2014-10-25, 20:50
Medlem
Läst igenom tråden och har lagt märke till att många verka göra en transfer från CC till ett universitet. När jag läste igenom till exempel UCLA, Berkleys terminsavgifter stod det att det kostad X antal kronor för "out of state studenter" och en mycket billigare peng för "in-state" studenter. Är det detta som är förmånligt med en transfer? Att man går på CC en termin för att bli en in-state för att sedan få en billigare tuition på det universitetet man vill till. Eller är jag ute och cyklar?

//
Citera
2014-11-07, 03:20
Medlem
MaroonBerets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurocortex
Läst igenom tråden och har lagt märke till att många verka göra en transfer från CC till ett universitet. När jag läste igenom till exempel UCLA, Berkleys terminsavgifter stod det att det kostad X antal kronor för "out of state studenter" och en mycket billigare peng för "in-state" studenter. Är det detta som är förmånligt med en transfer? Att man går på CC en termin för att bli en in-state för att sedan få en billigare tuition på det universitetet man vill till. Eller är jag ute och cyklar?
//

Börjar du på ett CC så kan du läsa där i ett eller två år för att sedan transfer till det universitet du vill studera på, och då är du förmodligen av "in-state status" och kan plugga dina sista år för en billigare slant. Studerar du då en bachelor's degree så kommer den vara från det senare universitetet, och det CC du gick på kommer inte nämnas i ditt examensbevis.
(Du kan ta en A.A. från ett CC innan du transfer över till ett annat universitet.)
Citera
2014-11-08, 18:46
Medlem
Wesslan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurocortex

//

CC är inte speciellt meriterande! Sök stipendium ist och ta dig direkt till college eller välj ett billigare universitet
Citera
2014-11-08, 23:08
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wesslan4
CC är inte speciellt meriterande! Sök stipendium ist och ta dig direkt till college eller välj ett billigare universitet
Det ar ingen som bryr sig ifall du borjat pa ett CC eller inte. Det som beaktas ar vart du har fatt din Bachelor eller Masters ifran.
Citera
2014-11-10, 14:39
Medlem
MaroonBerets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twoswords
Det ar ingen som bryr sig ifall du borjat pa ett CC eller inte. Det som beaktas ar vart du har fatt din Bachelor eller Masters ifran.

Precis så här är det. Har du möjlighet att plugga på ett billigare CC innan du går dina sista två år på det universitet du tänkt dig så gör det. Din Bachelors Degree kommer vara från det universitetet och det faktum att du studerade dina första två år på CC kommer varken nämnas eller får någon uppmärksamhet.
Citera
2014-11-12, 21:16
Medlem
Under vilken period stänger antagningen generellt till de amerikanska universiteten (ska söka in till hösten).

//heisenberg
Citera
2014-11-13, 05:21
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenberg-x
Under vilken period stänger antagningen generellt till de amerikanska universiteten (ska söka in till hösten).

//heisenberg

Det ar individuellt. Vissa har ett sista-datum, medan andra har rullande ansokningstid (hela aret om). Du far kolla pa de enskilda skolorna och se.
Citera
2014-11-13, 14:08
Medlem
MrTanoth1995s avatar
Åh vill så gärna söka in på någon skola i USA. Men min engelska är lika rostig som en gammal rostig bil. Hade godkänt i det på gymnasiet med nöd och näppe. Dock tror jag att jag förstår mer än vad jag tror.

Har pluggat engelska i alla mina år i skolan, men det har liksom inte fastnat. Ska göra ett försök tänkte jag. Det blir en utmaning att gå i skola i USA. Det må jag säga.
Citera
2014-11-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTanoth1995
Åh vill så gärna söka in på någon skola i USA. Men min engelska är lika rostig som en gammal rostig bil. Hade godkänt i det på gymnasiet med nöd och näppe. Dock tror jag att jag förstår mer än vad jag tror.

Har pluggat engelska i alla mina år i skolan, men det har liksom inte fastnat. Ska göra ett försök tänkte jag. Det blir en utmaning att gå i skola i USA. Det må jag säga.

Du måste ändå göra ett TOEFL-test här hemma i Sverige så att skolan ser att du har kompetensen för att kunna ta in informationen som ges på lektionerna, du kan alltså inte bara åka dit på vinst och förlust.

Så är det i alla fall på dom större skolorna, men har för mig att vissa CC's inte kräver TOEFL.
Citera
2014-11-14, 00:02
Medlem
MrTanoth1995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
Du måste ändå göra ett TOEFL-test här hemma i Sverige så att skolan ser att du har kompetensen för att kunna ta in informationen som ges på lektionerna, du kan alltså inte bara åka dit på vinst och förlust.

Så är det i alla fall på dom större skolorna, men har för mig att vissa CC's inte kräver TOEFL.

Hur svårt är det, någon som har gjort?
Citera
2014-11-14, 04:52
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Inte överdrivet svårt för svenskar som hängde med i skolan.
(FB) TOEFL testet
Citera
2014-11-16, 12:30
Medlem
Citat:

Ta dig tid att plugga 3-4 veckor innan provet, så kommer det inte vara några som helst problem. Förutsatt att du har lite engelska i dig sen tidigare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in