större utsträckning blir rikare på inkomst av kapital, ärvd förmögenhet, egenföretagande etc. och inte genom förvärvsarbete.

Med andra ord, genom att jobba dig upp i karriären kan du skapa ett bra liv och en ok ekonomi. vill du bli riktigt förmögen krävs att du får in pengar på annat sätt. Om du inte har ett fett arv som väntar är troligtvis "enklaste" vägen att du sparar en stor del av din inkomst och under lång tid investerar den i något som längre fram kommer ge dig en rejäl avkastning.

Vi pratar i många fall om minst 20-30 år och det är därför så få går denna vägen. De allra flesta rättar och utökar sina utgifter i nästan samma takt som deras lön ökar vilket skapar förhållandet ovan.
Citera
2026-08-21, 11:03
Medlem
Citat:

Arbetskyga
Arbetslösa
Snyltare
Sjukskrivna
Knarkare
Lågavlönade
Sosse slödder
Socialfall
Lata
Mindre begåvade

Tänk så härligt liv du skulle ha om du kunde chilla som ett sosse slödder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här