2026-06-02, 17:13
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det är nog bara 10% av alla campare som råkar ut för attacker så du kan känna dig lugn där i ditt tunna lilla nylon-tält när du hör ljudet av torra kvistar som knäcks utanför

Inte ens 1% råkar ut för något. Du menar alltså att en av tio som är ute och campar blir attackerade?
Citera
2026-06-02, 17:17
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Var väl ett danskt par som var ute och tältade i Sverige? De överfölls av afghaner, som misshandlade mannen och gruppvåldtog kvinnan framför ögonen på mannen. En av afghanerna fick senare jobb som brandman.

Jag har tältat en del men då långt från städerna och alltid beväpnad.
Ett barn blev knivmördat i tält för många år sen. En mentalsjuk man gick förbi tältet, stack in kniven och en 10-11-åring dog. Nån gång på 90-talet i Dalarna tror jag det var.
Citera
2026-06-02, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Skogen är såklart mycket säkrare än någon trist camping det det finns människor som dricker alkohol och kör bil.
Citera
2026-06-02, 17:20
Medlem
Riksreptilens avatar
De dubbelmord som några minns är 1984 i Appojaure.
Jag håller med deckarförfattare G W att de hade polisiär funnit den skyldige men han var redan död p g a allmänt mycket taggaerande psykiska besvär.

https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4ltmorden_i_Appojaure?wprov=sfla1

Så betydligt farligare att vara på en vuxenskolan nära Örebro eller på Drottninggatan i Stockholm.

Om TS är allergisk mot geting eller inte har TBEvaccinationskortet fullt så är det smådjur mer än "förortshyenor" han skall ta höjd för att hantera.
Citera
2026-06-02, 17:20
Medlem
GonerStoners avatar
Du får väl anstränga dig lite så du kommer in lite djupare i skogen?

Där finner du inga kebabsvarvare.
Citera
2026-06-02, 17:30
Medlem
Proras avatar
Tälta i Sverige är i det närmaste riskfritt, särskilt om du gör det på en undanskymd plats en bit utanför den omedelbara civilisationen, dit eventuellt slödder inte ids bege sig. Någon kilometer räcker. Även säkert om du sover över i ett vindskydd längs en vandringsled. Mycket av tjusningen går förlorad om man tältar på en campingplats. Det kan vara stökigt, eller åtminstone högljutt. Man vill ju tälta ute i den stilla naturen. Det är vildmarken man vill åt, inte möjligheten att duscha och köra en tvättmaskin.

Jag har även vildcampat i tält nere på kontinenten: Tyskland, Polen, Slovakien. Det är visserligen inte tillåtet, eftersom det inte finns någon allemansrätt där, men det är mest för att enklare kunna sjasa iväg zigenare innan de hunnit bita sig fast. De i lokalbefolkningen jag talat med menar att markägare inte bryr sig, så länge man sköter sig, d.v.s. att det inte finns något spår efter övernattningen när du ger dig därifrån.

Generellt sett är den största risken med tältning ute i det fria att bli biten av fästingar och dra på sig TBE eller borelia.
Citera
2026-06-02, 17:40
Medlem
Mr Hectors avatar
Inga problem. Har tusentals nätter i skogen senaste åren.
Citera
2026-06-02, 17:40
Medlem
Citat:

Det är nog högst individuellt!
Citera
2026-06-02, 17:43
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
Babbeluringar finns idag överallt..
Jag personligen hade inte tältat någonstans.

För rätt vad det är så står det 8 babbeluringar med kuken i handen och vänta på att få våldta...

Har hänt tidigare och kommer hända igen.

Så mitt råd. Håll dig hemma och inomhus efter kl 1730

Blev du våldtagen av åtta män i en skog?
Citera
2026-06-02, 17:50
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ingen vettig person går ju ut i skogen utan kniv, men packet har lyckligtvis inte hittat ut i skogen än så kör på!

Självklart ska du ju vara på en plats dit man får göra en viss insats för att komma, så du får ju skylla dig själv om du blir störd efter att ha lagt dig 25 m från den lokala badplatsen en varm sommarnatt.

Tror många är rädda för riktig skog om natten så jag bedömmer riskerna som låga.
I skogen har man sina knark och vapengömmor, man kör även ut i skogen om man skall tortera eller avrätta någon rival.
Man är och rör sig i skogen, men inte av samma skäl som svenskarna.
Citera
2026-06-02, 17:58
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Att gå ut i skogen, i synnerhet nattetid, har alltid varit förbehållet totala knäppgökar, att tälta ännu mer av samma knäppgökerier.

Möjligtvis om man är ett gäng vältränade soldater med automatvapen och minst två står vakt utanför under nattetid, men varför hålla på med sådant trams?

Civiliserade människor bor i STADEN bakom säkra LÅSTA dörrar och med, under nattetid, neddragna persienner.
Citera
2026-06-02, 18:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Blattar gillar inte skog och vildmark. Så, så länge du inte väljer att tälta i naturreservaten runtom Sthlm utan lite längre ut så är det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in