2026-08-12, 09:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Att ateister och skeptiker tror på att liv uppstått ur död materia, något som enligt dem själva borde vara ologiskt.

Det finns inget som är ologiskt med det, dummer.

Citat:
De hävdar med bestämdhet att ingen Gud/ gudar finns, trots att existensen av en Gud/ gudar varken har bevisats eller motbevisats.

Halmgubbe. Ateism är i grundformen endast avsaknad av tro, inte uttalad säkerhet om icke-existens.

Personligen är jag dock helt övertygad om att det inte finns någon gud, åtminstone inte i den form som religiösa tror på. En deistisk frånvarande skapargud är desto svårare att uttala sig om. Men att t ex kristna guden inte existerar är HELT UPPENBART och jag tar gärna den diskussionen med vem som helt, när som helst. Och jag kommer vinna enkelt.

Citat:
De hävdar att allt består av fysik och kemi och INGET mer. Genom det begränsar de sig själva på ett sätt som gör att en mer själslig/ andlig utveckling inte blir möjlig för dem.

Jaha? Kan du definiera "själslig/andlig utveckling"?

Citat:
Hårdföra ateister menar att människan inte ens har en själ,

Förmodligen korrekt. Kan du definiera "själ"?

Citat:
allt vårt tänkande och kännande är endast ett resultat av kemiska reaktioner i hjärnan.

Korrekt. Det är lätt bevisat.

Citat:
De utesluter att någon annan entitet än den fysiska världen existerar.

Jag utesluter ingenting. Men innan man kan påvisa det finns det NOLL anledning att tro på det. Om det icke-fysiska har påverkan i våra liv går det rimligen att mäta, vilket ingen kunnat göra. Om det icke-fysiska har NOLL påverkan i våra liv är det poänglöst att ens tala om det.

Citat:
Hur kommer de då reagera den dag då forskningen eventuellt kommer fram till att livet är något mer än bara fysik och kemi?

Acceptera resultatet. Men det kommer aldrig att ske eftersom ingen någonsin kunnat påvisa en mätbar effekt från något icke-fysiskt. Och aldrig kommer kunna göra det.

Citat:
Trots livets komplexitet är vi endast ett resultat av slump och evolution. Bara det är ologiskt.

Det finns inget som är ologiskt med det, dummer.
Citera
2026-08-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.

Troll?
Citera
2026-08-12, 09:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Fast det är ju inte någon konflikt mellan vetenskap och kristendom, det är en sekulärextremistisk myt som sprids genom hörsägen.

Jaså? Så kristendomens antagonism mot vetenskapen genom historien (och idag) är bara en slump? Varför tror du t ex att inflytelserika kristna grupperingar i USA försöker få bort evolutionsundervisning från skolan och ersätta kreationistiska crackpot-teorier?

Citat:
I usa är mer än hälften av forskarna kristna. Bevisen är så starka att många ser det som orimligt att inte vara kristen. I många fall är det just vetenskapen som tar dom till kristendomen.

Nej, det är i princip ingen som blir kristen pga vetenskapen. Det är dock något som är populärt att påstå bland offentliga apologeter, i syfte att framstå som rimliga.

Citat:
Kristendom är ju inte alls en lat metod, det är ateism som är latheten. Är man ateist så behöver man inte tänka utan man säger bara "äh vem bryr sig", de kristna är ju de som försöker ta reda på vad som är sant med passion.

Citera
2026-08-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Har aldrig träffat någon ateist med hög intelligens, de klarar helt enkelt inte av att tänka och förstå saker i dimensioner, mycket enklare för deras lilla hjärna att tro att inget finns för det krävs noll intelligens för att tänka så (ungefär som ett djur).
Citera
2026-08-12, 09:25
Medlem
Citat:

Frågor:

Är det bara den kristna guden som finns, eller finns de tusentals andra gudarna också? Som alla andra religioner tror på

Du tror på EN gud mer än mig
Citera
2026-08-12, 09:27
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

Frågor:

Sant. Men logik allena räcker inte för att förstå tillräckligt mycket om Gud.
Citera
2026-08-12, 09:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Mainstream kristendom är att man tror på big bang, evolution och allt det där andra som ateister också tror på men även att jesus återuppstog.

1) Det är ingen som "tror" på evolutionen. Evolutionen är ett bevisat faktum. Förstår du skillnaden mellan det och en tro?

2) Även om en majoritet kristna idag ÄNTLIGEN accepterar evolutionen så kan det vara på sin plats att betona att det är ett tämligen nutida fenomen. Backa bandet och du kommer se hur kristna vägrade acceptera det fastän allt pekade på att det var sant.

Citat:
Kreationism säger väl typ att världen är 6000 år gammal och att evolution är en lögn och sådant.

Bara en liten del av kreationisterna. De flesta bryr sig inte om hur gammal jorden är så länge de får indoktrinera skolbarn att gud skapade allt.

Citat:
Många ateister förstår inte riktigt det, de tror att alla kristna är kreationister när kanske mindre än 10% är det. I sverige skulle jag gissa att typ mindre än 2% av de kristna är kreationister, i USA är det kanske 10%.

Dina siffror är helt åt helvete fel. Runt var tredje kristen i USA är kreationist.

Citat:
Eftersom de vetenskapliga "bevisen" emot kristendom oftast bara fungerar emot kreationism så finns det egentligen ingen konflikt.

Då tackar jag för erkännandet att det finns vetenskapliga bevis mot din gudstro.
Citera
2026-08-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det är ett substantiv som bara betyder en särskiljande egenskap. Det har inte något med antal att göra. Det här var ett stickspår. Jag förvånas mest av attityden hos andra kristna. Var är vänligheten till medmänniskor eller kärleken till din nästa?

Det kan handla om narcissism på såväl individnivå som gruppnivå. Ytterligare ett psykologiskt särdrag. 😁 Men säkerligen ger det vissa personer en kick att anse sig besitta den enda upplysta sanningen.
Citera
2026-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"You can't reason a person away from a position he didn't reach by reason", brukar man säga.

Jag är mest förvånad över att en sån här undermålig trådstart får hållas. Inte bara undermålig, den är direkt felaktig eftersom det är fastställt att religiositet korrelerar med låg iq.

Tråden kan uppenbart ha ett religionspsykologiskt intresse. Både beträffande iq, filosofi, logiskt tänkande samt narcissism.
Citera
2026-08-12, 09:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tråden kan uppenbart ha ett religionspsykologiskt intresse. Både beträffande iq, filosofi, logiskt tänkande samt narcissism.

Men det är inte vad som framkommer i trådstarten. Inte sant?

Hur kan man ha en trådstart som utgår från att ateister är korkade, när det i själva verket är vetenskapligt fastställt att låg iq korrelerar med religiositet?
Citera
2026-08-12, 09:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
säkerligen ger det vissa personer en kick att anse sig besitta den enda upplysta sanningen.

Jag är dock väldigt tveksam om de verkligen tror det. Varför denna osäkerhet som tar sig uttryck i att alla andra måste tycka likadant som dem, om de nu verkligen genuint tror på det? Min känsla är allt som oftast att de flesta religiösa mest försöker övertyga sig själva eftersom de är känslomässigt investerade i tramset.
Citera
2026-08-12, 09:47
Medlem
Blondinss avatar
Jag vet att gardiner finns på riktigt. För jag har sett gardiner. Samt så har jag själv gardiner hemma.
Därför kan jag tro att du har det eller inte.

Jag tror inte på att Gud finns, för att jag aldrig har sett Gud. Det finns noll bevis.
Därför kan jag tro på att Gud inte finns.

Bevisbördan ligger förövrigt på den som påstår något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in