2014-11-16, 15:29
Medlem
MaroonBerets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTanoth1995
Hur svårt är det, någon som har gjort?

Det är ganska enkelt. Min engelska var värdelös innan jag flyttade till USA. Tog TOEFL efter att ha varit i landet i ca 6 månader. Fick höga poäng på alla områden och hade inga problem att komma in på dom universitet jag sökte.
Mitt råd är att du förbereder dig i några veckor; titta på amerikanska TV-program utan svensk text, prata engelska, läs amerikanska tidningar osv.
På min skola fanns det många internationella studenter med riktigt dålig engelska som klarade av sina utbildningar.
Citera
2014-11-16, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neurocortex
Läst igenom tråden och har lagt märke till att många verka göra en transfer från CC till ett universitet. När jag läste igenom till exempel UCLA, Berkleys terminsavgifter stod det att det kostad X antal kronor för "out of state studenter" och en mycket billigare peng för "in-state" studenter. Är det detta som är förmånligt med en transfer? Att man går på CC en termin för att bli en in-state för att sedan få en billigare tuition på det universitetet man vill till. Eller är jag ute och cyklar?

//

Det ar inte helt enkelt att transfera till UCLA eller CAL.
Speciellt inte fran ett CC. Fran ett Cal State gar det lite enklare.
Samt du maste ha valdigt hoga betyg.
Antalet utlandska studenter som tillats transferera ar begransat.

Har inte last traden. Sa har ingen uppfattning om hur framgangsrika svenska studenter ar pa den fronten idag.

Har traffat nagra svenskar men dom var alla utbytesstudenter fran HHS och Lund nar jag gick. Fast det var nagra ar sedan.
Citera
2014-11-21, 19:56
Medlem
När bör man ta tag i sökandet, alltså påbörja uppsatsen, fixa csn etc? Förövrigt, har ni några tips inför SAT-provet, gjorde testet och det gick OK, förutom på ORD-delen. Den var sjukt svår. Tips?

// mvh
Citera
2014-11-22, 22:21
Medlem
caecos avatar
Om man vill läsa en master och har ett högt GPA från högskolan men lågt från gymnasiet. Påverkar betygen från gymnasiet något alls? Eller går man enbart efter GPA från gymnasiet till och med?
Citera
2014-11-22, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Om man vill läsa en master och har ett högt GPA från högskolan men lågt från gymnasiet. Påverkar betygen från gymnasiet något alls? Eller går man enbart efter GPA från gymnasiet till och med?

GRE (i vissa fall GMAT) är det som gäller för dom bra utbildningarna tillsammans med universitetsbetygen.
Citera
2014-11-23, 16:47
Medlem
Vill studera i usa nästa höst möjligtvis, problemet är att jag då fyller 24. Är man för gammal för tex SMC eller SBCC?
Citera
2014-11-23, 17:51
Medlem
saveryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco

Gymnasiebetyg har ingen som helst påverkan och du ska inte skicka in dem. GPA, var du tog/tar din examen, provresultat (GRE, GMAT, MCAT, LSAT t ex, beroende på utbildning), rekommendationer, relevanta erfarenheter (forskning för akademiska program eller jobberfarenheter för MBA, t ex) och tidigare akademiska arbeten är ofta del av vad som bedöms för antagning. Bland det viktigaste för akademiska masters, dock, är oftast att du passar in--dvs att dina akademiska intressen matchar vad de gör på just den skolan du ansöker till.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalltfostervatten
Vill studera i usa nästa höst möjligtvis, problemet är att jag då fyller 24. Är man för gammal för tex SMC eller SBCC?

För gammal för att studera eller för att känna dig hemma i studentlivet? För det första är det definitivt inte för gammalt. För det andra tror jag inte heller det är några problem, det finns alltid något.
Citera
2014-11-23, 19:25
Medlem
MaroonBerets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltfostervatten

Kör bara! Jag var vid samma ålder när började studera en Bachelors i USA.
Citera
2014-11-24, 16:49
Medlem
Wiselmans avatar
Hej!! Är det någon som vet hur Örebro universitets utbytesavtal ser ut? Har det avtal med USA osv?? sökt överallt, tacksam för svar!!
Citera
2014-11-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiselman
Hej!! Är det någon som vet hur Örebro universitets utbytesavtal ser ut? Har det avtal med USA osv?? sökt överallt, tacksam för svar!!

http://oru.se/Utbildning/Student/Stu...er-och--avtal/
Citera
2014-11-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurocortex
När bör man ta tag i sökandet, alltså påbörja uppsatsen, fixa csn etc? Förövrigt, har ni några tips inför SAT-provet, gjorde testet och det gick OK, förutom på ORD-delen. Den var sjukt svår. Tips?

// mvh

Om du hade tänkt att söka till HT 2015 så skulle jag säga att i början av mars någonting.

Sök CSN rätt tidigt då skolorna har lättare att förstå pappret på godkännandet då det ser annorlunda ut och samtidigt visar totalsumman du är berättigad per år. Och får du detta godkännandet en eller två månader innan du åker så är det hur lugnt som helst.

Ett litet tips till er som behöver skicka intyg på att ni tagit 2 sprutor för MMR, dvs. mässling, röda hund osv. är följande:

Beställ hem din BVC-journal om du inte redan har den hemma, jag fick ringa Regionsarkivet i Vänersborg för att få min hemskickad.

Kolla om det står att du tagit en eller två sprutor.
Jag hade bara en spruta dokumenterad på min BVC-journal och det tog lite tid innan jag och min mor kom fram till att jag måste ha tagit den andra sprutan i skolan, om det är likadant för er så ring direkt till skolan ni gick på under gymnasietiden då skolans journal skickas vidare från skola till skola där gymnasiet är sista anhalt.

Skicka över dokumenten och be att få dom översatta utav en auktoriserad översättare då amerikaner har en förkärlek till vattenstämplar och sån skit.

Scanna in och skicka över.
Citera
2014-11-26, 20:50
Medlem
Tänkte satsa på något community college nästa år, typ SMC eller SBCC. Ska sätta mig in i detta ordentligt och kolla upp. Det finns ju företag som hjälper till med sådant här, är det värt att låta dom hjälpa till för några tusenlappar eller är detta sådant man kan greja själv? Har också hört att det finns massvis av olika stipendium man kan utnyttja men som sällan görs, var hittar man sådana?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in