2026-08-19, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om jag inte behöver ange exakt krona...

Mer än två miljoner i tillgångar. Billig villa, ok bilar och bra inkomst.

Allt är relativt.
Citera
2026-08-19, 06:07
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Allt är relativt.

Inte det påståendet. Det påståendet är absolut, inte relativt.
Citera
2026-08-19, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om jag inte behöver ange exakt krona...

Mer än två miljoner i tillgångar. Billig villa, ok bilar och bra inkomst.
Hur har du kommit fram till det?

Har du källor från privatekonomiska rådgivare som bekräftar?
Citera
2026-08-19, 06:16
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
De flesta med fungerande liv från 35-årsåldern och uppåt har utöver sin bostad ett par miljoner på banken, och då menar jag inkl. aktier, fonder och whatever.
Dröm sött.
Citera
2026-08-19, 06:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Hur har du kommit fram till det?

Har du källor från privatekonomiska rådgivare som bekräftar?

Det baseras på en objektiv, matematisk skala.

Har jag tillgångar värda flera miljarder och du har två miljoner i tillgångar, en billig villa, några bilar och en bra inkomst, är jag rikare än du. Men om du har det i relation till någon som bor i en hyresrätt och inte har en krona i sparande och bara äger en cykel, då är du rik.

Och här ser vi relationen mellan ekonomisk underklass, medelklass och överklass, objektivt, inte bara i det vi kallar "klass "(som förvisso har subjektiva element), utan detta kan också matematiskt jämföras mellan varandra.

Vi kan dock göra en argumentativ jämförelse mellan den rike och den rikaste om du vill.

Edit: Men om vi använder ”känslan av att vara rik” som måttstock, då faller hela mitt resonemang samman.
Senast redigerad av particulum1 2026-08-19 kl. 06:58.
Citera
2026-08-19, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
2 miljoner på fasträntekonto, varför? Vilken bank ger mer än typ 2,5% nu? Jävligt låg ränta som du dessutom får skatta för igen, även med tanke på beloppet du sprarar.
Dom ligger på 2,7-3% och allt eftersom dom löper ut pekas pengarna om till börsen
Citera
2026-08-19, 07:17
Medlem
Dom flesta har väl inga pengar alls. Så länge man har skulder som man inte klarar av att betala under sin livstid så har man ju inga pengar. Om man delar upp 154 miljarder kronor i skulder på 10 miljoner personer så får man ju ett snitt. Sen finns det ju så klart smarta människor utan skulder, men dom är inte så många.
Citera
2026-08-19, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror fortfarande inte du förstår vad median betyder.

Det spelar ingen roll om "rätt många" ligger på 0.
Median betyder att det ligger i mitten av populationen: Dvs lika många enheter ligger över som under.
Är det oklart för dig? Givetvis spelar det då roll om 20% äger 0 även om 0.1% äger 100 miljoner.
Blir det mer klart för dig då???
Citera
2026-08-19, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Allt är relativt.

Om man kan leva ett bekvämt liv endast på sina räntor och avkastningar, då är man rik. Sen är det förstås flytande vad ett bekvämt liv är.

Men om man räknar lite löst på att kunna leva på 2% avkastning av sina tillgångar, säg att man får en miljon om året, då behöver man alltså cirka 50 miljoner.

Där någonstans börjar jag känna att man kan kalla sig rik.
Citera
2026-08-19, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Dom flesta har väl inga pengar alls. Så länge man har skulder som man inte klarar av att betala under sin livstid så har man ju inga pengar. Om man delar upp 154 miljarder kronor i skulder på 10 miljoner personer så får man ju ett snitt. Sen finns det ju så klart smarta människor utan skulder, men dom är inte så många.

Det pratas om median-förmögenhet.

https://www.matteboken.se/lektioner/gymnasiet/matte-niva-1/statistik-och-sannolikhet/medelvarde-median-och-typvarde#!/
Citera
2026-08-19, 07:39
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Om man kan leva ett bekvämt liv endast på sina räntor och avkastningar, då är man rik. Sen är det förstås flytande vad ett bekvämt liv är.

Men om man räknar lite löst på att kunna leva på 2% avkastning av sina tillgångar, säg att man får en miljon om året, då behöver man alltså cirka 50 miljoner.

Där någonstans börjar jag känna att man kan kalla sig rik.
Det här påståendet om att ”känna sig rik” är nonsens.

Förstå skillnaden mellan känsla, tanke, fakta och sanning.

Att känna sig rik är inte en ”känsla”.

En känsla kan exempelvis vara rädsla, oro, ånger, tillfredsställelse eller otillfredsställelse.

Du kan tänka eller föreställa dig att du är rik och därmed känna tillfredsställelse. Det gör det objektivt subjektivt sant att du tänker eller föreställer dig det och känner tillfredsställelse, men det gör dig inte objektivt rik.
Senast redigerad av particulum1 2026-08-19 kl. 07:47.
Citera
2026-08-19, 07:55
Medlem
particulum1s avatar
Jag säger inte att ni måste, men jag rekommenderar verkligen att ni lär er skillnaden mellan vad som är subjektivt och vad som är objektivt.

Tankar är inte känslor, känslor är inte tankar. Fakta är inte tankar, tankar är inte fakta. Känslor är inte fakta, och fakta är inte känslor.

Det finns tankar, det finns känslor, det finns fakta. Men inget utav dessa är varandra.
Senast redigerad av particulum1 2026-08-19 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in