Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Har väl aldrig varit så lätt för genomsnittskunden att välja var man handlar? ven om du handlar på en ICA-butik finns det ingen som tvingar dig att handla deras egna varor. Att butikernas egna varor ökar beror på att kunderna väljer dessa och att samtidigt köpa dessa och klaga håller inte ihop.
För tjugo år sedan fanns det mer eller mindre alltid en Konsum intill varje Ica. Det var betydligt enklare att välja då.
I dag har jag fem-sex Ica inom tre kilometer från mig, ingen Coop, en Lidl och en Willys. Att ta mig till närmaste inte-Ica skulle ta mig 15-20 minuter med buss, plus planering av bussturen dit och sedan samma tid hem. Till närmaste Ica går jag, handlar och är tillbaka på tio minuter.
Du måste inse att Ica har en enorm dominans, och att det är svårt för nya butiker att etablera sig är ingen hemlighet,
På uppdrag av regeringen har Konkurrensverket lämnat förslag på åtgärder för att förbättra förutsättningarna för etablering av dagligvarubutiker. I rapporten lämnar vi bland annat förslag om ett tillägg i plan- och bygglagen.
https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/rapportlista/atgarder-for-att-forbattra-forutsattningarna-for-etablering-av-dagligvarubutiker/
Så visst är det troligt att Ica utnyttjat sin dominans när det gäller bråket med Barilla.