2026-06-02, 16:06
Medlem
Getknullare brukar inte ge sig ut i skogen, så det är bara att ge dig ut och tälta, lika säkert som det alltid har varit.
Citera
2026-06-02, 16:07
Medlem
pn222jws avatar
Ett tält-tips är att ta med ett litet minihänglås, som man kan låsa tältets dragkedja med. Då kan du säkrare gå därifrån några timmar för att handla eller grilla eller bada.
Citera
2026-06-02, 16:25
Medlem
Har tältat minst 2 veckor om året de senaste 30 åren och tycker det är exakt lika nu som för 30 år sen. Känns supersäkert och alla man träffar som också tältar är superreko. Folk bjuder på mat, sprit och sång och träffat flera kompisar via tältning.

Brukar hålla mig runt Sörmlandsleden och skärgårdsöar i mellansverige.

Va dock och körde en First Camp-semester och det var WT-central och fick rutan krossad och inbrott i bilen två gånger på en vecka, både på vår bil sen lånebilen. Kaosungar och föräldrar som började dricka långburkar till frukost och slå frugan öppet på campingen.
Senast redigerad av SillyWalks 2026-06-02 kl. 16:27.
Citera
2026-06-02, 16:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Man får inte tälta var som helst i nationalparker. Endast på särskilda platser. Men det visste du väl redan?

Sveriges nationalparker täcker endast 7000 km2 av Sveriges 450.295 km2 yta så det är ett ytterst litet problem. Du får tälta nästan var som helst i hela Sverige.
Citera
2026-06-02, 16:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Finns ytterst få babbar i skogen. De är rädda för björnar, vargar och andra vilda djur.

De är ju för fan rädda för hundar också så inte svårt att skrämma dessa mörkermän.
Citera
2026-06-02, 16:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Vem fan vid sina sinnes fulla bruk skulle gå ut i skogen och tälta i Europa 2026? Bögdelen i rånbögmördad känns som den lindrigaste konsekvensen här. Det är inte 1984 längre. Och inte ens då gick man säker. Ett holländskt par mördades just det året och just i ett tält med mer än sextio hugg.

Det är därför man har bostäder med lås på dörrarna, för folk är fan inte kloka.
Kommer ihåg händelsen med det holländska paret.

Relativt sällsynt att bli rånbögmördad i skogen ändå. Finns betydligt farligare platser att vistas på, egna hemmet tex. Rent statistiskt sett.

Undvik städer med en radie av tre mil, undvik närhet till större väg (din bil syns från vägen) så skulle jag säga det är relativt säkert. Norrbotten är säkrare än Skåne, trots nämnda holländska paret mördades där. (högst troligt av en bindgalen anaboltorsk, finns tråd om det)

Rastplatser är big no no, särskilt i södra Sverige då även vi begåvats med vägpirater.
Citera
2026-06-02, 16:40
Medlem
Tämligen riskfritt vill jag påstå. Om man nu inte promt vill campa centralt, i stadsparken eller så.Vilket dessutom är olagligt.
Var för lite sedan och campade på en riktig camping, fyrstjärning tror jag det var, som visade sig vara vägg i vägg med en flyktingmottagning. Många obehagliga typer som gled runt bland tält och husvagnar. Tror och hoppas att detta var ett undantag. Det finns många campingar som är helt fantastiska. Det finns även många skogar som är fantastiska.
Citera
2026-06-02, 16:53
Medlem
vafan jag sover ensam mitt i skogen under bara tarp å ev med myggnät, vad är det med folk?
ingen kommer mitt i natten mitt ute i skogen, hur ska de ens se mig?

skränande rådjur och räv låter dock som en äldre kvinna som skriker i panik så det ska man nog lyssna på före eller kan man känna pulsen i anus
Citera
2026-06-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Vad är det som gör att du undrar rädslan för gängkriminella friluftsmänniskor.
Skulle gissa att risken att bli utsatt om du tältar i naturen är minimal.
Du tältade mkt förut tog ett upphåll och har hunnit bli ......
Citera
2026-06-02, 17:04
Medlem
Babbeluringar finns idag överallt..
Jag personligen hade inte tältat någonstans.

För rätt vad det är så står det 8 babbeluringar med kuken i handen och vänta på att få våldta...

Har hänt tidigare och kommer hända igen.

Så mitt råd. Håll dig hemma och inomhus efter kl 1730
Citera
2026-06-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det är nog bara 10% av alla campare som råkar ut för attacker så du kan känna dig lugn där i ditt tunna lilla nylon-tält när du hör ljudet av torra kvistar som knäcks utanför
Lite högt skulle gissa på 7- 8 %
Citera
2026-06-02, 17:12
Medlem
svenskors avatar
TS kan nog sova lugnt i tältet i skogen.
Campingen kan vara nog mer stökigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in