2014-05-08, 14:35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
Jag har godkänt i alla ämnen, är högskolebehörig men det jag är rädd för att att mitt GPA är för lågt för att jag ska bli accepterad till det jag har valt. Därför undrar jag om det finns något sätt att "snygga till" betygen, dvs. fuska lite på egen hand för att höja mitt snitt.
Det känns ju som om folket i USA inte har någon koll på det svenska betygssystemet direkt.
Och eftersom det är jag och inte mitt gymnasium som ska skicka betygen till dom så känns det som om det måste finnas något sätt att ljuga lite på.

HP fungerar inte att söka in till college med.

Såvida inte du kan göra något inofficiellt med en lärare om att höja betygen, så föreslår jag att du även söker in på ett community college. Jag sökte själv in på ett universitet i USA, men hade för lågt GPA, så då sökte jag in på ett CC istället. Det var i samma stad, och jag blev accepterad. Dock kraschade min planering pga att jag inte fick något visum.
Citera
2014-05-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Såvida inte du kan göra något inofficiellt med en lärare om att höja betygen, så föreslår jag att du även söker in på ett community college. Jag sökte själv in på ett universitet i USA, men hade för lågt GPA, så då sökte jag in på ett CC istället. Det var i samma stad, och jag blev accepterad. Dock kraschade min planering pga att jag inte fick något visum.

Vad låg ditt GPA på? Hade du godkänt i alla ämnen?
Vill inte plugga på CC utan tänkte mer om det går att göra något eftersom amerikanerna antagligen inte har koll på vårat betygssystem.

Hur kommer det sig att du inte fick något visum?
Citera
2014-05-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Får jag fråga varför du inte fick visum? Ska över och studera i januari så hade varit intressant att veta
Citera
2014-05-09, 13:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Vad låg ditt GPA på? Hade du godkänt i alla ämnen?
Vill inte plugga på CC utan tänkte mer om det går att göra något eftersom amerikanerna antagligen inte har koll på vårat betygssystem.

Hur kommer det sig att du inte fick något visum?

Citat:
Ursprungligen postat av alvinatorn
Får jag fråga varför du inte fick visum? Ska över och studera i januari så hade varit intressant att veta

Jag minns inte exakt vad jag hade, 3,2 kanske. Jag blev nekad visum på falska grunder, och därför ansökte jag tre gånger. Detta trots att jag berättade hela tiden att jag hade tänkt gå CC först och sedan ansöka till universitetet och lämna landet efter en examen. Otrevligare människor får man leta efter (detta gäller visumdelen på ambassaden).
Citera
2014-05-09, 17:24
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Hej!

Jag har nu sökt till college och undrar om det finns möjlighet att "snygga till" betygen lite för att vara helt säker på att bli antagen?

Mitt GPA just nu ligger på 3,25 och enligt riktlinjerna så sägs det vara 3,5 för att komma in.

Colleget har dock en acceptans på ca 90% så det känns som om det borde vara minst 10% som är sämre än mig?

Hur lågt GPA tror ni man kan komma in på när colleget har en acceptans på 90%?
Och går det att "snygga till" betygen i så fall, då dom vill ha allt i pappersform skickat på posten.

Fick förövrigt 100/120 på TOEFL testet men slappade i skolan och har inte gjort SAT, dock 1,4 på högskoleprovet första gången jag gjorde det.

Mvh.

Jag kom nyligen in på ett universitet som har en "acceptans" på ca 70%. Då hade jag ganska mycket sämre betyg än genomsnittet på dem som kom in. Så jag satsade på uppsatsen och fixade bra rekommendationer från tidigare arbetsgivare. Tror det hjälper en del bara för att man är svensk också.
Citera
2014-05-10, 21:40
Medlem
popman123s avatar
Hej! Jag ska plugga ett år på ett universitet i den amerikanska södern. Jag undrar om någon har upplevelser av att bo i dorm. Jag syftar främst på det här med att dela sovrum med en annan person.
Citera
2014-05-11, 11:32
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Hej! Jag ska plugga ett år på ett universitet i den amerikanska södern. Jag undrar om någon har upplevelser av att bo i dorm. Jag syftar främst på det här med att dela sovrum med en annan person.

Bodde på dorm min första termin på universitet i norra USA.
Tyckte det funkade bra faktiskt, kanske mycket pga att min roomie var en skön typ. Visst, det blir ju komplicerat vid sjukdomar exempelvis. Men i övrigt så är det viktiga att man får någon "bra" och respektfull att dela sovrum med, så man respekterar varandras ofta skiftande lektionstider, plugg och liknande.
Något väldigt praktiskt var att man, hos mig iaf, var tvungen att vara på en meal plan om man bodde på campus. Hade då mat 3 gånger om dagen på vardagar, och två gånger om dagen på helger, i en av skolans cafés, var jäkligt praktiskt. Plus att vi hade bra gemensamhetskök på våningen i mitt dorm.
Delade badrum med ett annat sovrum om två pers.
Jag åkte över som lite äldre så jag fick bo i ett dorm med mixade kön. Var mycket lugnare än de könsseparerade dorms'en men å andra sidan mindre fest.

Med allt det sagt, så flyttade jag ut efter en termin och hyrde hus med några polare jag hade fått. Blev mer praktiskt så för mig.
Men sjukt bra som första boende med dorms, plus ett bra sätt att träffa folk.
Citera
2014-05-17, 13:29
Medlem
golffs avatar
Är det någon som pluggar eller som ska börja plugga i NYC, som har lite erfarenheter att berätta om?
Kommer själv börja plugga till hösten på Wagner College
Citera
2014-05-24, 21:30
Medlem
Hur mycket betalar ni per år?

Skulle vara intressant att veta hur mycket ni andra flashbackare får betala för er skolgång i usa! Själv kommer jag få betala ganska exakt 13000$ (allt inräknat, även boende och mat) för fösta året. Kommer troligtvis bli bättre de andra åren då jag för nuvarande har kassa betyg (strax över 2.0 i GPA), mitt scholarship kommer bli betydligt bättre om jag höjer till 3.0 vilket jag lätt kommer göra. Så, hur mycket betalar ni per år ungefär?
Citera
2014-05-26, 23:04
Medlem
Lite frågor och funderingar gällande studier i USA.

Om man har 12,5 i svenskt betygssnitt, är det helt kört med studier på ett "average" college?

Hur lätt/svårt är det att få någon typ av stipendie för vanliga internationella studenter? Eventuellt financial aid?

Är det ett smartare drag att börja på ett CC/State University. Fixa bra betyg och byta sista två åren till ett bättre college?

Hur är det med att söka studier för vårterminen 2015? Är det bra utbud ändå?

Har tagit två sabbatsår snart. Blir jag äldre än genomsnittet på skolan?

Kan/har jag någon fördel av att ha en nära släkting i USA?
Citera
2014-05-27, 10:44
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Om man har 12,5 i svenskt betygssnitt, är det helt kört med studier på ett "average" college?
Beror förstås helt på vad du menar med average, men du kommer inte in på något topp 100 (amerikanskt) såvida resten av din ansökan inte sticker ut ordentligt.
Citat:
Hur lätt/svårt är det att få någon typ av stipendie för vanliga internationella studenter? Eventuellt financial aid?
Betydligt svårare än för domestic students. Med 12.5 i betygssnitt är det omöjligt inför ditt första år. Skulle du läsa två år på CC med toppbetyg och sedan göra en transfer kan det finnas möjlighet för financial aid/scholarship de sista två åren.
Citat:
Är det ett smartare drag att börja på ett CC/State University. Fixa bra betyg och byta sista två åren till ett bättre college?
Det är antagligen det enda alternativet som är genomförbart. Dock bör du ta dig en rejäl funderare om det ä värt pengarna då det kommer kosta en ganska rejäl slant oavsett om du får finansiell hjälp de sista två. I Sverige är det gratis..
Citat:
Har tagit två sabbatsår snart. Blir jag äldre än genomsnittet på skolan?
Antagligen, men inte helt säkert. Du kommer dock definitivt att ha högre ålder än medianvärdet. Fördelen är förstås att du kommer kunna dricka lagligt (om du ser det som en fördel).
Citat:
Kan/har jag någon fördel av att ha en nära släkting i USA?
Inte från ett ansökningsperspektiv men definitivt logistiskt om du väl flyttar dit.
Citera
2014-05-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Beror förstås helt på vad du menar med average, men du kommer inte in på något topp 100 (amerikanskt) såvida resten av din ansökan inte sticker ut ordentligt.

Betydligt svårare än för domestic students. Med 12.5 i betygssnitt är det omöjligt inför ditt första år. Skulle du läsa två år på CC med toppbetyg och sedan göra en transfer kan det finnas möjlighet för financial aid/scholarship de sista två åren.

Det är antagligen det enda alternativet som är genomförbart. Dock bör du ta dig en rejäl funderare om det ä värt pengarna då det kommer kosta en ganska rejäl slant oavsett om du får finansiell hjälp de sista två. I Sverige är det gratis..

Antagligen, men inte helt säkert. Du kommer dock definitivt att ha högre ålder än medianvärdet. Fördelen är förstås att du kommer kunna dricka lagligt (om du ser det som en fördel).

Inte från ett ansökningsperspektiv men definitivt logistiskt om du väl flyttar dit.

Menar helt enkelt en vanlig skola i mängden så att säga. Ett genomsnittligt universitet.

Är det helt kört då alltså? Inte ens financial aid? Hur svårt är det med sportstipendium, på mindre skolorna? Har iofs inte varit aktiv inom fotboll på länge etc, men tänkte mest om man kan få något?

Hur menar du om det är värt? Hur håller sig en "genomsnittlig" amerikansk universitetsutbilning gentemot en "genomsnittlig" svensk?

Funderar på att läsa Business isånafall, så eventuellt fyra år på ett college, eller göra en transfer efter två år på state/community. Dock är det ju inte lika attraktivt i CV't eller?

Finns det inget liknande högskoleprov för oss med lägre betygssnitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in