2026-08-12, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vilket jäkla skitexempel. Att ens kunna bemöta det där blir svårt för en tänkande människa då hela resonemanget är obegripligt från början.

Gardiner existerar. Jag har sett dem.

Det var enkel exempel men du fattar det väl hoppas vi
Citera
2026-08-12, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Man söker ju efter den bästa förklaringen för saker, om någonting inte kan förklaras enligt ateism men kan förklaras enligt kristendom så är kristendom det bättre alternativet.

Annars har du ju gjort din ateism ofalsifierbar om ingenting någonsin kan räknas som bevis emot den.

"Bara för att någonting inte går att förklara", då har du redan på förhand avgjort att ateism är sant utan att kunna rättfärdiga det med bevis och logik. Det är bara ett sätt att säga "ateism är sant oavsett vad".

Jag är inte kreationist, det är inte så många som är det. Jag tror delvis på evolution också. Det var ju inte gud som startade andra världskriget, det var vi. Hela poängen är ju typ att gud säger "nej, starta inte världskrig! kom igen vad håller ni på med" och mänskligheten säger "vi måste nu kör vi grabbar".

Jag menar att den bästa förklaringar finns inom vetenskapen. Allt går inte att förklara. Men att bygga allt på att Gud måste finnas p.g.a. det. Är bara ett lat sätt att slippa tänka vidare.

Jag ser bibeln som en primitiv självhjälpsbok. De flesta går till psykologer nuförtiden istället för att grotta ner sig i en väldigt gammal bok.

Nej jag är nöjd med svaret att det inte är påkommet än. Precis som innan Einstein knäckte en del hemligheter eller Darwin. Innan det visste ju inte folk. Skulle de söka svaren i en jättegammal bok då?

Nej men en del tror på att Gud kan ingripa. Då är du inte en av dem.
Citera
2026-08-12, 02:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Jag menar att den bästa förklaringar finns inom vetenskapen. Allt går inte att förklara. Men att bygga allt på att Gud måste finnas p.g.a. det. Är bara ett lat sätt att slippa tänka vidare.

Jag ser bibeln som en primitiv självhjälpsbok. De flesta går till psykologer nuförtiden istället för att grotta ner sig i en väldigt gammal bok.

Nej jag är nöjd med svaret att det inte är påkommet än. Precis som innan Einstein knäckte en del hemligheter eller Darwin. Innan det visste ju inte folk. Skulle de söka svaren i en jättegammal bok då?

Fast det är ju inte någon konflikt mellan vetenskap och kristendom, det är en sekulärextremistisk myt som sprids genom hörsägen. I usa är mer än hälften av forskarna kristna. Bevisen är så starka att många ser det som orimligt att inte vara kristen. I många fall är det just vetenskapen som tar dom till kristendomen. Kristendom är ju inte alls en lat metod, det är ateism som är latheten. Är man ateist så behöver man inte tänka utan man säger bara "äh vem bryr sig", de kristna är ju de som försöker ta reda på vad som är sant med passion.
Citera
2026-08-12, 02:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Detta är ju inte något bevis emot gud, det är bara din personliga åsikt om vad gud bör göra.
Citera
2026-08-12, 02:27
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte någon konflikt mellan vetenskap och kristendom, det är en sekulärextremistisk myt som sprids genom hörsägen. I usa är mer än hälften av forskarna kristna. Bevisen är så starka att många ser det som orimligt att inte vara kristen. I många fall är det just vetenskapen som tar dom till kristendomen. Kristendom är ju inte alls en lat metod, det är ateism som är latheten. Är man ateist så behöver man inte tänka utan man säger bara "äh vem bryr sig", de kristna är ju de som försöker ta reda på vad som är sant med passion.

Jag hittade en gammal undersökning från 2009 som säger att.

17 % kallade sig ateister.
41 % sade att de inte trodde på vare sig Gud eller någon högre makt

33 % trodde på Gud.
18 % trodde på någon form av universell ande eller högre makt.

Tillsammans blir det 51 % som trodde på Gud eller en högre makt.

Men det säger väl inte speciellt mycket? Det är en gammal undersökning och den fokuserar bara på USA. Så skulle inte lägga så mycket vikt på den.

Sedan så är det ju tvärtom ateister står ju för den logiska biten. De vill komma framåt genom vetenskap. Kristna fyller i alla hål med att Gud är bakom det.

Sedan är det intressant att du nämner USA med tanke på kreationismens utveckling där.
Många erkänner ju inte ens evolutionsteorin.

Angående ditt påstående om att.

..det är en sekulärextremistisk myt som sprids genom hörsägen
Senast redigerad av buffalo3tys 2026-08-12 kl. 02:29.
Citera
2026-08-12, 02:29
Medlem
Citat:
Detta är ju inte något bevis emot gud, det är bara din personliga åsikt om vad gud bör göra.

Jag menar på vilket sätt Gud är. Att han t.ex.. skapat jorden sen lämnat oss. Eller att han kan ingripa.
Oklart var du står.
Citera
2026-08-12, 02:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag hittar en gammal undersökning från 2009 som säger att.

17 % kallade sig ateister.
41 % sade att de inte trodde på vare sig Gud eller någon högre makt

33 % trodde på Gud.
18 % trodde på någon form av universell ande eller högre makt.

Tillsammans blir det 51 % som trodde på Gud eller en högre makt.

Men det säger väl inte speciellt mycket? Det är en gammal undersökning och den fokuserar bara på USA. Så skulle inte lägga så mycket vikt på den.

Sedan så är det ju tvärtom ateister står ju för den logiska biten. De vill komma framåt genom vetenskap. Kristna fyller i alla hål med att Gud är bakom det.

Sedan är det intressant att du nämner USA med tanke på kreationismens utveckling där.
Många erkänner ju inte ens evolutionsteorin.

Angående ditt påstående om att.

..det är en sekulärextremistisk myt som sprids genom hörsägen
Ja alltså det finns ju ingen forskning som fungerar som bevis emot kristendom, möjligtvis emot fundementalistisk kreationism men det är inte så många som är det. Mot vanlig mainstream kristendom så finns det inget vetenskapligt alls som talar emot det så vart finns konflikten?
Citera
2026-08-12, 02:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag menar på vilket sätt Gud är. Att han t.ex.. skapat jorden sen lämnat oss. Eller att han kan ingripa.
Oklart var du står.
Jag menar att vi inte kan veta allt, varför gud gör eller inte gör vad han gör. Han har säkert sina anledningar, som när småbarn inte förstår varför de inte kan få glass till middag, enligt deras egen logik så borde de kunna få det och föräldrarna är elaka, men så är det ju inte riktigt. Det är antagligen något liknande med gud.
Citera
2026-08-12, 02:33
Medlem
Citat:
Ja alltså det finns ju ingen forskning som fungerar som bevis emot kristendom, möjligtvis emot fundementalistisk kreationism men det är inte så många som är det. Mot vanlig mainstream kristendom så finns det inget vetenskapligt alls som talar emot det så vart finns konflikten?

Ja fast du nämnde ju USA som exempel angående forskning och där blommar ju kreationismen.

Du får nog definiera närmare vad du menar. Nyss så refererade du till USA och nu är det mainstream kristendom. Vad är mainstream kristendom?
Citera
2026-08-12, 02:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja fast du nämnde ju USA som exempel angående forskning och där blommar ju kreationismen.

Du får nog definiera närmare vad du menar. Nyss så refererade du till USA och nu är det mainstream kristendom. Vad är mainstream kristendom?
Mainstream kristendom är att man tror på big bang, evolution och allt det där andra som ateister också tror på men även att jesus återuppstog.

Kreationism säger väl typ att världen är 6000 år gammal och att evolution är en lögn och sådant.

Många ateister förstår inte riktigt det, de tror att alla kristna är kreationister när kanske mindre än 10% är det. I sverige skulle jag gissa att typ mindre än 2% av de kristna är kreationister, i USA är det kanske 10%.

Eftersom de vetenskapliga "bevisen" emot kristendom oftast bara fungerar emot kreationism så finns det egentligen ingen konflikt.
Citera
2026-08-12, 02:38
Medlem
Citat:
Jag menar att vi inte kan veta allt, varför gud gör eller inte gör vad han gör. Han har säkert sina anledningar, som när småbarn inte förstår varför de inte kan få glass till middag, enligt deras egen logik så borde de kunna få det och föräldrarna är elaka, men så är det ju inte riktigt. Det är antagligen något liknande med gud.

Ja du bevisar litegrann min poäng. Att du fyller i alla hål av tvivel med Gud.(han har säkert sina anledningar). En annan människa hade nog fortsatt att fundera istället.
Citera
2026-08-12, 02:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja du bevisar litegrann min poäng. Att du fyller i alla hål av tvivel med Gud.(han har säkert sina anledningar). En annan människa hade nog fortsatt att fundera istället.
Ja detta är väl en ganska stor sak. Ateister vill ofta ha full kontroll och kan inte acceptera att någon annan gör saker som den inte förstår. De vill vara sin egen gud på sätt och vis. Om ateisten inte förstår, vilket är att annat sätt att säga inte håller med om, så kämpar den emot och vägrar anpassa sig. I grunden handlar det om att ateisten söker kontroll till varje pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in