Citat:
Det finns inget som är ologiskt med det, dummer.
Citat:
De hävdar med bestämdhet att ingen Gud/ gudar finns, trots att existensen av en Gud/ gudar varken har bevisats eller motbevisats.
Halmgubbe. Ateism är i grundformen endast avsaknad av tro, inte uttalad säkerhet om icke-existens.
Personligen är jag dock helt övertygad om att det inte finns någon gud, åtminstone inte i den form som religiösa tror på. En deistisk frånvarande skapargud är desto svårare att uttala sig om. Men att t ex kristna guden inte existerar är HELT UPPENBART och jag tar gärna den diskussionen med vem som helt, när som helst. Och jag kommer vinna enkelt.
Citat:
De hävdar att allt består av fysik och kemi och INGET mer. Genom det begränsar de sig själva på ett sätt som gör att en mer själslig/ andlig utveckling inte blir möjlig för dem.
Jaha? Kan du definiera "själslig/andlig utveckling"?
Citat:
Hårdföra ateister menar att människan inte ens har en själ,
Förmodligen korrekt. Kan du definiera "själ"?
Citat:
allt vårt tänkande och kännande är endast ett resultat av kemiska reaktioner i hjärnan.
Korrekt. Det är lätt bevisat.
Citat:
De utesluter att någon annan entitet än den fysiska världen existerar.
Jag utesluter ingenting. Men innan man kan påvisa det finns det NOLL anledning att tro på det. Om det icke-fysiska har påverkan i våra liv går det rimligen att mäta, vilket ingen kunnat göra. Om det icke-fysiska har NOLL påverkan i våra liv är det poänglöst att ens tala om det.
Citat:
Hur kommer de då reagera den dag då forskningen eventuellt kommer fram till att livet är något mer än bara fysik och kemi?
Acceptera resultatet. Men det kommer aldrig att ske eftersom ingen någonsin kunnat påvisa en mätbar effekt från något icke-fysiskt. Och aldrig kommer kunna göra det.
Citat:
Trots livets komplexitet är vi endast ett resultat av slump och evolution. Bara det är ologiskt.
Det finns inget som är ologiskt med det, dummer.