Citat:
Ursprungligen postat av
popman123
Hej! Jag ska plugga ett år på ett universitet i den amerikanska södern. Jag undrar om någon har upplevelser av att bo i dorm. Jag syftar främst på det här med att dela sovrum med en annan person.
Bodde på dorm min första termin på universitet i norra USA.
Tyckte det funkade bra faktiskt, kanske mycket pga att min roomie var en skön typ. Visst, det blir ju komplicerat vid sjukdomar exempelvis. Men i övrigt så är det viktiga att man får någon "bra" och respektfull att dela sovrum med, så man respekterar varandras ofta skiftande lektionstider, plugg och liknande.
Något väldigt praktiskt var att man, hos mig iaf, var tvungen att vara på en meal plan om man bodde på campus. Hade då mat 3 gånger om dagen på vardagar, och två gånger om dagen på helger, i en av skolans cafés, var jäkligt praktiskt. Plus att vi hade bra gemensamhetskök på våningen i mitt dorm.
Delade badrum med ett annat sovrum om två pers.
Jag åkte över som lite äldre så jag fick bo i ett dorm med mixade kön. Var mycket lugnare än de könsseparerade dorms'en men å andra sidan mindre fest.
Med allt det sagt, så flyttade jag ut efter en termin och hyrde hus med några polare jag hade fått. Blev mer praktiskt så för mig.
Men sjukt bra som första boende med dorms, plus ett bra sätt att träffa folk.