2026-06-03, 10:21
  #121
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Att gå ut i skogen, i synnerhet nattetid, har alltid varit förbehållet totala knäppgökar, att tälta ännu mer av samma knäppgökerier.

Då är jag väl en knäppgök isåfall.

Även tältat centralt mitt i en svensk stad med runt 40.000 invånare utan att bli rån-bög-mördad.
Detta var förra året, natte-tid mitt i veckan. In sent i mörker, ut tidigt i gryningen.

Sover alltid med kniv för kunna skära ut mig ur tältet om det t.ex. börjar brinna, dragkedjorna krångla, osv.

Om det är säkert att tälta nuvarande år så är det väl som med allt annat. Det blir vad man gör det till.
Med rätt taktiska anpassning så är tältande helt ofarligt.
Citera
2026-06-03, 11:15
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?
Det är oerhört tryggt och säkert att tälta i skogen. Jag är ofta ute och tältar solo (eller sover under bar himmel), och det vet jag flera andra som också är, sommar som vinter. Det är väldigt tryggt. Och då tältar jag nästan alltid i Stockholms län. Om du är lite mörkrädd kan det förstås vara läskigt, men det finns liksom inget farligt ute i skogen.

Du är betydligt mer säker ute i skogen än inne i en stad (men du är rätt säker i stan också - med tanke på att gatuvåldet har minskat väldigt mycket sedan 80-90-talet).
Citera
2026-06-03, 11:57
  #123
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
TS kanske borde läsa tidningen. Var kanske 30 år senast jag läste om "tältare knivhuggen".

Är det här val-extra? "Skräm upp svenskarna med nonsens inför valet så de röstar Höger".

Finns nästan inget säkrare land på jorden att tälta i än Sverige.
Citera
2026-06-05, 17:42
  #124
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Men varför har du en sådan misstro till folk? Jag har alltid känt mig trygg på en campingplats. Folk omkring mig och roliga karaktärer.
Skogen är trevlig men kan tycka att det blir lite obehagligt ju längre in man går, iaf om jag är där utan sällskap.

Roliga karaktärer? Har du sett någon på campingar som är lika rolig som han Gösta i vi hade tur med vädret? 😅
Citera
2026-06-05, 18:56
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Roliga karaktärer? Har du sett någon på campingar som är lika rolig som han Gösta i vi hade tur med vädret? 😅
Jag har inte sett den
Får ta tag i det nästa gång jag har film-sällskap.
Jag brukar jämföra camping med ”Full frys”.
Största rädslan på en camping skulle kunna vara att få i sig en för svagt blandad grogg.
Citera
2026-06-05, 19:36
  #126
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Jag har inte sett den
Får ta tag i det nästa gång jag har film-sällskap.
Jag brukar jämföra camping med ”Full frys”.
Största rädslan på en camping skulle kunna vara att få i sig en för svagt blandad grogg.

Hahaha perfekt! Tack för tipset det ska jag komma ihåg nästa gång jag besöker en camping.

Apropå tälta. Det fanns en man utanför Göteborg som kallades Dan i skogen. Han bodde i sitt tält i skogen i 25 år. Han dog i vintras och då var han 76 år. Lite sorgligt att han valde att bo ensam i skogen men samtidigt coolt att han gjorde som han ville och att han ändå blev såpass gammal.
Citera
2026-06-05, 20:32
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Hahaha perfekt! Tack för tipset det ska jag komma ihåg nästa gång jag besöker en camping.

Apropå tälta. Det fanns en man utanför Göteborg som kallades Dan i skogen. Han bodde i sitt tält i skogen i 25 år. Han dog i vintras och då var han 76 år. Lite sorgligt att han valde att bo ensam i skogen men samtidigt coolt att han gjorde som han ville och att han ändå blev såpass gammal.

Oj fascinerande!
Det där kanske blir Amelberga inom snar framtid, med tanke på vad hon får utstå just nu..
Citera
2026-06-05, 21:09
  #128
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Oj fascinerande!
Det där kanske blir Amelberga inom snar framtid, med tanke på vad hon får utstå just nu..

Är det så illa? Det där löser du säkert. Nästa gång du ska tälta så kolla på det här klippet så blir du på bra humör igen

https://www.youtube.com/watch?v=TJ8Ue4CYr_c
Citera
2026-06-05, 21:34
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Är det så illa? Det där löser du säkert. Nästa gång du ska tälta så kolla på det här klippet så blir du på bra humör igen

https://www.youtube.com/watch?v=TJ8Ue4CYr_c
Hah var gång jag ser honom tänker jag alltid på Kuknästornet:
https://www.youtube.com/watch?v=-jJwa3m3B9c

Han gör sig bra på en camping!
Citera
2026-06-05, 21:50
  #130
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Hah var gång jag ser honom tänker jag alltid på Kuknästornet:
https://www.youtube.com/watch?v=-jJwa3m3B9c

Han gör sig bra på en camping!

Haha jäkla fint 😂 Bra kypare.

Tänk att ligga i ett mysigt tält nu och kolla lite roliga klipp. Får gärna vara lite oväder utanför också 👌

Om det är farligt att tälta i Sverige? Knappast det lär vara helt lugnt så länge man inte tältar på motorvägen.
Citera
2026-06-05, 22:15
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha jäkla fint 😂 Bra kypare.

Tänk att ligga i ett mysigt tält nu och kolla lite roliga klipp. Får gärna vara lite oväder utanför också 👌

Om det är farligt att tälta i Sverige? Knappast det lär vara helt lugnt så länge man inte tältar på motorvägen.
Ja sant!! Och regn gör susen för sömnen när det hörs mot taket också.
Har även tyckt att det varit safe att campa neråt i Europa också på campingarna.
Citera
2026-06-05, 22:29
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kommer ihåg händelsen med det holländska paret.

Relativt sällsynt att bli rånbögmördad i skogen ändå. Finns betydligt farligare platser att vistas på, egna hemmet tex. Rent statistiskt sett.

Undvik städer med en radie av tre mil, undvik närhet till större väg (din bil syns från vägen) så skulle jag säga det är relativt säkert. Norrbotten är säkrare än Skåne, trots nämnda holländska paret mördades där. (högst troligt av en bindgalen anaboltorsk, finns tråd om det)

Rastplatser är big no no, särskilt i södra Sverige då även vi begåvats med vägpirater.

Vägpirater?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in