Oavsett om ateister vet om det eller inte så finns evidenstänket där. Det är så forskning fungerar. Annars är det bara en hypotes.
Vi kan vända på påståendet och säga, hur kan religiösa tro på något fast de inte har bevis för det? Det är mer logiskt att påstå att något inte finns, dvs Gud, för det inte har bevisats än att säga att det gör det trots att ingen data finns för att stärka tesen.
Religiösa tror nog inte på flygande grisar finns lika lite som ateister gör. Men de tror på Gud? Var är skillnaden där?
Citat:
Ursprungligen postat av
Burgerbraukeller
På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.
Vilka bevis skulle det vara? Har du några exempel?
Citat:
Ursprungligen postat av
Burgerbraukeller
Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.
Bara för jag tror att jag är miljardär, verkligen fanatiskt intalar mig att jag är det, så är det ändå bara korvören på banken när jag loggar in och kollar kontot. Att känna och tro på något är i förlängningen att man projicerar sin egna fantasi. Inget mer.
Går det helt enkelt inte att bevisa med alla verktyg tillgängliga så förblir det obevisat att Gud finns. Väljer man, som religiösa gör, att tro på något som inte bevisats att det finns har vi lämnat vetenskapen helt
och det är inte speciellt logiskt.