2026-06-02, 13:59
  #1
Medlem
solstrålars avatar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?
__________________
Senast redigerad av solstrålar 2026-06-02 kl. 14:22.
Citera
2026-06-02, 14:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera nattetid?

Jag brukade tälta en del tidigare, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?
Tälta där ingen annan är bara. Undangömt.
Citera
2026-06-02, 14:07
  #3
Medlem
Ingen vettig person går ju ut i skogen utan kniv, men packet har lyckligtvis inte hittat ut i skogen än så kör på!

Självklart ska du ju vara på en plats dit man får göra en viss insats för att komma, så du får ju skylla dig själv om du blir störd efter att ha lagt dig 25 m från den lokala badplatsen en varm sommarnatt.

Tror många är rädda för riktig skog om natten så jag bedömmer riskerna som låga.

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera nattetid?

Jag brukade tälta en del tidigare, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?
Citera
2026-06-02, 14:14
  #4
Medlem
franges avatar
Finns ytterst få babbar i skogen. De är rädda för björnar, vargar och andra vilda djur.
Citera
2026-06-02, 14:19
  #5
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Vem fan vid sina sinnes fulla bruk skulle gå ut i skogen och tälta i Europa 2026? Bögdelen i rånbögmördad känns som den lindrigaste konsekvensen här. Det är inte 1984 längre. Och inte ens då gick man säker. Ett holländskt par mördades just det året och just i ett tält med mer än sextio hugg.

Det är därför man har bostäder med lås på dörrarna, för folk är fan inte kloka.
Citera
2026-06-02, 14:22
  #6
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera nattetid?

Jag brukade tälta en del tidigare, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Ovanför en viss nivå av anxiousness blir man en fara för sig själv - och de omkring en.

Troligtvis är bilresan till campingen/tältplatsen farligare för dig och din familj, än själva tältandet.

Undvik inte saker som bygger erfarenhet och trygghet.
Citera
2026-06-02, 14:23
  #7
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Finns ytterst få babbar i skogen. De är rädda för björnar, vargar och andra vilda djur.

Helt sant.
Citera
2026-06-02, 14:24
  #8
Medlem
Om du är rädd av dig kan du alltid ta in på camping.
Och där är du säker.
Vågar du inte bo i tält så finns det stugor.
Citera
2026-06-02, 14:26
  #9
Medlem
Sist jag campade var 1980 och det var långt ut i Stockholms skärgård, dit blattarna och dårarna knappast beger sig. Upplevde inga problem då men nu vete fan om jag skulle vilja göra det...
Citera
2026-06-02, 14:32
  #10
Medlem
67arigGubbes avatar
Nej inte i skogen, men på en camping kan det fortfarande vara ok.
Citera
2026-06-02, 14:34
  #11
Medlem
supremanics avatar
Det är nog bara 10% av alla campare som råkar ut för attacker så du kan känna dig lugn där i ditt tunna lilla nylon-tält när du hör ljudet av torra kvistar som knäcks utanför
Citera
2026-06-02, 14:38
  #12
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Nej, det är inga problem att tälta i skogen eller för den delen på en camping!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in