2026-05-12, 11:05
Medlem
Bättre promenader i medelhögt tempo. OM du löptränar och stressar kroppen bildar du cortisol. Detta förhindrar fettförbränningen.

Bort med kolhydraterna och ersätt dessa med typ ägg och lean meat, tonfisk makrill kyckling.

Annars bara nöt på!
Sömn viktig.
2026-05-12, 11:28
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Mitt bästa bantningstips som jag alltid körde var att aldrig äta mig mätt, utan gick alltid mer eller mindre hungrig. Tyckte det var ganska smidigt, stod aldrig och vägde mat osv. utan man åt en portion sen lämnade man bordet fortfarande hungrig, dock lite mindre hungrig.

Hara hachi bu! 😊
2026-05-12, 11:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Här kan du vältra dig bland alla hemmasnickrade tips om snabb viktnedgång

Allt fån tjack och snabbmakaroner i 2 månader till kvarg, havregrynsgröt och grönsaker. Glöm inte promenader!

(FB) Vill gå ner i vikt så snabbt som möjligt
(FB) Gå ner i vikt snabbt! Tips?
(FB) Gå ner i vikt SNABBT behöver alla era tips!
(FB) Gå ner riktigt snabbt i vikt
(FB) Gå ner i vikt snabbt TIPS
(FB) Gå ner i vikt snabbt
(FB) Gå ner i vikt till 5 juni SNABBT?
(FB) hjälp mig att gå ner i vikt så snabbt som möjligt
2026-05-12, 12:18
Medlem
Tack för alla kommentarer!

Angående mitt psykiska mående så mår jag mycket bättre idag och har helt slutat med mediciner. Både medicinerna och hur jag mådde psykiskt var en stor anledning till att jag gick upp mycket i vikt. Framför allt åt jag mycket sötsaker och chips när jag mådde dåligt. Jag gillar dessutom bröd väldigt mycket, så det blev i princip en del av varje måltid.

Jag förstår att det inte är bra att gå ner för mycket i vikt för snabbt egentligen. Anledningen till att det är viktigt för mig att gå ner så mycket som möjligt är en lång historia. Mitt mål på längre sikt är att komma tillbaka till min normalvikt runt 70 kg.

Anledningen till att jag valt löpning och promenader som träning är att jag verkligen inte gillar gym. Löpning tycker jag däremot är roligt eftersom man hela tiden kan följa sing utveckling och dessutom känns det väldigt bra mentalt efter ett löppass. Särskilt eftersom jag mått psykiskt dåligt tidigare känner jag att det hjälper mycket.

Kroppen behöver kanske vänja sig mer för att jag inte ska få skador, som jag har nu i benet. Jag tror min skada är någon form av överbelastning. Jag har läst mycket om viktnedgång men det finns så mycket olika information. Jag förstår att styrketräning är viktigt för att inte tappa muskler, och det är därför jag försöker köra 1 pass med vikter på gymmet på jobbet ibland, även om det inte blir så ofta.

Någon frågade om jag verkligen är säker på kalorierna, och det är faktiskt något jag själv också funderar över. Men enligt mina beräkningar äter jag ganska lite. Jag är ofta hungrig och skulle egentligen kunna äta mycket mer.

Jag har inte druckit alkohol på länge på grund av medicinerna, så det är inget problem för mig. Sötsaker och chips har jag inte ätit på över två veckor nu och förstår att de måste vara totalt förbud mot det om jag vill gå ner i vikt.

Till exempel tänker jag att min frukost med två skivor osötat mörkt bröd, två skivor skinka och lite gurka knappast kan vara över 400 kcal? En vanlig middag med cirka 200 g kycklingfilé, lite olja för stekning, tre små kokta potatisar, broccoli och en sås med låg fetthalt, till exempel grekisk yoghurt 0 % eller sås med matlagningsgrädde 4 % borde inte heller vara mer än runt 900 kcal totalt. Enligt AI-beräkningar ligger det snarare runt 650–800 kcal.

Om jag räknar högt och säger 900 kcal för middagen och 400 kcal för frukosten så hamnar jag ändå på ungefär 1300 kcal per dag. På helgen när jag är hemma lägger jag till ägg också så det blir ca + 200 kcal de två dagarna.

När jag promenerar och löper visar min klocka att jag förbränner runt 1000 kcal den dagen. Om jag bara går 10 000 steg förbränner jag ungefär 650 kcal. Så även om man räknar ganska grovt borde jag ligga på minst 1000 kcal underskott per dag, kanske närmare 2000 kcal om kostberäkningen och klockans kaloriförbrukning stämmer någorlunda (jag har en GT 6 Pro).

Angående promenader har jag också hört att de är väldigt bra för fettförbränning om pulsen ligger över cirka 110 när man går. Min klocka visar dessutom att stora delar av promenaden till jobbet ligger inom fettförbränningszonen, beroende på hur snabbt jag går. I början är det förstås mer uppvärmning innan pulsen går upp.
2026-05-12, 12:28
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vad händer 1a augusti?

Jag menar inget ont om målsättningar men en långsam ändring är ofta nyttigare där man försöker se över vilka hälsobovarna är i sitt liv och ta bort dom istället för att pressa som satan i ett kort tag med nåt man inte kan hålla i långa loppet.

Exakt det jag tänkte skriva. Varför rusa till målet? Blir ofta ohållbart bara. Det är tusen gånger enklare och behagligare att dra ut lite längre på det. Stressigt som fan att plåga sig maximalt.
2026-05-12, 12:37
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Hej,

Jag vill gå ner så mycket vikt som möjligt fram till 1 augusti. Mitt mål är minst 15 kg, men helst 20 kg eller mer. Jag är man, 33 år, 175 cm lång och väger cirka 102 kg. På grund av psykisk ohälsa har jag gått upp över 30 kg de senaste 4 åren. Innan dess vägde jag nästan alltid runt 65–70 kg.

Är det realistiskt att gå ner så mycket på så kort tid?

Jag började för 10 dagar sedan och mitt upplägg ser ungefär ut så här:

Minst 10 000 steg 5 dagar i veckan, helst varje dag. Hittills har jag klarat det 7 av 10 dagar.
Jag går ofta till jobbet på morgonen på tom mage, cirka 40 minuter och går lite till senare under dagen om jag då inter löper för att nå 10 000 steg.
Löpning 2–3 gånger i veckan. Jag springer/går 4 km på cirka 29–32 minuter eftersom konditionen är dålig just nu.
Jag äter bara frukost och middag samt en frukt som mellanmål.
Enligt AI och kaloriräknare äter jag ungefär 1100–1400 kcal per dag.

Frukost brukar vara:

Macka med skinka, ost och gurka.
På helger ibland 2–3 stekta ägg också.

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:
Ofta 200 g kycklingfilé med potatis eller ris och broccoli/grönsaker.
Ibland andra rätter, exempelvis pizza på mörkt libabröd som har 160 kcal + tillbehör. Blir totalt 650-950 kcal beroende vad man lägger på pizzan. Men jag tänker eftersom jag inte äter luch så ska min middag vara 600-950 kcal.

Dricker också 2-3 koppar svart kaffe under dagen.

Jag köpte nyligen en kroppsscannervåg och enligt den har jag gått ner cirka 2,5 kg på 10 dagar (mer om jag går på det vikt jag har på morgonen, idag hade jag 100,6 kg, för 10 dagar sen hade jag 103,6 kg). Det jag tycker är konstigt är att jag ibland väger mindre efter att jag duschat än direkt när jag vaknar. Vikten går också upp och ner mycket under dagen.

De senaste 4 dagarna har vågen nästan stått still trots att jag tycker att jag legat på kaloriunderskott. Samtidigt har jag haft ont i benet efter löpningen och därför inte kunnat röra mig lika mycket sen i fredags.

Jag försökte även börja använda det lilla gymmet på jobbet istället för löpning när benet gör ont, men jag är väldigt ovan vid gym och känner mig rätt lost där. Har tränat lite igår efter jag har gått till jobbet, tränade i 25 min.

Gör jag något fel eller är det normalt att vikten står still ibland trots underskott? Och tror ni mitt mål är möjligt?
Har du aldrig sett Robinson på tv4?
Där får du se vad du måste göra.
2026-05-12, 13:29
Medlem
Nicke08s avatar
1. Bort med kolhydrater om du menar allvar.
2. Promenader, minst 10k per dag
3. Gymma hemma helt utan tillbehör.
4. Fasta en period på 72 timmar per månad
Du kommer enkelt nå ditt mål enligt ovan.

Det hänger på en enda sak; din vilja

Ge järnet!
2026-05-12, 14:24
Medlem
du ska inte fastna för mycket i vikten

har man mycket fett och tränar mycket kan man stå still i vikt ibland för man bygger muskler å bränner fett

kolla på din fysiska förmåga istället

i slutändan vill du ju hellre klara att bänka din kroppsvikt än att väga 3 kg mindre ändå..

att väga lite är väl najs, men man vill ju ha förmågan att göra jobbiga grejer hellre

Citat:
Tack för alla kommentarer!

Angående mitt psykiska mående så mår jag mycket bättre idag och har helt slutat med mediciner. Både medicinerna och hur jag mådde psykiskt var en stor anledning till att jag gick upp mycket i vikt. Framför allt åt jag mycket sötsaker och chips när jag mådde dåligt. Jag gillar dessutom bröd väldigt mycket, så det blev i princip en del av varje måltid.

Jag förstår att det inte är bra att gå ner för mycket i vikt för snabbt egentligen. Anledningen till att det är viktigt för mig att gå ner så mycket som möjligt är en lång historia. Mitt mål på längre sikt är att komma tillbaka till min normalvikt runt 70 kg.

Anledningen till att jag valt löpning och promenader som träning är att jag verkligen inte gillar gym. Löpning tycker jag däremot är roligt eftersom man hela tiden kan följa sing utveckling och dessutom känns det väldigt bra mentalt efter ett löppass. Särskilt eftersom jag mått psykiskt dåligt tidigare känner jag att det hjälper mycket.

Kroppen behöver kanske vänja sig mer för att jag inte ska få skador, som jag har nu i benet. Jag tror min skada är någon form av överbelastning. Jag har läst mycket om viktnedgång men det finns så mycket olika information. Jag förstår att styrketräning är viktigt för att inte tappa muskler, och det är därför jag försöker köra 1 pass med vikter på gymmet på jobbet ibland, även om det inte blir så ofta.

Någon frågade om jag verkligen är säker på kalorierna, och det är faktiskt något jag själv också funderar över. Men enligt mina beräkningar äter jag ganska lite. Jag är ofta hungrig och skulle egentligen kunna äta mycket mer.

Jag har inte druckit alkohol på länge på grund av medicinerna, så det är inget problem för mig. Sötsaker och chips har jag inte ätit på över två veckor nu och förstår att de måste vara totalt förbud mot det om jag vill gå ner i vikt.

Till exempel tänker jag att min frukost med två skivor osötat mörkt bröd, två skivor skinka och lite gurka knappast kan vara över 400 kcal? En vanlig middag med cirka 200 g kycklingfilé, lite olja för stekning, tre små kokta potatisar, broccoli och en sås med låg fetthalt, till exempel grekisk yoghurt 0 % eller sås med matlagningsgrädde 4 % borde inte heller vara mer än runt 900 kcal totalt. Enligt AI-beräkningar ligger det snarare runt 650–800 kcal.

Om jag räknar högt och säger 900 kcal för middagen och 400 kcal för frukosten så hamnar jag ändå på ungefär 1300 kcal per dag. På helgen när jag är hemma lägger jag till ägg också så det blir ca + 200 kcal de två dagarna.

När jag promenerar och löper visar min klocka att jag förbränner runt 1000 kcal den dagen. Om jag bara går 10 000 steg förbränner jag ungefär 650 kcal. Så även om man räknar ganska grovt borde jag ligga på minst 1000 kcal underskott per dag, kanske närmare 2000 kcal om kostberäkningen och klockans kaloriförbrukning stämmer någorlunda (jag har en GT 6 Pro).

Angående promenader har jag också hört att de är väldigt bra för fettförbränning om pulsen ligger över cirka 110 när man går. Min klocka visar dessutom att stora delar av promenaden till jobbet ligger inom fettförbränningszonen, beroende på hur snabbt jag går. I början är det förstås mer uppvärmning innan pulsen går upp.
2026-05-12, 15:31
Medlem
Rashygiens avatar

Ät kokt ägg istället för stekt. Ska du steka så kör på flytande äggvita istället. Ska du ha sås till maten så gör egen på fettfri grekisk yoghurt. Kör på vanlig potatis eller sötpotatis istället för ris. Skippa pastan.

Skippa pizzan och bröd överlag. Kvarg är bra! Måste du äta något kör på majskakor. Kycklingbröst/nötfärs med låg fettprocent, potatis/sötpotatis och minikeso plus kanske lite broccoli är allt du behöver. Kan vara bra att komplettera med en proteinshake för att få upp proteinet men det är bara ett komplement, riktig mat är grunden. Salt är också viktigt att få i sig.

Ska du äta något snacks på helgen så dippa grönsaker i lätt creme fraiche med dippmix. Cola zero eller annan light läsk fungerar också till fredagsmyset men på vardagar är det vatten som gäller, det är viktigt att få i sig tillräckligt med vatten. Gör egen surkål om du gillar det, väldigt nyttigt.

Glöm inte att se till att få tillräckligt med sömn och att ta en vilodag från träningen varje vecka. Promenader går dock bra. Skulle äta bananen eller annan frukt en timme innan du ska träna för att få lite mer energi.
2026-05-12, 15:44
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vad händer 1a augusti?

Jag menar inget ont om målsättningar men en långsam ändring är ofta nyttigare där man försöker se över vilka hälsobovarna är i sitt liv och ta bort dom istället för att pressa som satan i ett kort tag med nåt man inte kan hålla i långa loppet.

Tja, bl.a. prideparaden i Sthlm. Och vill man gå där så är väl bar överkropp att sträva efter eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Har du aldrig sett Robinson på tv4?
Där får du se vad du måste göra.

Trådens bästa inlägg.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-05-12 kl. 15:49.
2026-05-12, 15:59
Medlem
Det är absolut bättre att sänka dina förväntningar.

Att ha ett mål ”15kg innan X månad” är DÖMT att misslyckas, och då kommer du bli extremt besviken på dig själv och bara ge upp.

Du måste bli kär i processen, inte målet.

En man kan hälsosamt gå ned ca 2.5-3kg i månaden. Anledningen till detta är att din kropp har ett basbehov av kalorier för att driva dina organ etc. Om du äter mindre än detta behov (kanske 12-1400kcal för dig) så kommer dina organ till slut gråta blod och du kommer kollapsa. De står ut i en, två, kanske tre veckor men sen blir du så inåt helsike trött i huvudet att du kollapsar/drämmer i dig ditt livs sjukaste cheat meal.

Generella tips:

Skippa ALL alkohol/socker. Enbart ett glas öl kan sabba en hel natts djupsömn. Jag skulle dra ned även på kaffet, en kopp är tillräckligt om du promenerar och äter bra, gärna innan kl13 som senast. Om du skippar socker helt så kommer det efter några veckor bli sjukt mycket enklare att avstå, man blir till och med osugen på socker efter ett tag. Idiotiskt att chansa och smygäta nåt, skippa helt.

Prioritera sömnen. Många som stirrar sönder telefonen innan de lägger sig. De vill undvika små jobbiga tankar. Du däremot, bygger upp en styrka i dig som tar in dessa tankar, för att sedan ta ett par djupa andetag, och sedan unna dig själv en god, återställande natts sömn. Sömn är EXTREMT viktigt i din vikt/tränings/psykiska resa. Tabba det INTE.

Din kost ser väl ok ut men skippa mackorna. Om du står ut med bröstfile varje dag så kör, lite fisk kan du blanda in. Pasta är en kolhydratsbomb så undvik helst, annars äter du en mindre mängd innan träningspasset. Du verkar ha hyfsad koll på hur man räknar kalorier så fortsätt med det.

UNDVIK skador/sjukdomar! Sprita händerna på gymmet, tvätta händerna ofta, ALLTID innan du äter, rör inte händerna i ansiktet, ducka undan sjuka kollegor. Gällande skador vid träning, kör ej ego lifting. Ta inte i som ett djur. Du kommer ha denna viktresa i minst ett år, och därefter så kommer du behöva fortsätta träna i resten av ditt liv, det är ett långt race inte ett kort. Det är inte bara musklerna som tränas utan även senor och nervsystemet. Låt större muskelgrupper vila i minst 72h. Kör push pull legs eller annat upplägg som fungerar för dig.

Ett rent mentalt tips, berätta inte om din viktresa för en enda jävla person. Detta är ditt eget race. Om du berättar för någon så bygger du upp press på dig själv, och ditt huvud får dessutom en kick av att du redan uppnått ditt mål vilket kommer sabba din glöd. Träna i hemlighet. När du har rasat 10kg så kommer folk att bli paffa, säg inte ett ord, utan gå i hemlighet ned 10kg till så de tappar hakan. DET är den mest tillfredsställande sättet att uppleva sin viktnedgång på.

Och IGEN. Sänkt ditt mål med detsamma. Om du går ned i vikt på en hälsosam takt så kommer du gå ned ca 2.5kg per månad, vet inte om du räknar till eller till och med augusti, men det är fortfarande ca 7-10kg du hinner gå ned. Det är en extrem skillnad. Efter det så kommer du ändå vilja ha ett nytt mål till jul/nyår eller nån annan tillställning så lägg ned alla mål som sabbar för dig. Som någon annan skrev ”trust the process”. Bli kär i processen, inte målet!!
2026-05-12, 17:22
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Hej,

Jag vill gå ner så mycket vikt som möjligt fram till 1 augusti. Mitt mål är minst 15 kg, men helst 20 kg eller mer. Jag är man, 33 år, 175 cm lång och väger cirka 102 kg. På grund av psykisk ohälsa har jag gått upp över 30 kg de senaste 4 åren. Innan dess vägde jag nästan alltid runt 65–70 kg.

Är det realistiskt att gå ner så mycket på så kort tid?

Jag började för 10 dagar sedan och mitt upplägg ser ungefär ut så här:

Minst 10 000 steg 5 dagar i veckan, helst varje dag. Hittills har jag klarat det 7 av 10 dagar.
Jag går ofta till jobbet på morgonen på tom mage, cirka 40 minuter och går lite till senare under dagen om jag då inter löper för att nå 10 000 steg.
Löpning 2–3 gånger i veckan. Jag springer/går 4 km på cirka 29–32 minuter eftersom konditionen är dålig just nu.
Jag äter bara frukost och middag samt en frukt som mellanmål.
Enligt AI och kaloriräknare äter jag ungefär 1100–1400 kcal per dag.

Frukost brukar vara:

Macka med skinka, ost och gurka.
På helger ibland 2–3 stekta ägg också.

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:
Ofta 200 g kycklingfilé med potatis eller ris och broccoli/grönsaker.
Ibland andra rätter, exempelvis pizza på mörkt libabröd som har 160 kcal + tillbehör. Blir totalt 650-950 kcal beroende vad man lägger på pizzan. Men jag tänker eftersom jag inte äter luch så ska min middag vara 600-950 kcal.

Dricker också 2-3 koppar svart kaffe under dagen.

Jag köpte nyligen en kroppsscannervåg och enligt den har jag gått ner cirka 2,5 kg på 10 dagar (mer om jag går på det vikt jag har på morgonen, idag hade jag 100,6 kg, för 10 dagar sen hade jag 103,6 kg). Det jag tycker är konstigt är att jag ibland väger mindre efter att jag duschat än direkt när jag vaknar. Vikten går också upp och ner mycket under dagen.

De senaste 4 dagarna har vågen nästan stått still trots att jag tycker att jag legat på kaloriunderskott. Samtidigt har jag haft ont i benet efter löpningen och därför inte kunnat röra mig lika mycket sen i fredags.

Jag försökte även börja använda det lilla gymmet på jobbet istället för löpning när benet gör ont, men jag är väldigt ovan vid gym och känner mig rätt lost där. Har tränat lite igår efter jag har gått till jobbet, tränade i 25 min.

Gör jag något fel eller är det normalt att vikten står still ibland trots underskott? Och tror ni mitt mål är möjligt?

Om du försöker gå ner i vikt för fort kan kroppen sakta ner för att spara energi, alltså att du börjar röra dig mindre spontant. Spontanrörelse är en ofta underskattad faktor. Jag syftar på hur mycket man rör sig i vardagen utanför reguljära träningspass.

Eftersom du inte var tjock förrän i 30 års-åldern har du goda möjligheter att gå ned i vikt. Människor som var feta redan under uppväxten har helt andra förutsättningar än du har.

Att gå ned så pass fort är inte så hållbart och inte att föredra, även om du lyckas. Du riskerar tappa mer muskelmassa bland annat. Bättre lägga sig runt -6-10 kg under samma period.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2026-05-12 kl. 17:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in