2026-06-18, 12:17
Medlem
Carpedijems avatar
Det är ju vi kunder som drabbas.
Citera
2026-06-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Kungsörnen var av riktigt bra kvalitet. Förr iaf. Kooperationen hade verkligen hög kvalitet på många produkter de producerade genom egenägda tillverkare. Ett bra exempel på det är kaffet de sålde under namnet "Blå Mocka." Sorgligt att såsse-packet kört kooperationen i botten. De hade även ett fantastigt provkök.
Å andra sidan - blå vitts kaffe smakade skit och ketchupen var långt ifrån lika god som Heinz. Cornflakesen funkade.
Det var stor spridning på konsums EMV-kvalité.
Citera
2026-06-18, 12:39
Medlem
Skönt att få slippa några märken i hyllorna. Det är alldeles för många varumärken som är snarlika. Man blir ju alldeles yr när man försöker hitta varor, och går vilse i oändliga färgkombinationer och plast/papp/plast-förpackningar med i stort sett likadana innehåll.
Citera
2026-06-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Å andra sidan - blå vitts kaffe smakade skit och ketchupen var långt ifrån lika god som Heinz. Cornflakesen funkade.
Det var stor spridning på konsums EMV-kvalité.

Sant! Det har varit en långsam process att montera ner något som verkligen borde kunnat fungera. En konsument ägd matkedja. Med kvalitetskontroller och i allmänhet hög kvalitet på utbudet. Men såssar är såssar.
Citera
2026-06-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Skönt att få slippa några märken i hyllorna. Det är alldeles för många varumärken som är snarlika. Man blir ju alldeles yr när man försöker hitta varor, och går vilse i oändliga färgkombinationer och plast/papp/plast-förpackningar med i stort sett likadana innehåll.
Kolla bara alla dessa jävla tomatsåser. Det räcker att köpa coop:s tomatpuré och vispa ihop med lite kryddor, så har man samma som "Bella calzone Paolo Roberto skinny romanian prutti fnutti pomodoro sauce"
Citera
2026-06-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?

https://hosting.photobucket.com/e6d1b2f4-e419-4200-ae16-c8468e1cc8f0/f4a9f210-bb6a-4539-aed2-093307a11821.jpg

Bryr mig inte. Själv har jag boycottat Ica sedan de sålde golvad köttfärs. Men jag är en stor konsument av Wasa Sportbröd så boycatten kan fortsätta.
Senast redigerad av bengts 2026-06-18 kl. 13:29.
Citera
2026-06-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Kommer säkert nått ICA Egna Knäckebröd ( made in litauen ) snart
Konflikten kan ha handlat om att Ica ville att Wasa skulle tillverka deras EMV-knäcke, men att Wasa vägrade.

Att bygga en fabrik för knäckebröd tror jag inte man gör i en handvändning, och jag tvivlar på att det finns så många befintliga fabriker med kapacitet.

Dagligvarunytts Fredrik Svedjetun tror dock att det handlar om priset,
Vad i hela friden det här handlar om får dock ingen veta. Som chefredaktör på en branschtidning för dagligvaruhandeln kan jag misstänka att parternas prisförhandlingar har havererat, men vad ska kunderna tro?
https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/fredrik-svedjetun-tala-klarsprak-om-barilla-fallet/
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-18 kl. 13:39.
Citera
2026-06-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
Då blir det mer plats för annat på hyllorna i butikerna istället.

ICA Basic knäcke.
Citera
2026-06-18, 13:37
Medlem
Blå Mocca har nämnts och jag sörjer fortfarande att det inte finns. Jag har dock en plåtburk från Blå Mocca kvar. I den häller jag ner det näst bästa kaffet jag har hittat - Arvid Nordquists Classic mellanrost.
Citera
2026-06-18, 19:03
Medlem
Mikaelias avatar
Barilla som äger Wasa vill väl höja priserna och ICA som är kända för sina höga marginaler på sina varor blir väl sura. Fattar inte att svensken fortsätter att handla på ICA, men de vet antagligen inte hur jävla mycket pengar som handlarna tjänar på varje vara de köper. Willys och Lidl är de enda butikerna jag handlar på och det är bara att jämföra priserna för att förstå att ICAs handlare kör med ockerpriser..
Citera
2026-06-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Haha, när jag växte upp så var ICA en borgarbutik och Coop en sossebutik. Är du helt säker på att du verkligen är en sosse?

Oavsett politiskt åskådning så måste personen uppsöka en annan butikskedja för att få tag i Wasabröd tills konflikten är löst.

Jag är långt ifrån sosse. Det var till Mr Willys
Citera
2026-06-18, 20:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
När man köper torr pasta så ska man köpa en så ljus pasta som möjligt. Hellre beige än gul. Barilla gör ganska gul pasta. Barilla är inte på något sätt bästa pastan.

Wasa knäckebröd är dock gott tycker jag!
Leksands knäcke är godare. Särskilt surdeg. Tyvärr säljs den inte i alla butiker.

Vad ica säljer eller inte säljer bryr jag mig inte om. Handlar i princip aldrig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in