2026-06-19, 17:42
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klart att det i slutänden handlar om pengar, men där kan en hel del ingå. Som att Barilla kräver mer plats, att Ica kräver att Barilla tillverkar EMV, att Barilla vill att Ica plockar bort vissa konkurrenter, att Barilla kräver att Ica slutar med EMV-pasta, med mera.
Bryr sig någon förutom de väldigt initierade om de detaljerna?
Citera
2026-06-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Bryr sig någon förutom de väldigt initierade om de detaljerna?
Kreti och Pleti kanske inte bryr sig, men i en tråd som handlar om konflikten mellan Ica och Barilla torde det väl finnas läsare som är intresserad av vad i den består.

Något om EMV är min tanke, och jag ser fram emot att få veta.
Citera
2026-06-19, 18:58
Medlem
Gefjons avatar
Handla knäcket hos COOP så är problemet löst.

Dessa butiker ligger ofta "vägg i vägg" så att säga, så problemet är ofta extremt minimalt.

Eller för att prata klarspråk, ett äkta I-lands-problem.
Citera
2026-06-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefjon
Handla knäcket hos COOP så är problemet löst.

Dessa butiker ligger ofta "vägg i vägg" så att säga, så problemet är ofta extremt minimalt.

Eller för att prata klarspråk, ett äkta I-lands-problem.
Jag har sex Ica inom en halvmil, men inte en enda Coop. Däremot Lidl, Willys, Hemköp och ett par arabbutiker. Ser inte heller något större problem för mig med att Ica slutar med Wasabröd och Barillas pasta, men jag är väldigt nyfiken på vad konflikten beror på.

Tror för övrigt att det kommer lösa sig ganska snart, Wasabröd vill inte tappa sin största säljkanal och Ica vill inte tappa ett av Sveriges populäraste varumärke.
Citera
2026-06-19, 19:33
Medlem
Inte om Barilla, men om dessa förbannade "egna" varumärken (EVM), så på det sättet on topic.

Jag åtog mig att handla stenbitsrom på väg till obligatorisk midsommarlunch. Måste vara Abbas.

Slank in på Ica, en stormarknad centralt i sta'n. Där fanns inte Abbas. Bara det "egna" varumärket.

OK, gå en bit till och kila in på Hemköp, då. Där fanns en hylletikett för Abbas, men inga burkar. Omöjligt att säga om det var slut eller bortplockat. Hyllan med det "egna" varumärket var nästan full.

Längre omväg till en Coop-butik. Hurra! De hade Abbas stenbitsrom. Självklart lite dyrare (det gäller nästan allt på Coop), men det var det värt.

Och det här händer alltså med märkesvara efter märkesvara. Man antas bara ge upp och acceptera "egna" ersättningar som oftast är sämre. Det blir ju så när de upphandlas till lägsta pris.

Handlarna räknar med att man inte har tid och ork att springa runt och leta efter det man egentligen ville köpa.
Citera
2026-06-19, 23:17
Medlem
OriginalSwedess avatar
Tråkigt att det ska behöva bli så här, "Barilla är ett italienskt familjeföretag som nu drivs av bröderna Guido, Luca och Paolo".

Är det Luca eller Paolo som drev igenom bojkotten? Det kanske är en konflikt mellan dom två som spritt sig och resulterat i angreppet på ICA. Barilla säljer mest pasta produkter, inte oliver eller fikon som jag brukar värma i mikron och äta på morgonen. Aja, det löser sig nog snart ändå.
Citera
2026-06-19, 23:17
Medlem
Skippar ICA sedan länge, mest för att de försöker tvinga på mig sina egna varor - jag vill kunna välja själv.
Citera
2026-06-20, 00:03
Medlem
Funderar på vem som förlorar mest på konflikten, av Ica och Barilla.

Tänker mig att få byter butik för att Ica inte har Wasaknäcke, man tar väl något annat och inser att exempelvis Leksandsknäcke är minst lika bra. Inom kort har man vant sig vid det, även om Wasaknäcke kommer tillbaka.

Och Ica:s egna pasta smakar precis som Barillas, jag kan i alla fall inte känna någon skillnad på spaghettin, och då köper man det i fortsättningen.

Om det nu inte är så att man skäms för att använda Ica:s egna produkter som någon skrev i tråden.
Citera
2026-06-20, 10:26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Funderar på vem som förlorar mest på konflikten, av Ica och Barilla.

Tänker mig att få byter butik för att Ica inte har Wasaknäcke, man tar väl något annat och inser att exempelvis Leksandsknäcke är minst lika bra. Inom kort har man vant sig vid det, även om Wasaknäcke kommer tillbaka.

Och Ica:s egna pasta smakar precis som Barillas, jag kan i alla fall inte känna någon skillnad på spaghettin, och då köper man det i fortsättningen.

Om det nu inte är så att man skäms för att använda Ica:s egna produkter som någon skrev i tråden.

Det där med egna varumärken (EMV) har ändrats över tid upplever jag. Tycker det är sällan EMV är så mycket sämre än etablerade märken. Dessutom kan det faktiskt vara så att etablerade klassiska märken tillverkar åt just ICA, Axfood, COOP. Ofta är förpackningarna i sin utformning identiska när det gäller mått och vikt, det är bara trycket på förpackningen som skiljer. Någon gång har jag jämfört innehållsförteckningarna och de har också varit identiska och då har jag dragit slutsatsen att det är samma vara.

Sen är det ju så, att just för ICA som ändå utger sig för att vara välsorterade, så är ligger det i deras intresse att ha flera produkter att välja på, det förväntar man sig på ICA men inte lika mycket hos de andra drakarna.
Citera
2026-06-21, 14:00
Medlem
Just det där att det ibland är samma vara som märkesvaran, ibland något annat, och att EVM-varor rentav kan förändras utan att kunderna informeras när det har gjorts ny upphandling, det tycker jag är en av de stora nackdelarna med EVM. Det är grisen i säcken.

Jag kollade faktiskt innehållsförteckningarna för stenbitsrom lite senare. Det ser ut som att Axfoods (Garant) är samma som Abbas, medan det skiljer en del från Icas. Eftersom originalvaran inte fanns i butikerna behövde jag förstås nätsöka fram de uppgifterna. Och, precis som många nog inte har tid och ork att gå runt och leta efter de originalvaror de hade tänkt köpa, bryr sig många sannolikt inte om att kolla upp innehållsförteckningar. Så EMV säljer till viss del för att konkurrenterna inte finns kvar på hyllorna.

Jag tycker att oligopolet gör att varumarknaden utarmas.

Så: gäller konflikten mellan Ica och Barilla att Ica försöker utpressa dem till lägre priser, eller få dem att sätta Icas varumärke på Barillas produkter (kanske ändå till lägre pris), då håller jag som sagt på Barilla.
Citera
2026-06-21, 14:13
Medlem
brukstjacks avatar
Att ICA tillåts ha monopol (eller i bästa fall oligopol) på livsmedel är helt cp. Varför är Sverige alltid en sån jävla bananrepublik?

Världens minst korrupta land, jo tack...
Citera
2026-06-21, 14:15
Medlem
Zoologens avatar
Ja, Wasabröd tillverkas väl i Tyskland nu, iaf Sesam Delikatess, så vi kanske inte går miste om så mycket. Eller så får vi gå till Coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in