2026-07-26, 17:33
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?
Fantastiskt. Wasabröd köpte Falu Rågrut och la ner fabriken i Falun som var lönsam och avskedade personalen. För att komma åt det populära varumärket.

Tycker väl egentligen inte bättre om svindyra ICA, men det här gläder mig ändå.

Fram för mer lokalproducerat från svenska ägare. Jag missgynnar i största möjliga utsträckning både Wasabröd/OLW och ICA när jag kan.
Citera
2026-07-26, 19:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Just det där att det ibland är samma vara som märkesvaran, ibland något annat, och att EVM-varor rentav kan förändras utan att kunderna informeras när det har gjorts ny upphandling, det tycker jag är en av de stora nackdelarna med EVM. Det är grisen i säcken.

Jag kollade faktiskt innehållsförteckningarna för stenbitsrom lite senare. Det ser ut som att Axfoods (Garant) är samma som Abbas, medan det skiljer en del från Icas. Eftersom originalvaran inte fanns i butikerna behövde jag förstås nätsöka fram de uppgifterna. Och, precis som många nog inte har tid och ork att gå runt och leta efter de originalvaror de hade tänkt köpa, bryr sig många sannolikt inte om att kolla upp innehållsförteckningar. Så EMV säljer till viss del för att konkurrenterna inte finns kvar på hyllorna.

Jag tycker att oligopolet gör att varumarknaden utarmas.

Så: gäller konflikten mellan Ica och Barilla att Ica försöker utpressa dem till lägre priser, eller få dem att sätta Icas varumärke på Barillas produkter (kanske ändå till lägre pris), då håller jag som sagt på Barilla.
Det är väl ändå lite konstigt om/att en EMW produkt kan kosta mindre än "märkesvaran" från samma tillverkare som legotillverkat EMW produkten?
Dels blir det konstigt att tillverkaren ska konkurrera prismässigt med sin egen produkt, sedan visar det ju att priset är för högt på det ena varumärket.
Tror Östras bröd (som jag för övrigt gillar) är ett exempel på det. Tror jag läst någonstans att dom mer eller mindre tvingats att legotillverka EMW-bröd för att få in sitt eget bröd på butikshyllorna hos någon av dom stora kedjorna.
Citera
2026-07-26, 19:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Trodde att de hade utlokaliserat tillverkningen helt, men tack för klargörandet! 😊
Fabriken i Filipstad är stor.
Synd att inte någon svensk köpte den och varumärket 1992.
Citera
2026-07-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Fabriken i Filipstad är stor.
Synd att inte någon svensk köpte den och varumärket 1992.

Vi lever inte i Kina eller Ryssland.
Vad hindrar ett svenskt företag att köpa upp Wasa?
Citera
2026-07-27, 00:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Vi lever inte i Kina eller Ryssland.
Vad hindrar ett svenskt företag att köpa upp Wasa?
Jag förstår inte? Har något svenskt företag försökt köpa Wasabröd?
Och vem har isåfall hindrat det, förutom möjligen ägaren?
Citera
2026-07-27, 00:44
Medlem
Avfoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Detta måste lösas GENAST!

Wasaknäcke gör det bästa knäckebrödet, Barilla den bästa pastan.

Kan kanske Trump få till ett deal?
En enkel lösning är att att handla på ett vettigt ställe istället för på ICA
Citera
2026-07-27, 07:34
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Fantastiskt. Wasabröd köpte Falu Rågrut och la ner fabriken i Falun som var lönsam och avskedade personalen. För att komma åt det populära varumärket.
Sant (tyvärr).
Citat:
Falu Spisbrödsfabrik drevs länge av familjen Johansson, men köptes 1987 upp av Wasabröd. År 1997 lades produktionen i Falun ned, och all tillverkning flyttades till Wasas fabrik i Filipstad där brödet fortfarande bakas.
Citera
2026-07-30, 23:54
Medlem
Tranquility Bass avatar
Då är vi i alla fall överens om att vi anser att den andra inte läst vad vi själva skrivit, tror vi avslutar där.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
För att du inte verkar att ha läst vad jag skriver. Dessutom hade du inte med någon fråga.
Citera
2026-08-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Låter som en jättechans för något företag som tillverkar pasta av hög kvalitet att nå en stor marknad i Sverige. Barillas produkter är egentligen inte av den kvalité att de förtjänar den marknadsdominans de har i Europa.

Detsamma kan jag tycka om Wasas knäckebröd.
Låter bra , det är sällsynt med prima pasta till bra pris. Hoppas bara inte att det blir Kungsörnen, men det är nog mindre troligt. De lever väl gott på sina "folk-makaroner"
Citera
2026-08-24, 02:28
Medlem
Nu går de nog till motangrepp genom att sälja Barilla 500 gr för 4:90 kr hos Willys i veckan som kommer. Man får köpa 10 paket. Tack för det ICA!
Citera
2026-08-24, 10:45
Medlem
RostigHinks avatar
I fredags köpte jag ett paket Wasa Sport på ICA Maxi så de är tillbaka på hyllorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in