2026-08-17, 21:23
Medlem
Rumpkorvens avatar
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?
Citera
2026-08-17, 21:28
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

De flesta har nog ganska små belopp, varför skulle de ha mer? Man får ju ny lön varje månad, och förlorar man jobbet (händer sällan) så har ju alla a-kassa under en övergångsperiod.

Folk vill leva livet, och det innebär att unna sig om lönen tillåter. Större bostad, större bil, större semester, större intressen och hobbies. Så lönen används upp, vilket är smart.

De enda som inte konsumerar är hippies eller miljöpartister, men de brukar sällan ha ens normal höga löner så de får snåla och klippa kuponger för rabatt på pasta och tvättmedel.
Citera
2026-08-17, 21:30
Medlem
J.Doessons avatar
Beror väl på hur mycket dom gillar att spendera/vill ha en fasad utåt.

Men jag tror att dom har en hel del.
Citera
2026-08-17, 21:30
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
De flesta har nog ganska små belopp, varför skulle de ha mer? Man får ju ny lön varje månad, och förlorar man jobbet (händer sällan) så har ju alla a-kassa under en övergångsperiod.

Folk vill leva livet, och det innebär att unna sig om lönen tillåter. Större bostad, större bil, större semester, större intressen och hobbies. Så lönen används upp, vilket är smart.

De enda som inte konsumerar är hippies eller miljöpartister, men de brukar sällan ha ens normal höga löner så de får snåla och klippa kuponger för rabatt på pasta och tvättmedel.
Är det inte bättre att spara så att man kan göra en större resa? Köpa ett större hus? Få pengarna att växa? Varför leva från lön till lön? Låter efterblivet.

Vad tror du då? Hur mycket har gemene man på sparkontot?
Citera
2026-08-17, 21:32
Medlem
olasvenssons avatar
10% av nettolönen sparar de flesta.
Citera
2026-08-17, 21:37
Medlem
Du frågar på fel ställe. Här på Flashback har alla några miljoner i aktier, lika mycket i fonder, något litet blygsamt sparkonto med några hundratusen som skvalpar runt samt lite guldtackor som ligger och skräpar här och var.
Citera
2026-08-17, 21:39
Medlem
Citat:
Är det inte bättre att spara så att man kan göra en större resa? Köpa ett större hus? Få pengarna att växa? Varför leva från lön till lön? Låter efterblivet.

Vad tror du då? Hur mycket har gemene man på sparkontot?

Jag tror median långinkomst-knegaren har runt 0 på sparkontot(lön-till-lön).
Citera
2026-08-17, 21:43
Medlem
Har väl liten del "pengar" desto mer värde i aktier.
Citera
2026-08-17, 21:44
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Har väl liten del "pengar" desto mer värde i aktier.
Ja, men menar ju värdet i aktier också såklart.
Citera
2026-08-17, 21:48
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Vad har du själv? Jag har några 100.000 tusen och ett hus som är värt en del?
Citera
2026-08-17, 21:50
Medlem
Citat:
Tror inte jag.

En månadslön då? Svårt att uppskatta för vissa är livrädda för att spara och andra ser det som en sport att spara in på toapapper och avgudar nästa miljon på bankkontot eller ISK-kontot även bland låginkomsttagare.

Kod:
"Varannan svensk (50 %) har ett begränsat buffertsparande på under 10 000 kronor, vilket innebär att de saknar en tillräcklig krockkudde för oväntade utgifter. Finansinspektionen konstaterar att varannan konsument har denna låga nivå, medan en av tio helt saknar sparande. Dessutom sparar var femte mindre än 500 kr i månaden."

https://www.zmarta.se/tips-rad/privatekonomi/hur-mycket-sparar-svenskar
Citera
2026-08-17, 21:51
Medlem
SCB för statistik över svenskarnas sparande. Ska man skratta eller gråta?

Sparbarometern
Hushållens likvida sparande uppgick till 66 miljarder kronor vid utgången av det första kvartalet 2026.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in