Citat:
Jo, paragrafryttare brukar anse att det bästa är när sjövägsreglerna (ihop med fartyg) slipper bli aktuella, därför att man undviker att komma nära fartyg. I vanliga fall går detta alldeles utmärkt. Specialfallet är när någon är upphinnande - då fungerar inte någon "brödseglar-regel", utan då får både upphunnen och upphinnande följa regelboken.
Då, när närsituationen blir ett faktum är det VITALT att man inte hittar på egna regler.
Har man minsta tankeförmåga, så inser man att när ett fartyg är upphinnande, så är det vitalt att fartyget håller undan, helt enligt sjövägsreglernas bokstav. Att lägga någon sorts informell plikt på det långsammare (definitionsmässigt) fartyget att hålla undan är till och börja med helt i strid med sjövägsreglerna, dels ofta tekniskt omöjligt eftersom det upphinnande fartygets kurs är omöjlig att förutse. Kommer de att köra om till styrbord, kommer de att köra om till babord? Kommer de att sakta in? I stället åläggs det upphunna fartyget att hålla kurs & fart, just för att bli förutsägbar och så att det upphinnande fartyget kan göra sin egen manöver på ett säkert sätt.
Det upphunna fartyget har rätt att räkna med att det upphinnade fartyget väjer (det är enklast) och kan man inte det så minskar man farten. Kan man inte det, så signalerar man. Att tyst (utan signal) och i normal hastighet, bakifrån köra över en båt man en kort tid före sett på radarn, då liggande rätt i fartygets kurs är mycket, mycket illa.
Det paragrafryttare ogillar starkt är när folk som inte begriper eller kan regelverket i stället hittar på rent trams. Man KAN förklara sådant med missriktad välvilja, men när någon landkrabba försöker hävda att om fartyget har utrustning parkerad på däck, så är detta en giltig anledning att inte ha fungerande utkik så visar detta bara att sunt förnuft saknas.
Regler finns av en anledning.
Då, när närsituationen blir ett faktum är det VITALT att man inte hittar på egna regler.
Har man minsta tankeförmåga, så inser man att när ett fartyg är upphinnande, så är det vitalt att fartyget håller undan, helt enligt sjövägsreglernas bokstav. Att lägga någon sorts informell plikt på det långsammare (definitionsmässigt) fartyget att hålla undan är till och börja med helt i strid med sjövägsreglerna, dels ofta tekniskt omöjligt eftersom det upphinnande fartygets kurs är omöjlig att förutse. Kommer de att köra om till styrbord, kommer de att köra om till babord? Kommer de att sakta in? I stället åläggs det upphunna fartyget att hålla kurs & fart, just för att bli förutsägbar och så att det upphinnande fartyget kan göra sin egen manöver på ett säkert sätt.
Det upphunna fartyget har rätt att räkna med att det upphinnade fartyget väjer (det är enklast) och kan man inte det så minskar man farten. Kan man inte det, så signalerar man. Att tyst (utan signal) och i normal hastighet, bakifrån köra över en båt man en kort tid före sett på radarn, då liggande rätt i fartygets kurs är mycket, mycket illa.
Det paragrafryttare ogillar starkt är när folk som inte begriper eller kan regelverket i stället hittar på rent trams. Man KAN förklara sådant med missriktad välvilja, men när någon landkrabba försöker hävda att om fartyget har utrustning parkerad på däck, så är detta en giltig anledning att inte ha fungerande utkik så visar detta bara att sunt förnuft saknas.
Regler finns av en anledning.
Den debatten har vi redan tagit. Jag va ironisk när jag syftade på paragrafryttare som hela tiden hänvisar till regel 13 - den om att upphinnande har väjningsplikt. Denna regel gäller enbart om fartygen är i syn av varandra fysiskt (inte radar)
Eftersom vi t.ex vet att fartyget har en ungefärlig död vinkel framför på 200m och en kran som gör att den döda vinkeln blir längre, så är inte snipan i sikt av fartyget (fysiskt) sista hundratals metrarna. Så därmed kan fartyget givetvis tolkas som att den inte har snipan i sikt, vilket gör fartyget ovetandes och därmed upphör regel 13 att gälla regel eftersom snipan inte kan ses fysiskt. Men huruvida det stämmer till 100% kan ju endast en fartygsjurist avgöra, och den diskussionen har vi dock redan tagit, så den orkar jag inte ta. Men mitt nedlåtande ordval paragrafryttare syftade på de som hänvisar till regel 13 och allt annat är orelevant i hela olycksscenariot.
Men givetvis har du rätt att regler ska följas (sen vet vi ju redan att bägge båtarna brustit i ett antal regler) Men rekommendationerna de ger i videon, att väja för yrkestrafik grundar ju sig i trafiksäkerhet och gott sjömanskap. Och gott sjömanskap och bidra till trafiksäkerhet är ju en av reglerna det med.
Så hoppas jag att min ironi framgick bättre.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-06 kl. 21:10.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-06 kl. 21:10.