2010-02-27, 23:04
Medlem
Vicious Edds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
Fakta?.. Jag har inte sett nån källhänvisning, kallar du hans fina formuleringar och extremt långa inlägg fakta på bara tillit ska du nog tänka en gång till.
Däremot låter det jävligt vettigt & logiskt och är förmodligen sant.

Jag eller nån jag känner har aldrig upplevt detta som ni nämner.
Givetvis kan jag inte gå och lägga mej 4e dagen 2 timmar efter en bomb men några timmar senare har jag inga som helst problem att sova.
Första dagen däremot måste jag låta tjacket sluta verka helt och hållet samt knapra piller för en god natts sömn. Jag är inte ensamn om detta heller.
Ja, du har rätt. Jag borde inte ha skrivit "fakta" utan formulerat mig annorlunda. Hursomhelst så hamnar vi väl återigen vid den gamla klyschan att det hela är "individuellt" och beror på så många omkringliggande faktorer att det inte går att förutsäga hur en viss person kommer att uppleva ett visst rus i förväg.

Arkomann's förklaring passar iaf perfekt in på hur jag har upplevt mina tjackrus, pupillerna mina t.ex vidgas knappt alls efter en jättedos, men efter en längre tid av mindre doser så är de som tefat. Bl.a. därför har jag börjat fundera kring om amfetamin ackumuleras på ett icke-dos-proportionellt vis vid upprepat intag. (Dvs 5st 0,2 doser påverkar mig mer än 1st 1g dos).

Ursäkta eventuellt knasiga formuleringar, är lite småfull och trött nu. Vore intressant att höra fler erfarenheter kring detta iaf.
Citera
2010-02-28, 11:44
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Ja, du har rätt. Jag borde inte ha skrivit "fakta" utan formulerat mig annorlunda. Hursomhelst så hamnar vi väl återigen vid den gamla klyschan att det hela är "individuellt" och beror på så många omkringliggande faktorer att det inte går att förutsäga hur en viss person kommer att uppleva ett visst rus i förväg.

Arkomann's förklaring passar iaf perfekt in på hur jag har upplevt mina tjackrus, pupillerna mina t.ex vidgas knappt alls efter en jättedos, men efter en längre tid av mindre doser så är de som tefat. Bl.a. därför har jag börjat fundera kring om amfetamin ackumuleras på ett icke-dos-proportionellt vis vid upprepat intag. (Dvs 5st 0,2 doser påverkar mig mer än 1st 1g dos).

Ursäkta eventuellt knasiga formuleringar, är lite småfull och trött nu. Vore intressant att höra fler erfarenheter kring detta iaf.

Jag har tänkt efter och insett att mindre och mindre doser tar hårdare ju längre in på löpet man är.
Så där är jag med, iom att kroppen inte klarar att bryta ner skiten i samma takt längre.

Däremot denna bit med sömnen har jag aldrig hört något om förräns en sida bak här på flashback och jag har ändå dragit i mej några gram under åren.
Iof är ju inte detta något hett samtalsämne heller när man sitter påtänd gör vad man nu gör.
Citera
2010-03-01, 19:32
Medlem
soda13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mescalito
15. Hur bestraffas innehav av amfetamin?
Praxis är att upp till 5 gram klassas som ringa narkotikabrott. 200g och uppåt räknas som grovt narkotikabrott.

innebär det att om man innehar mellan 5-200 så räknas det som enbart narkotikabrott?
Citera
2010-03-02, 01:41
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Jag har tänkt efter och insett att mindre och mindre doser tar hårdare ju längre in på löpet man är.
Så där är jag med, iom att kroppen inte klarar att bryta ner skiten i samma takt längre.

Amfetamin är svårt att bryta ned, men efter tillräckligt lång tid i blodet, så lyckas cytokrom P450-systemet (framför allt CYPD26) deaminera amfetaminet, som då utsöndras i form av metaboliter i urin. Amfetamin är basiskt och höjer därmed pH-värdet i kroppsvätskorna, vilket har betydelse för retentionen, varför en betydligt större andel av amfetaminet har brutits ned, innan det pissas ut, ju längre tid det har tillbringat i blodet. Kroppen har dock inte svårare för att bryta ned tjacket, bara för att man har varit igång längre.

Här har du en länk, om du orkar läsa. Annars har jag skrivit en liten minnesramsa, så att du slipper glömma bort det:

Ju högre pH blodet har,
desto mera stannar kvar.

Vad gäller ackumulationen av amfetamin i hjärnan, kan du läsa mer om det här:

http://jpet.aspetjournals.org/conten...1/237.abstract
Citera
2010-03-02, 01:41
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Fakta?.. Jag har inte sett nån källhänvisning, kallar du hans fina formuleringar och extremt långa inlägg fakta på bara tillit ska du nog tänka en gång till.

Om det inte finns särskild anledning att tvivla, så antyder uttalanden som "källa på det, tack" bara dålig koll.

-Julafton infaller den 24:e december varje år.
-Är det ett faktum? Jag har inte sett någon källhänvisning.

Citat:
Däremot låter det jävligt vettigt & logiskt och är förmodligen sant.

Så varför ifrågasätta?
Citera
2010-03-02, 02:04
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:

Om jag tar tar större eller mindre doser vet jag inte då jag aldrig är direkt noga med doseringen.

Hur stora doser man tar, räknar man ju ut i genomsnitt utifrån inköp och åtgång. Tar det en vecka att göra av med en femma, så går det åt en nollsjua om dagen. Hur mycket varje dos är, avgör man med ögon- och kryddmått.

Ett tips är för övrigt att ta en större ingångsdos och mindre påfyllningar, eftersom det behövs en viss mängd för att komma upp i tröskeldos och en mycket mindre för att upprätthålla den önskvärda effekten. Att ta upprepade doser av samma storlek som ingångsdosen, ger, om det är tätt mellan doserna, ökad tolerans; om det är långt mellan doserna, ojämnt rus.

Citat:
Doh

Detta kopplade jag helt själv. Poängterade detta utan att nämna det tyckte jag.
Vad jag inte förstår är vad Arkomann och Vicous ed diskuterar.
Det enda jag kan hålla med om är att mindre och mindre doser tycks snurra på mer och mer.

Prova att läsa några inlägg innan du kommenterar.

Nja, till slut behöver man ju mer och mer för att hålla sig vaken, eftersom man kämpar mot sömnen. Däremot blir ju plasmakoncentrationen dosproportionellt högre med tiden av påverkan, vilket förklarar upplevelsen, "att mindre och mindre doser 'tycks' snurra på mer och mer."
Själv blir jag vid ett visst stadium inte piggare av att ta mer, även om det ger andra effekter.
Citera
2010-03-02, 02:11
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soda13
innebär det att om man innehar mellan 5-200 så räknas det som enbart narkotikabrott?

Enbart och enbart... men minst 5 och högst 200, så rubriceras det som narkotikabrott av normalgraden, vilket i genomsnitt ger 7 månaders fängelse.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=...ule_instance=2
Citera
2010-03-02, 02:35
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Enbart och enbart... men minst 5 och högst 200, så rubriceras det som narkotikabrott av normalgraden, vilket i genomsnitt ger 7 månaders fängelse.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=...ule_instance=2

Fast man bör förstås ta med i beräkningen att mängden allena inte avgör vad som klassas som ringa narkotikabrott, grovt narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden. Om Pelle åker fast när han säljer en femma till Lisa så lär det inte rubriceras som ringa, men om affären går bra och Lisa sedan ertappas med sin femma som hon innehar för eget bruk så lär det göra det i hennes fall.
Citera
2010-03-02, 07:02
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Fast man bör förstås ta med i beräkningen att mängden allena inte avgör vad som klassas som ringa narkotikabrott, grovt narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden. Om Pelle åker fast när han säljer en femma till Lisa så lär det inte rubriceras som ringa, men om affären går bra och Lisa sedan ertappas med sin femma som hon innehar för eget bruk så lär det göra det i hennes fall.

Ja, det förstås. Litet överförenklat är överlåtelse värre än eget bruk och innehav av en liten mängd brukar tolkas som eget bruk, medan innehav av en större mängd antyder ett överlåtelsesyfte. Hur som helst brukar det bli fråga om åtalsunderlåtelse, när polisen gör smärre beslag, så det prövas sällan i domstol, och då tillämpas stipulerade straffsatser för olika mängder.

Om Pelle åker fast för att ha sålt en femma till Lisa, så kommer Lisa att åka på ringa, åtminstone, medan Pelles brott rubriceras som narkotikabrott av normalgraden; han får dock knappast fängelse för den mängden, om han inte har fler förseelser i belastningsregistret. Vad Lisa får för straff, beror också på hennes belastningsregister och inte minst deras vittnesmål i polisförhören. När två personer anhålls som misstänkta, så kan de, om de lämnar olika uppgifter, förhöras flera gånger. I sådana fall kan det bli ett domstolsärende, och då tillämpas inte tumstocken på samma sätt. I värsta fall kan man teoretiskt sett få fängelse för ringa narkotikabrott, även om det mest är ett kryphål för att kunna anhålla narkotikapåverkade individer och tvinga dem att lämna urin- eller blodprov.
Citera
2010-03-02, 11:02
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
I värsta fall kan man teoretiskt sett få fängelse för ringa narkotikabrott, även om det mest är ett kryphål för att kunna anhålla narkotikapåverkade individer och tvinga dem att lämna urin- eller blodprov.

Jo, fängelse finns ju i straffskalan, men normalt sett så åker man förstås inte in för det utan det fyller mer en praktiskt funktion i spaningsarbetet att straffskalan ser ut på det viset.
Citera
2010-03-02, 12:56
Medlem
Vicious Edds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Jo, fängelse finns ju i straffskalan, men normalt sett så åker man förstås inte in för det utan det fyller mer en praktiskt funktion i spaningsarbetet att straffskalan ser ut på det viset.
Duktig papegoja.
Citera
2010-03-02, 12:57
Medlem
Vicious Edds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Duktig papegoja.
Oops, du var visst moderator så jag blir väl avstängd nu. Nåja, för att inte gå helt OT så kan jag ju säga att man normalt inte får fängelse för ringa narkotikabrott utan det finns med i straffskalan endast för att underlätta polisens arbete vid förundersökningar mot misstänkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in