Citat:
Ursprungligen postat av
GoForBroke
Just det där att det ibland är samma vara som märkesvaran, ibland något annat, och att EVM-varor rentav kan förändras utan att kunderna informeras när det har gjorts ny upphandling, det tycker jag är en av de stora nackdelarna med EVM. Det är grisen i säcken.
Jag kollade faktiskt innehållsförteckningarna för stenbitsrom lite senare. Det ser ut som att Axfoods (Garant) är samma som Abbas, medan det skiljer en del från Icas. Eftersom originalvaran inte fanns i butikerna behövde jag förstås nätsöka fram de uppgifterna. Och, precis som många nog inte har tid och ork att gå runt och leta efter de originalvaror de hade tänkt köpa, bryr sig många sannolikt inte om att kolla upp innehållsförteckningar. Så EMV säljer till viss del för att konkurrenterna inte finns kvar på hyllorna.
Jag tycker att oligopolet gör att varumarknaden utarmas.
Så: gäller konflikten mellan Ica och Barilla att Ica försöker utpressa dem till lägre priser, eller få dem att sätta Icas varumärke på Barillas produkter (kanske ändå till lägre pris), då håller jag som sagt på Barilla.
Det är väl ändå lite konstigt om/att en EMW produkt kan kosta mindre än "märkesvaran" från samma tillverkare som legotillverkat EMW produkten?
Dels blir det konstigt att tillverkaren ska konkurrera prismässigt med sin egen produkt, sedan visar det ju att priset är för högt på det ena varumärket.
Tror Östras bröd (som jag för övrigt gillar) är ett exempel på det. Tror jag läst någonstans att dom mer eller mindre tvingats att legotillverka EMW-bröd för att få in sitt eget bröd på butikshyllorna hos någon av dom stora kedjorna.