2026-08-20, 21:50
Medlem
NYZ367s avatar
Atr säga att man missade investeringar är normalt. vem trodde att internet skulle generera pengar när jag var 1994 och jag var 28 är

Eller 2004 2006 när folk började ge upp på fysiska butiker och talade om att köpa kläder man aldrig provat eller känt på??
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-20 kl. 22:13.
Citera
2026-08-20, 21:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Du pratar med ett proffs! Jag ägde ett investment bolag i 11 år.

Likvida medel:

Fysiska kontanter
Pengar på företagskonto/ privat bankkonto
Kortfristiga placeringar.

Som sagt en driftig person 40+ borde ha 1 miljon i likvida medel.

Min åsikt.
Om du är ett proffs borde du väl inte särskriva "investmentbolag"? Särskilt inte när du drivit ett sådant i elva år... I övrigt kan jag hålla med dig.
Citera
2026-08-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Högavlönade drar ofta på sig betydligt större konstnader och har svårt att ställa om i det fall inkomsterna minskar. Finns många exempel på folk med små inkomster som har mycket solid ekonomi. Samma gäller förresten företag.

Visst är det så men det finns en klar korrelation, hög lön stor förnögenhet generellt.
Citera
2026-08-20, 22:01
Medlem
NYZ367s avatar
Jag har ingen kontakt med min kusin som har 100 anställda

Nu är vi OT hur mycket pengar har folk?
Min kusin har 100 anställda och jag är förtidspensionär. Min fars syster lever än hon ringer då och då jag är tacksam. Jag kan inte be om pengar för jag ärvde lika mycket som alla andra för 30år sedan jag satsade på framfab och förlorade. Min syrra köpte en gård min kusin satt på pengarna och gick på Chalmers. Mina andra yngre kusiner dom lever gott i dag. Det är bara jag som gapade efter för mycket och var äldst som gjorde bort mig.

Framfab var dåtidens bitcoin
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-20 kl. 22:08.
Citera
2026-08-20, 22:07
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Varför skulle man inte ha barn för det?

Varför ifrågasätter du mitt antagande? Får jag inte anta saker? Personen sa inte emot så det verkar som att jag hade rätt.
Citera
2026-08-20, 22:11
Medlem
Citat:
Trams skulle jag inte säga, det ligger en hel del i det.

Ok, vem tror du blir rikast, den med 25k i månaden som snålar som helvete och sparar 15k i månaden eller den som tjänar 100k i månaden, lever gott och sparar 50k i månaden?

Ordspråket syftar mer på att om man ökar sina utgifter i takt med inkomsterna blir man inte rik (sparat på kontot i vart fall, har du en miljon i månadslön och bränner allt varje månad är du likväl rik om det köps hus, bilar, båtar mm).

Men ökad inkomst kommer alltid att trumfa snålt leverne om man vill bli rik.
Senast redigerad av Baheera 2026-08-20 kl. 22:17.
Citera
2026-08-20, 22:12
Medlem
Citat:
Nej, man blir inte rik på de stora inkomsterna, utan på de små utgifterna. Gammalt ordspråk.

Nej, det stämmer inte. Det bästa sättet att bygga en förmögenhet är att öka sina inkomster och investera.

Jämför att kunna spara 2000 jämfört med 50000 i månaden.
Citera
2026-08-20, 22:12
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Nu är vi OT hur mycket pengar har folk?
Min kusin har 100 anställda och jag är förtidspensionär. Min fars syster lever än hon ringer då och då jag är tacksam. Jag kan inte be om pengar för jag ärvde lika mycket som alla andra för 30år sedan jag satsade på framfab och förlorade. Min syrra köpte en gård min kusin satt på pengarna och gick på Chalmers. Mina andra yngre kusiner dom lever gott i dag. Det är bara jag som gapade efter för mycket och var äldst som gjorde bort mig.

Framfab var dåtidens bitcoin
Framfab (ursprungligen Framtidsfabriken) var ett svenskt internet konsultföretag som grundades i Lund 1995 Bolaget blev en av de största symbolerna för IT-boomen och IT-bubblan i slutet av 1990-talet innan det drabbades hårt av kraschen.
Mycket investeringar och inga resultat
Citera
2026-08-20, 22:16
Medlem
Citat:
Högavlönade drar ofta på sig betydligt större konstnader och har svårt att ställa om i det fall inkomsterna minskar. Finns många exempel på folk med små inkomster som har mycket solid ekonomi. Samma gäller förresten företag.

Att öka sina kostnader är inte samma sak som att bränna exakt hela lönen. De flesta med hög inkomst sparar ju också mer än de med låg inkomst.

Sen finns det alltid undantag.
Citera
2026-08-20, 22:20
Medlem
NYZ367s avatar
Fick jag leva om mitt liv hade jag köpt små hyreshus renoverat dom lånat på deras nya värde och köpt nya hyreshus.
Ts fråga ? Jag har inte råd med bil men jag och min fru svälter inte vi har en bra lägenhet.
Citera
2026-08-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Framfab (ursprungligen Framtidsfabriken) var ett svenskt internet konsultföretag som grundades i Lund 1995 Bolaget blev en av de största symbolerna för IT-boomen och IT-bubblan i slutet av 1990-talet innan det drabbades hårt av kraschen.
Mycket investeringar och inga resultat

Minns det där!, ni när du tar upp det (70-talist)

Tråkigt som fan att förlora allt man investerat.
Citera
2026-08-20, 22:44
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Att öka sina kostnader är inte samma sak som att bränna exakt hela lönen. De flesta med hög inkomst sparar ju också mer än de med låg inkomst.

Sen finns det alltid undantag.

Jag kommer från en familj med pengar, jag minns att alla var småsnåla.
Folk studerade på bra skolor i Sverige eller i USA. Släkten hade bra sommarhus min morfar var överallt och mötte höga politiker.
Min bästa kompis pappa ägde en advokatbyrå och min kompis slutade som diplomat.
Jag höll aldrig måttet slarvig slö och dum.

Vill nog inte outa mig själv mer än jag fuckade upp allt. Redan 2002 blev jag sjukförklarad/ förtidspensionär. Jag hörde röster och var besatt av negativa tankar.

Tack gode gud det fanns ingenstans att låsa in mig 2003 Alla mentalsjukhus hade lagt ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in