2026-08-12, 03:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag menar att det förhållningssättet är vanligt bland kristna. Att de bara accepterar okunskap/inte bryr sig, och inte vill tänka vidare.
Det enda jag säger är att vad som hände eller inte hände är helt separerat från min tro. Jag kanske skulle kunna sätta mig in i det någon gång, men inte p.g.a. att det har något att göra med min kristendom. Det är två helt olika saker som har ingenting med varandra att göra är vad jag menar.
Citera
2026-08-12, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det enda jag säger är att vad som hände eller inte hände är helt separerat från min tro. Jag kanske skulle kunna sätta mig in i det någon gång, men inte p.g.a. att det har något att göra med min kristendom. Det är två helt olika saker som har ingenting med varandra att göra är vad jag menar.

Du borde se Jesus camp från 2006

https://www.imdb.com/title/tt0486358/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_3_nm_5_in_0_q_jesus%20camp

Väldigt intressant om kreationismen i USA.
Citera
2026-08-12, 03:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Du borde se Jesus camp från 2006

https://www.imdb.com/title/tt0486358/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_3_nm_5_in_0_q_jesus%20camp

Väldigt intressant om kreationismen i USA.
Hmm. Kanske någon gång.
Men Jesus är kung över allt. Kanske kommer du en dag förstå, man får ta det i sin egen takt.
Alla borde få uppleva Jesus, det är så tragiskt att så många väljer andra vägar.
Citera
2026-08-12, 03:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ja, detta är kanske din nuvarande hållning men om du behåller den efter att ha undersökt our lady of zeitoun så skulle jag kalla dig fullständigt galen.

https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/

https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun

https://www.youtube.com/watch?v=bo6UKQEC0T0

Det finns så mycket som du inte vet som skulle få dig att tappa hakan om du satte dig in i. Du förstår inte vad kristendom är ens lite skulle jag säga.

Finns massor med såna där "mirakler", och de är inte intressanta i sig, för det är bara random grejer folk får för sig, men möjligen intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Mirakler är jättevanliga i länder på en förindustriell utvecklingsnivå där man har en muntlig snarare än skriftlig berättartradition, medan det är extremt ovanligt med mirakler i industrialiserade länder där befolkningen är läs- och skrivkunnig. (Det är så klart inte en slump att det är så.) Det är folk som får för sig saker helt enkelt. Att få för sig saker är vad vi människor har gjort så länge vi känner till något om vår art. En individ får för sig att mystiska saker äger rum sedan får andra för sig det, genom kraften i suggestionen, och så efteråt pratar man om att det skett ett mirakel.
Citera
2026-08-12, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.

1. Grundargumentet, att ateister inte kan bevisa att Gud inte finns, och att detta på något sätt stärker tron, är en klassisk logisk felslutning som kallas argumentum ad ignorantiam.

2. Bevisbördan ligger normalt på den som påstår att något existerar, inte på den som är oövertygad.

3. Gardin-analogin bevisar motsatsen till vad den ska. Den stödjer skepticism, inte tro.

4. Personlig upplevelse är inte objektivt bevis.

5. Profetior är ofta vaga nog att tolkas in i efterhand.

6. Big Bang-teorin: att en förklaring är osäker gör inte en annan förklaring automatiskt sann.

Religion är inte en etablerad sanning, det är en föråldrad exotisk förklaringsmodell som troende desperat vill ska vara sann.

Kristna vill att den kristna berättelsen ska vara sann. Muslimer vill att den islamska ska vara sann. Hinduer, buddhister, mormoner, sikher....samma mönster upprepas genom de tusentals religioner som funnits genom tusentals år. Varje trossystem hävdar exklusiv sanning, samtidigt som de utesluter varandra logiskt: de kan inte alla ha rätt samtidigt...

Religion är heller inte ett oberoende sanningssökande; du föds in i din religion baserat på geografi, uppväxt och kultur. Du föddes i Europa, därmed var den statistiskt mest sannolika utfallet att du skulle bli kristen.

Det är snarare Ni som inte är logiska. Jag avfärdar 1000 religioner, du avfärdar 999 religioner...
Senast redigerad av S0urce 2026-08-12 kl. 03:33.
Citera
2026-08-12, 03:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Finns massor med såna där "mirakler", och de är inte intressanta i sig, för det är bara random grejer folk får för sig, men möjligen intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Mirakler är jättevanliga i länder på en förindustriell utvecklingsnivå där man har en muntlig snarare än skriftlig berättartradition, medan det är extremt ovanligt med mirakler i industrialiserade länder där befolkningen är läs- och skrivkunnig. (Det är så klart inte en slump att det är så.) Det är folk som får för sig saker helt enkelt. Att få för sig saker är vad vi människor har gjort så länge vi känner till något om vår art. En individ får för sig att mystiska saker äger rum sedan får andra för sig det, genom kraften i suggestionen, och så sker det mirakler.
Jag har faktiskt gått igenom mirakelpåståenden från olika religioner och ingenting i närheten av detta finns utanför kristendomen. Även talande att den främsta eller en av de främsta teorierna är "tectonic strain theory", alltså att jordskalv orsakade ett ljus lokaliserat endast på ett kyrktak som miljoner människor uppfattade som den heliga maria och varade i 3 år. Det är inte ens bevisat att jordskalv kan orsaka ljusfenomen, inte ett enda fall av det har någonsin bekräftats och det är fullständigt spekulativt.

Att det sedan skulle hända lokaliserat just på ett kyrktak i formen av heliga maria och vara i 3 år? Där ser man hur desperata ateisterna är i sin jakt på förnekelse.
Citera
2026-08-12, 03:36
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag har faktiskt gått igenom mirakelpåståenden från olika religioner och ingenting i närheten av detta finns utanför kristendomen. Även talande att den främsta eller en av de främsta teorierna är "tectonic strain theory", alltså att jordskalv orsakade ett ljus lokaliserat endast på ett kyrktak som miljoner människor uppfattade som den heliga maria och varade i 3 år. Det är inte ens bevisat att jordskalv kan orsaka ljusfenomen, inte ett enda fall av det har någonsin bekräftats och det är fullständigt spekulativt.

Att det sedan skulle hända lokaliserat just på ett kyrktak i formen av heliga maria och vara i 3 år? Där ser man hur desperata ateisterna är i sin jakt på förnekelse.

Mirakel sker överallt, bokstavligen hela tiden. Numera är de väl mest vanliga i typ delar av Indien och liknande. De är inget speciellt. Inte ett bevis för något annat än människans föreställningsförmåga.
Citera
2026-08-12, 03:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Mirakel sker överallt, bokstavligen hela tiden. Numera är de väl mest vanliga i typ delar av Indien och liknande. De är inget speciellt. Inte ett bevis för något annat än människans föreställningsförmåga.
Nja, det är skillnad på mirakelpåståenden och mirakel. Bara för att många mirakel påstås så betyder det inte att alla är betydelsefulla. När man går igenom vilka bevis det finns för alla mirakelpåståenden så är kristendomen den enda religionen som har mirakel som faktiskt håller och som det inte finns någon naturlig förklaring för.
Citera
2026-08-12, 03:41
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Korrelationen som finns är att om man är smartast i världen tror man också på Jesus.
Hög IQ och total brist på logiskt tänkande är inte ömsesidigt uteslutande egenskaper. Att idioten med högst "uppmätt IQ" i världen är kristen bevisar egentligen bara just det, att han aldrig fått lära sig tänka men har en skaplig talang för att lösa intetsägande mönsterpussel under tidspress.

När det gäller den större frågan har det aldrig funnits och kommer aldrig att finnas någon som kan bevisa vare sig att Gud finns eller inte finns. Därmed är den enda rimliga hållningen att betrakta sig som agnostiker och undvika att diskutera dessa frågor med både troende och ateister, eftersom bägge sidor har en tendens att uttrycka sig lika nedlåtande om sina meningsmotståndare. Med tanke på hur jag nyss formulerade mig i styckets första mening inser jag dock att min hållning kan tolkas som ett solklart uttryck för ateism. Låt oss kalla det agnosticism med en stor dos av uppgivenhet.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-08-12 kl. 03:51.
Citera
2026-08-12, 05:42
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Nja, det är skillnad på mirakelpåståenden och mirakel. Bara för att många mirakel påstås så betyder det inte att alla är betydelsefulla. När man går igenom vilka bevis det finns för alla mirakelpåståenden så är kristendomen den enda religionen som har mirakel som faktiskt håller och som det inte finns någon naturlig förklaring för.

Skillnaden mellan mirakelpåstående och mirakel är att det ena finns, folk påstår att de erfar mirakel, och det andra per definition inte gör det, då ordet mirakel betyder något som är övernaturligt, och så vitt som är känt och rimligt att anta, är det naturliga allt som finns, och det övernaturliga ren fiktion.

Alla kristna mirakel har också naturliga förklaringar, och de skiljer sig inte meningsfullt från hinduistiska mirakel: Det är saker som folk får för sig.
Citera
2026-08-12, 05:58
Medlem
Jag tror att du blandar ihop tro, kunskap och bevisbörda.

Att jag inte kan bevisa att Gud inte finns innebär inte att det är rimligt att tro att han finns. På samma sätt kan ingen bevisa att det inte finns en osynlig drake i ett garage eller en tekanna i omloppsbana runt solen. Det gör inte dessa påståenden sannolika.

Exemplet med den röda gardinen är inte heller jämförbart. Vi vet att röda gardiner existerar. Frågan är bara om du har en hemma. Gud är ett påstående om existensen av en övernaturlig varelse, vilket är en helt annan typ av påstående.

Du skriver också att “Big Bang är en absurd teori”. Big Bang är den vetenskapliga modell som bäst förklarar universums tidiga utveckling utifrån observationer. Den säger inte vad som orsakade Big Bang, och den påstår inte att Gud inte finns. “Vi vet inte” är ett fullt rimligt svar när evidensen saknas.

Att du har upplevt Guds närvaro är naturligtvis betydelsefullt för dig, men personliga upplevelser är inte objektiva bevis. Anhängare av många olika religioner beskriver liknande upplevelser och drar olika slutsatser av dem.

Till sist blir det svårt att ha en seriös diskussion när du kallar ateister “svagt begåvade” och ifrågasätter deras intelligens. Sakfrågan blir inte starkare av personangrepp. Det finns intelligenta och mindre intelligenta människor bland både troende och ateister.

Det är fullt möjligt att Gud finns, och det är fullt möjligt att Gud inte finns. Men varken troende eller ateister vinner diskussionen genom att hävda säkerhet där det saknas avgörande bevis.
Citera
2026-08-12, 06:09
Medlem
Citat:
Mannen med högst uppmätt IQ i världen är kristen. YoungHoon Kim. Jag gissar att du är smartare än honom också. Finns massor av bevis att Gud finns. Problemet är bara att ni översittare inte godtar det utan måste se allt med egna ögon.
Dåså. Varsågod att presentera din långa lista över att gud finns. Jag väntar med spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in