2026-08-12, 16:06
Bannlyst
Annorlunda tänk gillas inte av kristna.
Citera
2026-08-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tänk om det är så att vi ateister inte förtjänar att tro på gud. Vi har blivit utvalda vid födsel att inte tro och ifrågasätta för att ni religiösa hela tiden måste vara på tårna och flytta era målstoplar annars hade er religion dött.

Det du presenterar här är egentligen läran om den dubbla utkorelsen. Den finns i vissa protestantiska riktningar.
På ett sätt är den mer rimlig och logisk än läran om den enkla utkorelsen
Citera
2026-08-12, 16:08
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De som har en religion som de vill följa måste egentligen vara riktigt kapabla för att inte framstå som helt fördummade eftersom de har så många hinder för sitt tänkande.

Hinder för sitt tänkande? Vad menar du med det?
Citera
2026-08-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Helt onödigt, då jag inte är extremist och lägger därmed ingen som helst prestige i min tro.

Bokstavstroende människor som talar om för mig vad jag ska och inte ska göra - "gå ur den kyrkan" - betackar jag mig för.

Jag är glad att Svenska kyrkan inte representerar er bokstavstroende galningar. Det är helt enkelt en trevlig mötesplats med trevliga predikningar.

Vad jag vill tro på, det avgör jag och ingen annan - lille vän.

Nåväl. Sådana typer brukar visa sitt rätta ansikte/tryne när man sätter lite press på dem.
Citera
2026-08-12, 16:10
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Klokt tanke. Gudstro är mer än bara att hålla för sant.
Vi kan ofta höra argument i stl med: Du kan inte bevisa att Gud inte finns. Därför måste du lyda min religions regler om vad du får äta, vilka högtider du ska fira och vem du får ha sex med.....plus tusentals andra regler. Inklusive vad man inte får tänka.

Ingen kristen sätter några regler för dig.
Senast redigerad av Patrik2108 2026-08-12 kl. 16:18.
Citera
2026-08-12, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Helt onödigt, då jag inte är extremist och lägger därmed ingen som helst prestige i min tro.

Bokstavstroende människor som talar om för mig vad jag ska och inte ska göra - "gå ur den kyrkan" - betackar jag mig för.

Jag är glad att Svenska kyrkan inte representerar er bokstavstroende galningar. Det är helt enkelt en trevlig mötesplats med trevliga predikningar.

Vad jag vill tro på, det avgör jag och ingen annan - lille vän.

Det avgör Herren på mig i alla fall.
Citera
2026-08-12, 16:20
Medlem
Vill bara flika in att Big Bang inte är en skapelseteori. Utan mer en teori av att materia utvidgades snabbt från en punkt till det universum vi känner till idag. Det lustiga med det hela är att det var religiösa människor som kom med teorin. PS vad som skapade punkten vet ingen DS.
Citera
2026-08-12, 16:21
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Det avgör Herren på mig i alla fall.

Precis. Där är vi olika. Jag har en egen hjärna som fungerar utmärkt! Alla har inte det, då är det ju bekvämast att bli bokstavstroende - så kan man bara banka bibeln i huvudet på folk som gör "fel".
Citera
2026-08-12, 16:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleskkotlett
Vill bara flika in att Big Bang inte är en skapelseteori. Utan mer en teori av att materia utvidgades snabbt från en punkt till det universum vi känner till idag. Det lustiga med det hela är att det var religiösa människor som kom med teorin. PS vad som skapade punkten vet ingen DS.

Mycket bra poäng. Jag skulle snarare vilja kalla Big bang för ett "bevis" på Guds kraft.
Citera
2026-08-12, 16:23
Avslutad
Kan man inte låta Palantir processa all världens religioner och komma fram till någon sorts kompromiss som alla gillar?
Citera
2026-08-12, 16:23
Bannlyst
Herren kan försena mig tro rätt antal sport.
Citera
2026-08-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.

Lustig trådstart med tanke på att det just är logik som bevisar att kristendomen är falsk och Jesus är fejk.

För du tror väl på den heliga treenigheten inte sant? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in