2026-08-20, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Är du på riktigt? ”Jag” och ”Du” finns inte här eftersom det är ett anonymt forum 🙄

I verkligheten där även du tvingas att bo så vet nog redan din omgivning om du är förmögen och ännu hellre rik, jag tog ett tidigt beslut i mitt liv att komma så nära den där 1% som lever på alla andra, det gör man genom att utbilda sig till något som behövs och som man man kan tjäna pengar på, man investerar 20% av sin nettolön, vill man köpa något lyxigt som tex en exklusiv bil så köper man först tillgångar som avkastar så det täcker till bilens inköpspris och kostnader.
I teorin är detta lika enkelt som att behålla sin optimala vikt och ha en vältränad kropp men som du kanske ser omkring dig så misslyckas även de allra flesta med detta då de hellre dricker socker och äter processad mat istället för att gå till gymmet. Samma med deras pengar, de köper skit i stället för tillgångar, jag bryr mig inte vad de gör men jag fostrar min barn till att försöka komma så nära den där 1% som möjligt, du får göra vad du vill, ditt liv men försök för fan inte lära mig hur man skapar välstånd.
Varför berättar du det för mig? Har jag frågat dig hur jag ska få råd till en ny bil, eller hur jag ska kunna hålla vikten nere?

Och det där med bekräftelsebehov, haha.
Citera
2026-08-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför berättar du det för mig? Har jag frågat dig hur jag ska få råd till en ny bil, eller hur jag ska kunna hålla vikten nere?

Och det där med bekräftelsebehov, haha.
Jag berättar inget för dig eftersom du är ett hopplöst fall som inte ens är kapabel att hålla skiten borta från din lägenhet, jag berättar det för de i tråden som vill lyckas att bli självförsörjande och leva ett rikt liv.
Citera
2026-08-20, 08:49
Medlem
Citat:
Jag berättar inget för dig eftersom du är ett hopplöst fall som inte ens är kapabel att hålla skiten borta från din lägenhet, jag berättar det för de i tråden som vill lyckas att bli självförsörjande och leva ett rikt liv.
Då ska du såklart inte citera mig, då får jag nämligen en avisering. Och jag försöker svara de som svarar mig.
Citera
2026-08-20, 09:39
Medlem
Folk har pengar, debatten om karensdag är trams.
Citera
2026-08-20, 12:27
Medlem
engammalfisks avatar
Det är väldigt många som har en hel del pengar märker man om man tittar på försäljning & priser på sånt som bilar & elektronik i svergie, high end & mid range går åt fortare än budget alternativ. ingen aning var de får pengarna ifrån.
Senast redigerad av engammalfisk 2026-08-20 kl. 12:30.
Citera
2026-08-20, 15:10
Medlem
Citat:
Det mest komiska är alla de som hävdar att de är miljoner pga värdet på sin bostad och sedan måste köpa tvättmaskinen på avbetalning 😂

En bostad är konsumtion som kostar dig pengar var månad, sedan när du flyttar till ålderdomshemmet och säljer den då först har du dina miljoner på kontot, sorgligt, men med tur och med skicklighet så har jag aldrig gått på bankernas och statens lögner om att man är multimiljonär genom sin bostad.

Har faktiskt aldrig stött på någon som påstår att de är miljonärer pga husets värde, och inte heller noterat att det är något som banken eller staten påstår.

Du är inte heller unik på något sätt som verkar tro att du ensam listat ut att man kan tjäna pengar på att hyra ut bostäder mm. Alla har inte det intresset eller som mål i livet att dra in så mycket pengar så möjligt.

Men att det är nån form av ekonomiskt dödsdom att ha lite bostadslån är bara rent trams.
Citera
2026-08-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Det är väldigt många som har en hel del pengar märker man om man tittar på försäljning & priser på sånt som bilar & elektronik i svergie, high end & mid range går åt fortare än budget alternativ. ingen aning var de får pengarna ifrån.

Jag får lön i slutet på månaden. Tror det är rätt vanligt faktiskt.
Citera
2026-08-20, 15:23
Medlem
zombie-nations avatar
Enligt SCB äger vuxna svenska 2,7 miljoner, efter skatter, efter lån, inklusive värde på sin bostad och liknande. Det är ju inte jättemycket med tanke på att 66 % av oss äger boendet, hus eller BR.

Egentligen mer intressant att göra specifika nedslag och kolla lite här och där hur bra folk har det ställt.

Det är också lite intressant att i pengabesparingar har svensken i snitt 300 000 kr.

Jag tror de allra flesta i min omgivning inte har detta.
Citera
2026-08-20, 15:32
Medlem
Samowiedzas avatar
Jag misstänker att alla har väldigt olika summor på sina sparkonton.

Detta grundar jag på att de flesta har olika höga löner och olika utgifter.
Citera
2026-08-20, 15:44
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Man är totalt efterbliven omnämna lever från lön till lön och kommer sluta med att man blir fattigpensionär med noll livskvalitet
Då är typ hälften av alla svenskar "totalt efterbliven".

Många tjänar bara 24-30. Då blir det inte mycket över efter räkningarna. Speciellt med barn.

Nu hade jag själv kunnat spara med de pengarna men att kalla halva befolkningen "totalt efterbliven" när vi har ett samhälle som inte precis tillåter mycket sparande (högt skattetryck osv) så blir det lite fel kan jag tycka..
Citera
2026-08-20, 15:47
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Var någon tidning nyligen, svenska dagbladet eller liknande. Som hade frågat 10 personer i olika yrken vad dom tjänade. Inte en ENDA människa i denna gruppen tjänade 50.000 kr. Vilket är gränsen för att klassas som höginkomsttagare i Sverige. Det högsta var en person som tjänade 44.000 kr.

En kille runt 22-25 tjänade runt 11-14.000 kr på en heltidstjänst innan skatt?! Visserligen var det på timmar. Och inom handel. Men heltid? Fy fan.

Det är inte många människor i Sverige som är FAKTISKA höginkomsttagare. Men jag tror att många vill ge skenet av att vi tjänar så bra och har det så bra i Sverige. Håller hårt på den bilden. Även om den börjar ruckas rätt mycket. Vi har dessutom sämst löner i hela Norden tillsammans med Finland. Vi släpar nog efter rätt bra.
Sverige börjar bli / är idag som USA. Vi har tagit efter deras modell.

De flesta anställningarna börjar bli timanställningar. Se på handel, restaurang, transport. Många brascher där folk får skrapa ihop timmar. Inte precis det medelklassamhälle som Sverige en gång gjort sig känt för.
Citera
2026-08-20, 16:15
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Apropå pensioner, har hört ett antal som sitter på bostadsrätt men med en dålig pension, då tar man ett seniorlån som dom inte betalar på, sen har du ränta på ränta effekt. Bankerna tar allt när du trillar av pinn. Det bidde ingenting till barnen.
Citat:
Det mest komiska är alla de som hävdar att de är miljoner pga värdet på sin bostad och sedan måste köpa tvättmaskinen på avbetalning 😂

En bostad är konsumtion som kostar dig pengar var månad, sedan när du flyttar till ålderdomshemmet och säljer den då först har du dina miljoner på kontot, sorgligt, men med tur och med skicklighet så har jag aldrig gått på bankernas och statens lögner om att man är multimiljonär genom sin bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in