2026-06-02, 21:42
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoedaMinHund
VAD ÄR DETTA FÖR JÄVLA FRÅGA?.

tror du på riktigt att alla rånbögmördade satar har möjlighet att svara....

Nej, men dom som rånbögmördar campare kanske kan berätta i tråden om hur dom brukar gå till väga, och hur vanligt det är...

LL
Citera
2026-06-02, 21:57
Medlem
Proras avatar
Om man läst någon bok i serien av Ulf Lundells svamliga, men ändock tämligen läsvärda och faktiskt utgivna dagböcker 'Vardagar', så inser man att om man olovandes -- och så är alltid fallet -- får för sig att tälta i nationalparken Stenshuvud i södöstra Skåne, nära där Uffe bor, så kan man om man har tur/otur få nöjet att bli utskälld och bryskt avvisad av densamme. Inget våld inblandat, men nog är det en turistattraktion av rang detta att bli tillrättavisad av den svenska progressiva 70-talsrockens främsta företrädare.
Citera
2026-06-02, 21:58
Medlem
Googla på Thomas Quick tältmorden så får du se att det var inte helt säkert på 80-talet heller.
Nu var det ju inte han men mördade vart dom.
Citera
2026-06-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Hur fan tänker ni här? Det är klart att det är mycket farligare på en camping och andra platser med en massa fol än i skogenk. Det är folk som är farliga, inte skogen.

Det är nog inte helt säkert att campa i ett stadsnära vindskydd men i riktig skog är risken helt försumbar att någon annan skulle korsa din väg och att någon illasinnad skulle dyka upp? Det händer inte.

Är ni ens i skogen eller gissar ni bara?

En park i Stockholm räknas inte som skog.

Men varför har du en sådan misstro till folk? Jag har alltid känt mig trygg på en campingplats. Folk omkring mig och roliga karaktärer.
Skogen är trevlig men kan tycka att det blir lite obehagligt ju längre in man går, iaf om jag är där utan sällskap.
Citera
2026-06-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Ju mer otillgängligt jag tältar desto bättre nattsömn. Med det sagt, att bli mördad när man sover i tält är så pass ovanligt att det i princip inte händer.
Citera
2026-06-02, 22:34
Medlem
EnLitenkilles avatar
Ja, det kan man.
Finns hur många ödeställen som helst.
Blattarna rör sig inte inte i skogen på nätterna
Citera
2026-06-02, 22:42
Medlem
outback4s avatar
Numera skulle jag aldrig tälta i en skog, trots att det inte vildmarksmördas så ofta som 1984 exempelvis
Men känslan är att vilket sjukt psyko som helst kan dyka upp exakt vart som helst numera. Det driver runt många sjuka människor i landet som kan ta sig ut i skogen likafullt som att vara i en tätbefolkad stad.
Det är just den där utsattheten som man har i ett tält ensam ute i en skog långt från bebyggelse, samtidigt är det en härlig frihetskänsla och underbart på sitt sätt.
Har man svårt att sova och reagerar på minsta ljud är det inte att rekommendera tälta.
Själv skulle jag om lusten tränger på att tälta möjligen tälta på en liten kobbe/skär dit man fått paddla exempelvis.
Då kan inte vem som helst dyka upp hur lättvindigt som helst.
Senast redigerad av outback4 2026-06-02 kl. 22:46.
Citera
2026-06-02, 22:55
Medlem
Sinraths avatar
Du kommer träffa väldigt lite folk ute i naturen jämfört med byar och städer. Bara detta faktum gör det betydligt säkrare att än att vara bland massa folk. Det är 100% garanterat flera magnituder fler som blivit huggna av kniv utanför skogen än i skogen. Att media älskar ha knivmördare i sina filmer har inte med verkligheten att göra. Även om den promille galna kniv-huggare som finns har en majoritet preferens att vara i skogen så är oddsen att du campar i närheten av någon sådan otroligt liten då det blir en promille av en promille att bägge dessa slumpmässiga chanser klaffar.

Bara att hitta någon som campar i skogen, är jävligt svårt, särskilt när det är mörkt.
Citera
2026-06-02, 22:57
Medlem
smickras avatar
Citat:

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Hur många tältmord har vi haft senaste åren?
Citera
2026-06-02, 23:00
Avstängd
TheJesuits avatar
Att tälta i skog är helt riskfritt, vare sig psykon eller babbar strövar runt i skogen nattetid.

Vill du vara extra säker, gör som jag; dra en fisklina i radie på 10 meter med lite skrammelverk fäst i tråden + en 9mm under sovsäcken. Har blivit väckt några gånger, med det har alltid varit djur.
Citera
2026-06-02, 23:20
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:

Erfarenheter?
Det finns många som blir rånbögmördade många gånger och aldrig lär sig...
Citera
2026-06-02, 23:38
Medlem
Det är hur säkert som helst.
Jag tältar rätt mycket aldrig några problem.
Då har jag även tältat i skogen nära våra förorter och inga problem det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in