Citat:
Ursprungligen postat av
Åkevavillni
Ja, samt det är i sig irrelevant att diskutera i detta fallet, då MV faktiskt inte haft någon utkik alls posterad, varken på bryggan, bryggvingen eller på annan lämplig plats.
Den som kunde varit utkik, satt antingen vid datorn (BFH) eller var vilandes i sin hytt (matrosen).
Det har du absolut en poäng i, och det har diskuterats 100 ggr att då faller det bak på att bägge båtarna missat regel 5 om utkik.
Men se du, det räcker inte, för då sitter paragrafryttarna och pratar om att regel 13 gäller igen!
Inte någonstans vill ngn känna sig vid regel 2 om gott sjömanskap och sunt förnuft på sjön (för att generalisera regeln)
Om svenska myndigheters rekommendationer till fritidsbåtar är "håll utkik och håll er undan från större fartyg". Ligger det inte i enlighet med regel 2 att följa dessa rekommendationer?
Att i en sådan situation ignorera regel 2, ignorera myndigheters rekommendationer och blint hänvisa till regel 3, det är både brist på gott sjömanskap och sunt förnuft, därför har man därmed brustit i att uppfylla regel 2.
Jag lovar dig, nästa gång kommer det sitta nån gammal avdankad sjöman i en roddeka, och lägga sig mitt i farleden i färdriktningen, och när han blir rammad kommer han ställa sig upp och hytta med näven och ropa till fartyget "du är upphinnande din jävel"
Och han kommer dessutom ha folk på Flashback som hävdar att han gjorde rätt!
Jag är inte dum i huvet, jag fattsr att ett fartyg som är upphinnande har väjningsplikt - och den lagen gäller oavsett om det är en roddeka i farleden och det upphinnande fartyget är ett 300m långt fraktfartyg. Men som tur är finns det sunt förnuft och att sitta och skrika om upphinnande i en sådan situation, eller denna när snipan enligt alla tikgängliga
rekommendationer bör hålla undan - det är avsaknad av just sunt förnuft och därmed regelbrott not regel 2.