2026-08-12, 20:03
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Har du aldrig hört talas om deformerade och liberala judar? Fundera på, hur många judiska kvinnor i Västeuropa eller USA tror du genomgår rituellt mens-och förlossningsrening? Är det 95-100 procent, eller är det 0-5 procent?

Alla har hört talats om deformerade judar. Det är just det som är problemet med inavel.

Jag har inga som helst problem med människor som tar avstånd från äckel-religionen.

För som sagt, äcklet sitter ju inte främst i generna, utan i beteendet.

Är dock inte jätteförtjust i deras utseende med kroknäsa osv. Men det kan säkert tvättas bort på några generationer.
Citera
2026-08-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Det finns ingen som har ”slaktat” den. Ni ateister som är helt säkra på att Gud inte finns, även fast ni inte kan bevisa er tes, är de som är dumma i huvudet, om man ska använda ditt bildade vokabulär.

Det är precis vad liknelsen säger också. Börja med att läsa liknelsen om det förlorade fåret. Den stämmer bra in på dig. Det är aldrig för sent att ta emot Guds kärlek.

Det går alltså inte att bevisa att Gud inte finns. Det är det som är din felaktiga premiss.
Läs på om Russells teapot.
Tillåt mig gissa att du dock aldrig kommer att göra detta.
Vad får dig att tro att jag inte är bekant med liknelsen om den förlorade sonen? Tror du inte jag kan minnas bibel?

Men du ska få en biblisk fråga. Vad betalade David (sedermera kung och far till Salomo) till dåvarande kungen Saul för att få gifta sig med hans dotter? Slå upp och läs på.
Citera
2026-08-12, 20:26
Medlem
Varför göder så många trollen i uppenbara trolltrådar?
Citera
2026-08-12, 20:33
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Mannen med högst uppmätt IQ i världen är kristen. YoungHoon Kim. Jag gissar att du är smartare än honom också. Finns massor av bevis att Gud finns. Problemet är bara att ni översittare inte godtar det utan måste se allt med egna ögon.

Låt säga att det finns en Gud. Hur vet du att det är den Guden som du tror som är den sanna?
Citera
2026-08-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Importer-Exporter
Varför göder så många trollen i uppenbara trolltrådar?

Det kan förefalla så.......men dessvärre har du med stor sannolikhet fel. En nyfrälst person kan tänka på just det sätt som kommer fram i tråden.
Religion tar inte nödvändigtvis fram det bästa hos en människa.
Citera
2026-08-12, 21:14
Medlem
Jagdens avatar
Rage bait deluxe det här.

Jag vill ändå påstå att det tyder på låg intelligens om man väljer att tro på att Gud finns, framför allt som vuxen och inte är född med psykiska svårigheter.

Mitt absoluta drömprogram på TV är om någon miljardär ger ledarna till dem 10 största religionerna i världen 50 miljarder var så dem verkligen ställer upp. Där ska det diskuteras sinsemellan varför just deras Gud är guden som skapat allt.

Du måste ju förstå att religion enbart beror på hur din far eller mor och din omgivning uppfostrat dig.
Citera
2026-08-12, 21:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Mannen med högst uppmätt IQ i världen är kristen. YoungHoon Kim. Jag gissar att du är smartare än honom också. Finns massor av bevis att Gud finns. Problemet är bara att ni översittare inte godtar det utan måste se allt med egna ögon.

Jaså, du tar upp YoungHoon Kim som exempel?
Världens mest oärlige vetenskapsman, kanske. Han som hittat på ett helt eget sätt att mäta IQ för att kunna säga sig vara världens smartaste och sedan hittar på en egen institution med samma namn som en etablerad grupp för att låta etablerad.
Citera
2026-08-12, 21:38
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tänker på Jesus liknelse om såningsmannen.

Och han talade till dem mycket i liknelser; han sade: »En såningsman gick ut för att så. Och när han sådde, föll somt vid vägen, och fåglarna kommo och åto upp det. — Matteus 13:3-4

När någon hör ordet om riket, men icke förstår det, då kommer den onde och river bort det som såddes i hans hjärta. Om en sådan människa kan det sägas att säden såddes vid vägen. — Matteus 13:19

Och jo, han har makt att plocka bort tankar som man inte tar vara på.
Det är sant förstås. Den som hör predikan utan att förstå det som sägs kan hamna i den sitsen. Men de som har förstått något och t o m tagit emot det i glädje och sedan avfaller i prövningens eller frestelsens stund (Luk.8:13), då är det väl deras val. Vad som sedan står i vers 15, där det handlar om människor som behållt ordet i rättsinninga och goda hjärtan, dvs i god vilja, är ännu en annan sak.
Citera
2026-08-12, 21:42
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Låt säga att det finns en Gud. Hur vet du att det är den Guden som du tror som är den sanna?

Är det skönhetens gud så bör du se/uppleva skönhet? Rättvisans gud, rättvisa osv.

Den högste guden (Första Principen/Det Ena, The One, το εν) "existerar" tekniskt sätt inte då det är en föregångare/skapare/grundprincip till existensen.

Platon definierar existens som någonting som kan påverka och påverkas. Då den högste guden (το εν) inte kan påverkas så existerar den inte. Så tekniskt sätt har ateister sätt, även fast de tänker i fel banor.

Vill någon läsa Platon/Parminedes hela argumentet för den första principen/gudens existens så finns den här: https://www.gutenberg.org/files/1687/1687-h/1687-h.htm. Introduktionen går troligen att skippa.

Den var en ögonöppnare för mig iaf, och jag tror att den kan ge ateister en logisk förklaring till gudsexistens (som inte nödvändigtvis måste stämma överens med kristen teologi).
Senast redigerad av SYSTEMexe 2026-08-12 kl. 21:49.
Citera
2026-08-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså, du tar upp YoungHoon Kim som exempel?
Världens mest oärlige vetenskapsman, kanske. Han som hittat på ett helt eget sätt att mäta IQ för att kunna säga sig vara världens smartaste och sedan hittar på en egen institution med samma namn som en etablerad grupp för att låta etablerad.

Detta låter intressant, men förvånar mig inte. Så, han har inte nått det höga resultatet på etablerade IQ-test? Är fanskapet ens med i Mensa?
Citera
2026-08-12, 22:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta låter intressant, men förvånar mig inte. Så, han har inte nått det höga resultatet på etablerade IQ-test? Är fanskapet ens med i Mensa?

Om jag minns rätt så blev han utsparkad ur koreanska Mensa för "överträdelser av organisationens stadgar och etiska riktlinjer".
Ett riktigt föredöme, alltså.

Ganska tydligt att en hög IQ inte automatiskt kommer med ett överflöd av vare sig gott omdöme, kritiskt tänkande, ärlighet eller ödmjukhet.
Senast redigerad av Smeso 2026-08-12 kl. 22:31.
Citera
2026-08-12, 23:10
Medlem
LittleFishs avatar
Oavsett om ateister vet om det eller inte så finns evidenstänket där. Det är så forskning fungerar. Annars är det bara en hypotes.
Vi kan vända på påståendet och säga, hur kan religiösa tro på något fast de inte har bevis för det? Det är mer logiskt att påstå att något inte finns, dvs Gud, för det inte har bevisats än att säga att det gör det trots att ingen data finns för att stärka tesen.
Religiösa tror nog inte på flygande grisar finns lika lite som ateister gör. Men de tror på Gud? Var är skillnaden där?

Citat:
På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Vilka bevis skulle det vara? Har du några exempel?

Citat:
Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Bara för jag tror att jag är miljardär, verkligen fanatiskt intalar mig att jag är det, så är det ändå bara korvören på banken när jag loggar in och kollar kontot. Att känna och tro på något är i förlängningen att man projicerar sin egna fantasi. Inget mer.

Går det helt enkelt inte att bevisa med alla verktyg tillgängliga så förblir det obevisat att Gud finns. Väljer man, som religiösa gör, att tro på något som inte bevisats att det finns har vi lämnat vetenskapen helt och det är inte speciellt logiskt.
Senast redigerad av LittleFish 2026-08-12 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in