2026-06-21, 14:39
Medlem
Barillas pasta håller ändå bara basnivå. Bättre än lågprispasta men i princip i klass med kedjornas egna märken.
Tomatsåserna är rätt OK, aningen dyra för det mesta men bra köp när de är på extrapris. Bra att ha hemma om det är ont om tid. Bättre än Dolmio som bara smakar ketchup.
Citera
2026-06-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Funderar på vem som förlorar mest på konflikten, av Ica och Barilla.

Tänker mig att få byter butik för att Ica inte har Wasaknäcke, man tar väl något annat och inser att exempelvis Leksandsknäcke är minst lika bra. Inom kort har man vant sig vid det, även om Wasaknäcke kommer tillbaka.

Och Ica:s egna pasta smakar precis som Barillas, jag kan i alla fall inte känna någon skillnad på spaghettin, och då köper man det i fortsättningen.

Om det nu inte är så att man skäms för att använda Ica:s egna produkter som någon skrev i tråden.

Det KAN vara en början av något större, om fler vågar sätta sig emot matjättarna. Alltså den enda anledningen jag väljer ica är att dom har produkter jag känner igen, som jag vet vad det är. Jag vet inte varför, om det är sentimentalitet eller så, men jag vill ha skit jag vet vad det är helt enkelt. Icas egna varor kan paradoxalt nog bli deras fiende, när det inte finns ett större utbud på andra alternativ kan jag lika gärna handla på Willys, som är billigare.
Citera
2026-06-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Ja, Wasabröd tillverkas väl i Tyskland nu, iaf Sesam Delikatess, så vi kanske inte går miste om så mycket. Eller så får vi gå till Coop.
Majoriteten tillverkas ännu i Filipstad, en mindre del tillverkas i Tyskland.
Citera
2026-06-21, 16:10
Medlem
Pernambucanos avatar
Handlar aldrig på ica. Dyrast i staden.
Citera
2026-06-21, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Bara araber o luffare som handlar på willys. Äckliga skitlokaler o allt med dåliga datum.

Nejtack! Ica blir det för mig maxi är suveräna med bra priset med! Dumsnål är man när man snålar in på mat och går på budgetprylar
Maxi har brett sortiment, men ibland är till och med stora Coop billigare än Maxi har jag upptäckt.
Citera
2026-06-21, 16:37
Medlem
När jag för länge sedan hade lite insikt i norrmejerier så vet jag att dom blev utsatta för utpressning utav någon större kedja, typ Ica eller coop. Det gick till genom att kedjan ställde krav på att få märka om en stor del utav deras ost till kedjans egna märke, samt att få köpa in och sälja den andelen till underpris. Annars skulle kedjan inte sälja norrmejeriets produkter öht.

Det fungerar nog på liknande sätt idag. Producenterna behöver ju få ut sina produkter på marknaden och dom större kedjorna sitter på väldigt stora marknadsandelar.
Citera
2026-06-21, 16:43
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugesnipp
Majoriteten tillverkas ännu i Filipstad, en mindre del tillverkas i Tyskland.

Trodde att de hade utlokaliserat tillverkningen helt, men tack för klargörandet! 😊
Citera
2026-06-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Funderar på vem som förlorar mest på konflikten, av Ica och Barilla.

Tänker mig att få byter butik för att Ica inte har Wasaknäcke, man tar väl något annat och inser att exempelvis Leksandsknäcke är minst lika bra. Inom kort har man vant sig vid det, även om Wasaknäcke kommer tillbaka.

Och Ica:s egna pasta smakar precis som Barillas, jag kan i alla fall inte känna någon skillnad på spaghettin, och då köper man det i fortsättningen.

Om det nu inte är så att man skäms för att använda Ica:s egna produkter som någon skrev i tråden.

Gå till knäckebröd/hårdbröd-avdelningen - 80-90% är ju Wasa.

Frågan är om de andra klarar av att växla upp om nu ICA slutar helt med Wasa.
Citera
2026-06-21, 18:00
Medlem
AndersABs avatar
Wasabröd har väl sin historia, och med han som fick ärva allt.
Citera
2026-06-21, 18:29
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag skiter väl i det iofs. Äter sällan knäcke.

Men orsaken är väl gamla vanliga: ICA är så stora att de tycker att de kan bestämma hur mycket de vill betala.
Barilla är väl så stora att de kan vägra gå med på det, vilket kanske är anledningen till att detta har ploppat upp. Det normala är väl att leverantörerna viker ner sig...
Jag känner mig lite knäckt, men i slutändan så kan man köpa knäcke på andra ställen än ICA.
Citera
2026-06-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Jag känner mig lite knäckt, men i slutändan så kan man köpa knäcke på andra ställen än ICA.

Så är det väl.

Sen kan man ju shoppa sina andra prylar i den butiken också, så har man visat vad man tycker om det hela.
Citera
2026-06-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Ett stort problem med ICA, COOP etc är att dom vill helst sälja sina egna märken vilket begränsar oss konsumenter. Många av ICAs produkter är undermåliga som då kommer att tvingas på mig när de vägrar ta in konkurrerande varor till sina egna.
I andra länder, som tex Danmark och Tyskland, finns det betydligt fler varianter av de flesta varor i butikerna. På ICA finns tex Heinz ketchup och Felix ketchup. Alternativa fabrikat lyser med sin frånvaro. Försvinner Barilla så blir det även färre pastasorter att välja mellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in