2026-08-16, 22:01
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag behöver inte bevisa någonting. Det är ni korkade ateister som bevisbördan ligger på. Finns tillräckligt om Gud och Jesus för mig att tro på honom.
Du påstår att ateister saknar logiskt tänkande. Samtidigt verkar du inte själv ha stora chanser till några OS-medaljer i logik.
Har du hört talas om Dunning-Kruger?
Citera
2026-08-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Efter att Adam och Eva blir utkastade ur edens trädgård så hamnar dom på en plats där städer redan finns. Om de verkligen var de första människorna som alla kom ifrån, hur är det möjligt? Till och med bibeln själv hintar om att den tolkningen kanske inte är 100%.

I bibeln står inget om att det fanns befintliga städer "öster om Eden". Däremot visar ju historien att sådana fanns. Tittar du dessutom i Första Mosebok. Kan du se nedtecknade genealogier där, som dessutom återfinns i två av evangelierna (dessa två är dock olika). Jag har för mig att de finns i Matteus och Lukas, men jag ids inte kolla.
Citera
2026-08-16, 22:07
Medlem
hakanthebs avatar
Alltså folk som tror på spöken har ju inte alla hjärnceller på rätt plats.
Citera
2026-08-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Du påstår att ateister saknar logiskt tänkande. Samtidigt verkar du inte själv ha stora chanser till några OS-medaljer i logik.

Roligt att du använder det som exempel. Dunning Kruger lärde jag mig i spädbarnsåldern, men det är inget för en SD:are

Ateister är det mest ologiska som finns. Förklara Jordens uppkomst innan ni börjar snacka om att Gud inte finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Ibland blir det ren lyteskomik. Men ... förhoppningsvis så kan en eller annan religionspsykolog hitta denna tråd. Tvivelsutan skulle en sådan ha mycket att gotta sig åt.😁
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
I bibeln står inget om att det fanns befintliga städer "öster om Eden". Däremot visar ju historien att sådana fanns. Tittar du dessutom i Första Mosebok. Kan du se nedtecknade genealogier där, som dessutom återfinns i två av evangelierna (dessa två är dock olika). Jag har för mig att de finns i Matteus och Lukas, men jag ids inte kolla.
Hmm. Det står att Cain (Adams och Evas son) reste till Nod. Nod låter som en etablerad plats då det har ett namn.
Citera
2026-08-16, 22:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ibland blir det ren lyteskomik. Men ... förhoppningsvis så kan en eller annan religionspsykolog hitta denna tråd. Tvivelsutan skulle en sådan ha mycket att gotta sig åt.😁
Alltså vad snackar du om med dessa religionspsykologer. Kan du ge en källa om någon sådan och dens arbete. Är detta något du bara har hittat på. Är dessa religionspsykologer alla ateister? Finns det ateismpsykologer också?
Citera
2026-08-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Roligt att du använder det som exempel. Dunning Kruger lärde jag mig i spädbarnsåldern, men det är inget för en SD:are

Ateister är det mest ologiska som finns. Förklara Jordens uppkomst innan ni börjar snacka om att Gud inte finns.

Förklara du jorden uppkomst.
Nu duger det inte att säga att Gud skapade den. Ty det säger inte ett skit om hur det i detalj gick till.
Så hur var det? Skapade Gud nya grundämnen och atomer när jorden blev till? Hur gjorde han detta? Eller använde han sig av befintlig materia?
Citera
2026-08-16, 22:17
Medlem
Citat:
Tror man inte att Jesus återuppstod men är biskop så är man inte kristen, då är man en glorifierad ateist.

Man kan ju vända på det. Tror man inte på berättelsen om Adam och Eva, så kan man inte heller tro på syndafallet och arvssynden. Utan arvssynden behövs inte Jesu lösenoffer.
Citera
2026-08-16, 22:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Förklara du jorden uppkomst.
Nu duger det inte att säga att Gud skapade den. Ty det säger inte ett skit om hur det i detalj gick till.
Så hur var det? Skapade Gud nya grundämnen och atomer när jorden blev till? Hur gjorde han detta? Eller använde han sig av befintlig materia?
Det ser ju lite ut som om han skapade big bang och därefter vägledde saker lite genom att skapa det första livet på jorden så.
Citera
2026-08-16, 22:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Man kan ju vända på det. Tror man inte på berättelsen om Adam och Eva, så kan man inte heller tro på syndafallet och arvssynden. Utan arvssynden behövs inte Jesu lösenoffer.
Man behöver inte förstå allt. "Lita inte på er egen förståelse" säger Jesus.
Citera
2026-08-16, 22:19
Medlem
Citat:
Alltså vad snackar du om med dessa religionspsykologer. Kan du ge en källa om någon sådan och dens arbete. Är detta något du bara har hittat på. Är dessa religionspsykologer alla ateister? Finns det ateismpsykologer också?

Det finns professorer i religionspsykologi i såväl Uppsala som Lund. Om de finns på fler universitet vet jag inte, men jag tror inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in