2026-05-12, 17:48
Medlem
Jag tränar styrketräning 3ggr/v och promenerar 45 minuter varje morgon.
Den 15 februari vägde jag 85kg efter bulk och idag väger jag 71kg på 8% kroppsfett.
Kosten består av 180-200 gram protein och lika mycket kolhydrater och 50 gram fett, vilket är ca 2000 kcal per dag.
Kan inte påstå att jag varit direkt superhungrig då jag har siktat på mycket kött, potatis och ris. Pasta funkar inte alls för mig för jag får blodsockerfall som fan av det.
Som nån skrev så underlättar det om man ser fram emot resan och inte bara målet.
Visst är det tröstlöst när man stått på samma vikt i en vecka och man börjar tvivla, men sen släpper pluggen och helt plötsligt går man ner ett kilo över natten och resan neråt fortsätter igen.
Nu är det andra året jag gör såhär och har hittat en process som funkar för mig.
Ett tips är att ladda ner nån app där du räknar kalorier och ger fan i att äta nåt annat det du har lagt in där som kalorimål.
Matematiskt är det världens enklaste sak att gå ner i vikt, kalorier in vs kalorier ut.
Mentalt kan det va värre men det handlar mer om att man måste bestämma sig och sen hålla löftet till sig själv.
2026-05-12, 19:22
Medlem
AlfaQhards avatar
Skippa socker helt, ät bara en gång om dagen.
2026-05-12, 19:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Hej,

Jag vill gå ner så mycket vikt som möjligt fram till 1 augusti. Mitt mål är minst 15 kg, men helst 20 kg eller mer. Jag är man, 33 år, 175 cm lång och väger cirka 102 kg. På grund av psykisk ohälsa har jag gått upp över 30 kg de senaste 4 åren. Innan dess vägde jag nästan alltid runt 65–70 kg.

Är det realistiskt att gå ner så mycket på så kort tid?

Jag började för 10 dagar sedan och mitt upplägg ser ungefär ut så här:

Minst 10 000 steg 5 dagar i veckan, helst varje dag. Hittills har jag klarat det 7 av 10 dagar.
Jag går ofta till jobbet på morgonen på tom mage, cirka 40 minuter och går lite till senare under dagen om jag då inter löper för att nå 10 000 steg.
Löpning 2–3 gånger i veckan. Jag springer/går 4 km på cirka 29–32 minuter eftersom konditionen är dålig just nu.
Jag äter bara frukost och middag samt en frukt som mellanmål.
Enligt AI och kaloriräknare äter jag ungefär 1100–1400 kcal per dag.

Frukost brukar vara:

Macka med skinka, ost och gurka.
På helger ibland 2–3 stekta ägg också.

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:
Ofta 200 g kycklingfilé med potatis eller ris och broccoli/grönsaker.
Ibland andra rätter, exempelvis pizza på mörkt libabröd som har 160 kcal + tillbehör. Blir totalt 650-950 kcal beroende vad man lägger på pizzan. Men jag tänker eftersom jag inte äter luch så ska min middag vara 600-950 kcal.

Dricker också 2-3 koppar svart kaffe under dagen.

Jag köpte nyligen en kroppsscannervåg och enligt den har jag gått ner cirka 2,5 kg på 10 dagar (mer om jag går på det vikt jag har på morgonen, idag hade jag 100,6 kg, för 10 dagar sen hade jag 103,6 kg). Det jag tycker är konstigt är att jag ibland väger mindre efter att jag duschat än direkt när jag vaknar. Vikten går också upp och ner mycket under dagen.

De senaste 4 dagarna har vågen nästan stått still trots att jag tycker att jag legat på kaloriunderskott. Samtidigt har jag haft ont i benet efter löpningen och därför inte kunnat röra mig lika mycket sen i fredags.

Jag försökte även börja använda det lilla gymmet på jobbet istället för löpning när benet gör ont, men jag är väldigt ovan vid gym och känner mig rätt lost där. Har tränat lite igår efter jag har gått till jobbet, tränade i 25 min.

Gör jag något fel eller är det normalt att vikten står still ibland trots underskott? Och tror ni mitt mål är möjligt?
Det är inget problem att gå ner i vikt, men det kommer se väldigt illa ut då huden högst sannolikt inte kommer kunna minska lika snabbt.
I värsta fall kommer du antingen få gå upp i vikt igen för att sedan gå ner i vikt så att huden hinner med.
Ju äldre du är desto längre tar det tid för huden att dra ihop sig.
Att träna 25 minuter spelar igen större roll om du inte har groteska vikter.
Mitt råd är att gå ner i vikt långsamt. Endast löpning fungerar inte då du kommer ha massvis med överflödig hud.
Träna hela kroppen med (fria) vikter som du klarar av. Ät mycket protein, ta bort all socker, osv

Lycka till!
2026-05-12, 19:27
Medlem
salt+vatten, ät ~3 gånger i veckan typ varannan dag, nere 15 kg inom 5-6 veckor.
Sluta äta så frekvent, det stoppar dig från bränna fett.
Läs böcker av dr jason fung
2026-05-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Hej,

Jag vill gå ner så mycket vikt som möjligt fram till 1 augusti. Mitt mål är minst 15 kg, men helst 20 kg eller mer. Jag är man, 33 år, 175 cm lång och väger cirka 102 kg. På grund av psykisk ohälsa har jag gått upp över 30 kg de senaste 4 åren. Innan dess vägde jag nästan alltid runt 65–70 kg.

Är det realistiskt att gå ner så mycket på så kort tid?

Jag började för 10 dagar sedan och mitt upplägg ser ungefär ut så här:

Minst 10 000 steg 5 dagar i veckan, helst varje dag. Hittills har jag klarat det 7 av 10 dagar.
Jag går ofta till jobbet på morgonen på tom mage, cirka 40 minuter och går lite till senare under dagen om jag då inter löper för att nå 10 000 steg.
Löpning 2–3 gånger i veckan. Jag springer/går 4 km på cirka 29–32 minuter eftersom konditionen är dålig just nu.
Jag äter bara frukost och middag samt en frukt som mellanmål.
Enligt AI och kaloriräknare äter jag ungefär 1100–1400 kcal per dag.

Frukost brukar vara:

Macka med skinka, ost och gurka.
På helger ibland 2–3 stekta ägg också.

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:
Ofta 200 g kycklingfilé med potatis eller ris och broccoli/grönsaker.
Ibland andra rätter, exempelvis pizza på mörkt libabröd som har 160 kcal + tillbehör. Blir totalt 650-950 kcal beroende vad man lägger på pizzan. Men jag tänker eftersom jag inte äter luch så ska min middag vara 600-950 kcal.

Dricker också 2-3 koppar svart kaffe under dagen.

Jag köpte nyligen en kroppsscannervåg och enligt den har jag gått ner cirka 2,5 kg på 10 dagar (mer om jag går på det vikt jag har på morgonen, idag hade jag 100,6 kg, för 10 dagar sen hade jag 103,6 kg). Det jag tycker är konstigt är att jag ibland väger mindre efter att jag duschat än direkt när jag vaknar. Vikten går också upp och ner mycket under dagen.

De senaste 4 dagarna har vågen nästan stått still trots att jag tycker att jag legat på kaloriunderskott. Samtidigt har jag haft ont i benet efter löpningen och därför inte kunnat röra mig lika mycket sen i fredags.

Jag försökte även börja använda det lilla gymmet på jobbet istället för löpning när benet gör ont, men jag är väldigt ovan vid gym och känner mig rätt lost där. Har tränat lite igår efter jag har gått till jobbet, tränade i 25 min.

Gör jag något fel eller är det normalt att vikten står still ibland trots underskott? Och tror ni mitt mål är möjligt?
Du och jag starta från samma vikt, jag börja någon vecka in i mars, orkade inte jogga men gick, ända kosten och dricker nu sällan öl o alkohol, kanske var 3 vecka max, men börja ta ett eller två mål omdagen via låg kalori, kan ta havregrynsgröt med blåbär eller kycklingsallad, dvs ut över en fil frukost med cheeros, som inte är den nyttigaste men tagit det under störredelen av mitt liv, några delar får vara som kroppen är van att ta.

jag håller snitt 1kg i veckan, gick ner till 96, det utgjorde en platå, låg där 2 veckor, för att sedan släppa o jag föll till 94kg, nuvarande vikt 93kg o ska ner till 83-85kg, dvs jag ar nått halvvägs på 9veckor o har ca 12 veckor kvar just för sista kg brukar ta sin tid, är 179lång.

Vad jag ändra vid platån var o börja köra zon2 träning, köpte en motionscykel o kan trampa på framför tv, lite nu o då, samt jag har skivstång o bänk hemma ,brukar köra bänkpress o benböj o mage 1ggr per övning o vecka utöver cykel eller löptur.

Ladda ner nike app, den är mycket bra, man kan ställa in så man vet sin löptid o hastighet, avstånd var 250meter, denna fick en o öka tempot, man här direkt om man tappar fart, man ska ändå tänka jag börja först gå, sedan jogga o räkna lycktstolpar jag skulle klara fler än innan, sedan nåde man hela löpturen o sedan börja man bättre tiderna o bli snabbara o snabbare för varje vecka.

Ätar dagar skippar jag, dessa skicka en tillbaka 4-5 dagar, vad jag däremot gör är att ta en normal middag eller lunch lite då o då under veckan, dvs en helt vanlig middag eller lunch på så sätt undviker man craving o kan fortsätta sin resa hela vägen fram till 83-85kg.

Anledning man tar en vanlig middag eller lunch är för att inte försätta kroppen i kris, när kroppen slår över börjar den producera kortison och förstör din träning o exempel äta en vanlig middag, där den går in o hamstra alla mat, se till att hålla denna balans o man kan fortsätta länge o det känns bra hela tiden, jag har inga funderingar på ändra något, kroppen mår bra via det jag gör.
Senast redigerad av hjorten16 2026-05-12 kl. 20:00.
2026-05-12, 19:58
Medlem
Hållbar viktnedgång är 1 kg i veckan
Lycka till
2026-05-12, 20:52
Medlem
Fennecs avatar
Du skriver att du inte tycker om att gymma, men enligt forskning så är bästa sättet att tappa i vikt och hålla det borta att träna muskler. Desto med muskler du har desto högre grund metabolförbränning har du, då muskler äter kalorier även i vila. Det är därför riktigt biffiga grabbar äter som odjur men har väldigt låg kroppsfett. Dessutom får du en snyggare kropp om du definierar den med muskler.

Ät protein, det är viktigare för dig än kolhydrater. Din kropp har troligtvis tillgång till lagrade kolhydrater, men äter du för lite protein samtidigt som du tvingar kroppen in i svält, så kommer kalorierna tas från dina muskler. Just för det faktumet att muskler kostar mer kalorier att underhålla än vad fett gör.

Ät vitamintillskott, magnesium kan också vara bra. Börjar du kapa massor i vad du äter är risken stor att du kommer dra på dig någon typ av brist på någon vitamin eller mineral.

Du behöver inte gå till gymmet, köp ett par hantlar, det kommer du långt på. Däröver finns det otroligt med mängder av träningsprogram tillgängliga gratis som du kan göra hemifrån.

Risken du löper är att du bränner ut dig själv för fort. Kroppen är smart, märker den att det börjar nalkas svält kommer din metabolism gå ner. Dessutom klarar man bara så långt på pannben. En dag kommer du vara så trött och slut att du skippar en dag, en dag blir till två, så fortsätter det så. En viktförlust på runt 0,7-1,2 % av kroppsvikt per vecka brukar vara vad man rekommenderar för en hälsosam viktnedgång. Tänk inte på det här som en "quick-fix", att genomlider du bara detta så kan allting bli som vanligt igen. Du behöver bygga en ny vardag med nya rutiner så du kan hålla dig till resten av livet. Så visst, det kan kännas superfrustrerande att det går så långsamt, men du bygger en kropp och ett liv som ska vara livet ut.

Jag hoppas du når dina mål, men framför allt att du håller dig frisk och stark!
2026-05-12, 20:58
Medlem
1 vecka svält 500-700 kcal/dag
2 veckor underskott 1800 kcal/dag
1 vecka i balans

Finns dock risk med svält med tanke på din psykiska hälsa.

Rekommenderar annars att börja med en rolig träningsform och bygga muskler. Klättring, boxning, brottning.
2026-05-12, 21:06
Medlem
Du är kraftigt överviktig med en fettprocent på säkert 40.

Gå ner 20 kg så fort hade sett ganska illa ut och det hade nog hängt hud.

Fasta ska tydligen hjälpa bäst mot det.

Föreslår att du går i ketos. Gå cold turkey och ät bara kött ägg och smör fram till dagen D men kör 72h vattenfasta typ varannan eket var tredje vecka.
2026-05-12, 21:09
Medlem
En fundering- om du har tagit/ tar mediciner mot psykisk ohälsa? Kolla ditt preparat och biverkningarna isåfall. Finns ett antal "psykmediciner" som orsakar kraftig viktuppgång. Sök i FASS.
Det är så att läkare inte informerar eller följer upp detta med viktuppgång.( om det är slarv, okunskap eller ointresse kan man undra) Trots att det här med viktuppgång sen länge är en välkänd biverkan. Är det så kan du söka hjälp på hälsocentralen. Det finns numera även sprutor, som fungerar. Nackdelen är att man själv betalar o det är rätt dyrt.
Lycka till 🙂
2026-05-12, 21:13
Medlem
Inga problem. Följ denna guide:

1. Skaffa dig en smartklocka eller ett aktivitetsarmband som mäter steg/energiförbrukning. Skaffa dig en smart våg som mäter både vikt och kroppsfett. Skaffa dig en köksvåg. Skaffa dig en app som du både kan logga livsmedel och har en fastetimer.

2. Lär dig fasta. 16 h är optimalt men både 14 h och 12 h är bättre än inget. Det kommer bli lättare och är du motiverad så blir det inga problem alls. (Ska du bara bli smal kan du dricka lightläsk under fasta, vill du rena kroppen håll dig så bara till kaffe, te och vatten under fasteperioden.)

3. Se till att få i dig 1 gram protein per varje 0,5 kg du bär på. Väger du 100 kg ska du ha i dig 200 gram protein. Plocka bort så mycket kolhydrater du kan (under 20 gram är ultimat men mycket svårt). Se även till att ha ett underskott på ca 1000 kcal dagligen. Går du t.ex. 20 000 steg en dag borde du ha ca 4000 kcal förbränning och då äta ca 3000 kcal. Det är rätt mycket.

4. Promenader är ultimata. Vid högintensiv träning (springa) sätter kroppen förbränningen på sparlåga. Promenader i bra tempo är det bästa men vardagsmotion är inte att förakta (ta trappor, gå och handla mm). Är du lagd åt håller med muskler är det också en jävligt bra grej att träna upp för att få hög förbränning. Har du problem med motivation? Finns många grymma geotag-appar typ Pokemon, Ingress och Turf. Prova vad som funkar för dig.

5. Bonustips: skaffa din en Ninja glassmaskin. En proteinshake + 50 gram proteinpulver (+ sötningsmedel) ger dig med enkelhet en glass i ben & jerry-storlek på 400 kcal och med 50 gram protein. Nätet flödar med kreativa och utsökta recept.

6. Bonustips 2. Kickstarta fredag-lördag-söndag med endast ägg och bacon. Nästan 0 gram kolhydrater och bra med protein och fett. Du kommer i ketos och det kommer bli grymt mycket lättare att motivera dig med en dropp på 3-5 kg efter bara en helgs bantande

Lycka till
2026-05-12, 22:02
Medlem
SwizzerNöts avatar
Ta 15mg mounjaro och ät pizza varje dag så går du ner 15kg på nolltid. Ännu snabbar utan pizzan, men varför inte njuta av livet samtidigt som man tappar vikt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in