Igår, 08:28
Avslutad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?
Citera
Igår, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?

Jag skiter väl i det iofs. Äter sällan knäcke.

Men orsaken är väl gamla vanliga: ICA är så stora att de tycker att de kan bestämma hur mycket de vill betala.
Barilla är väl så stora att de kan vägra gå med på det, vilket kanske är anledningen till att detta har ploppat upp. Det normala är väl att leverantörerna viker ner sig...
Citera
Igår, 08:36
Avslutad
Då blir det mer plats för annat på hyllorna i butikerna istället.
Citera
Igår, 08:37
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.
Citera
Igår, 08:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Är väl bara gå till en butik där dessa saker finns. Det vore intressant höra mer detaljer om den här typen av dragkamper mellan tillverkare, grossister och butikskedjor. Nånstans där ligger att utbuden är konstiga oligopol. Att inte andra varor dyker upp än de vi sett i decennier och där butikerna börjar med egna varor som leder till sotdöden för kända varumärken. Skumt är det.
Citera
Igår, 08:45
Medlem
Låter som en jättechans för något företag som tillverkar pasta av hög kvalitet att nå en stor marknad i Sverige. Barillas produkter är egentligen inte av den kvalité att de förtjänar den marknadsdominans de har i Europa.

Detsamma kan jag tycka om Wasas knäckebröd.
Citera
Igår, 08:48
Medlem
Lite kul: OLW (chips och snacks) var från början en del av Wasabröd. Old London Wasa.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det vore intressant höra mer detaljer om den här typen av dragkamper mellan tillverkare, grossister och butikskedjor. Nånstans där ligger att utbuden är konstiga oligopol. Att inte andra varor dyker upp än de vi sett i decennier och där butikerna börjar med egna varor som leder till sotdöden för kända varumärken. Skumt är det.
Håller med om skumt. Kan det handla om att Ica kräver att Wasa ska börja tillverka knäcke under Icas namn?

Wasa Husman i halvkilosförpackning är väl för övrigt bland det mest prisvärda man kan hitta när det gäller livsmedel.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 08:56.
Citera
Igår, 08:50
Medlem
Pinoputchins avatar
Knäckande... Men jag bryr mig inte personligen,
köper mitt Wasa Husman på annat håll istället.
Citera
Igår, 08:58
Medlem
YP4XQs avatar
Synd, jag köper alltid produkter från de minsta företagen jag kan hitta i sortimentet, och aldrig handlarnas egna märken om jag absolut inte måste.
Citera
Igår, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Låter som en jättechans för något företag som tillverkar pasta av hög kvalitet att nå en stor marknad i Sverige. Barillas produkter är egentligen inte av den kvalité att de förtjänar den marknadsdominans de har i Europa.

Detsamma kan jag tycka om Wasas knäckebröd.

Problemet är dock att de stora kedjorna i sverige brukar köra med utpressning.

Många små lokala svenska tillverkare gick på knäna då ica och andra stora kedjor ville ha varorna gratis om de ska få plats i hyllan.

Sen blev det känt genom att aftonbladet tog upp det och de blev antagligen aningen snällare för ett tag fö att inte reta upp folk.

Nu har det fallit i glömska så de kanske börjat pressa små leverantörer också.

Hemköp,willys hade ju ekologisk pastasås av bra kvalite till bra pris men slutat sälja de nu för antagligen ville de inte betala tillverkaren tillräckligt och willys har plockat bort den enda vinägern som går att köpa från skåne i riktig glasflaska och ersatt med nåt skitigt eget märke i skitig plastflaska som inte går att köpa.
Ica har dock kvar den.
Senast redigerad av Blatteman Igår kl. 09:07.
Citera
Igår, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Synd, jag köper alltid produkter från de minsta företagen jag kan hitta i sortimentet, och aldrig handlarnas egna märken om jag absolut inte måste.

och du tycker att Wasa och Barilla representerar de minsta företagen i sortimentet?
Citera
Igår, 09:06
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.

Ja.

Men det största problemet för Svenska konsumenter är att jättarna totalt kontrollerar grossistledet.

Den dolda största orsaken till de höga matpriserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in