2014-11-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltfostervatten
Tänkte satsa på något community college nästa år, typ SMC eller SBCC. Ska sätta mig in i detta ordentligt och kolla upp. Det finns ju företag som hjälper till med sådant här, är det värt att låta dom hjälpa till för några tusenlappar eller är detta sådant man kan greja själv? Har också hört att det finns massvis av olika stipendium man kan utnyttja men som sällan görs, var hittar man sådana?

För det första så skulle jag säga att Community College inte är dyrt och du klarar dig lätt på CSN eller sparade pengar. Men har du inte det så kan du söka medel från olika stiftelser.

Du kan söka stiftelser här: http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx

Ang. att använda sig utav företag för att ansöka till college ser jag som ren dynga egentligen.
Det är inte så svårt.

För att komma in på SBCC så behöver du inte ha gjort TOEFL heller för den delen och du betalar per credit du läser vad jag har förstått.

För det första så surfar du in på hemsidan, tex. www.sbcc.edu.

Där hittar du "apply now" och när du väl kommer in där så väljer du termin du skall söka till.
Du kommer få skapa ett konto och sedan är det antagligen bara basic information och vad du hade tänkt att läsa osv. som du behöver fylla i.

Ring sedan ditt gymnasium och be dom skicka hem dina betyg översatta till engelska och säg till dom att inte glömma vattenstämplarna på pappret.

Du kommer antagligen att kunna logga in på ditt konto där du har en checklista med saker du måste skicka in till skolan innan dom kan börja ta hand om din ansökan.

Skicka ett brev med betyg och all annan information det står att du skall skicka över till dom och se till att göra klart allt som checklistan visar på.

Ansök till CSN där du fyller i vilken major du hade tänkt att läsa, hur länge, hur många credits osv.

Om en utav sakerna du måste göra är att skicka in en "Financial Guarantee", så finns det ett dokument någonstans på deras hemsida med en mall du skall fylla i och bifoga antingen ett kontoutdrag där du kan visa på att du har tillräckligt med pengar eller bifoga ditt utlåtande från CSN som visar på att du har fått godkänt.

Efter det får du ett dokument hemskickat med ett nummer som gör så att du kan ansöka om en tid på amerikanska ambassaden för att få visum.

Det är inte så invecklat som det låter så har du några frågor så är det bara att skicka ett PM.

Nu befinner jag mig i USA och pluggar från och med januari, så skall du söka till höstterminen så kommer jag bara kunna svara dig på kvällarna/nätterna.

Kör hårt och hoppas du kommer iväg.
Citera
2014-11-29, 00:57
Bannlyst
Var på Saco-mässan för några dagar sen och lyssnade på föreläsningar om hur det är att plugga i USA.

Tyckte ansökningsprocessen verkade väldigt krånglig, det här med personligt brev och rekommendationsbrev kändes mer som ett CV till jobb än ansökan till universitet. Det känns dock som att de får tag i lämpligt folk på sina utbildningar jämfört med Sverige där man inte alls tar hänsyn till personlighet och sidan av-meriter.

Jag skulle vilja studera i USA, bli psykolog/sjuksköterska men enligt SYV och de jag kommit i kontakt med rekommenderas det inte då vissa kurser inte går att tillgodoräkna sig, samt att man tappar flera år på att validera sin utbildning om man ska jobba i Sverige sen. Vad beror detta på? Man utbildar ju sig ändå till samma yrke. Är det någon slags arrogans som infinner sig från Sveriges sida där man inte litar på utbildningar från utlandet?
Citera
2014-12-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Var på Saco-mässan för några dagar sen och lyssnade på föreläsningar om hur det är att plugga i USA.

Tyckte ansökningsprocessen verkade väldigt krånglig, det här med personligt brev och rekommendationsbrev kändes mer som ett CV till jobb än ansökan till universitet. Det känns dock som att de får tag i lämpligt folk på sina utbildningar jämfört med Sverige där man inte alls tar hänsyn till personlighet och sidan av-meriter.

Jag skulle vilja studera i USA, bli psykolog/sjuksköterska men enligt SYV och de jag kommit i kontakt med rekommenderas det inte då vissa kurser inte går att tillgodoräkna sig, samt att man tappar flera år på att validera sin utbildning om man ska jobba i Sverige sen. Vad beror detta på? Man utbildar ju sig ändå till samma yrke. Är det någon slags arrogans som infinner sig från Sveriges sida där man inte litar på utbildningar från utlandet?

Det känns rent spontant som om det är bs.
Varför skulle så många svenskar åka och plugga till läkare i tex. ungern om man måste validera sin utbildning i Sverige?

Jag behövde inget rekommendationsbrev men jag knåpade ner några rader där jag skrev om mig själv även om det inte stod någonting om det i ansökningsprocessen.
Men det kanske varierar beroende på vad man skall läsa och på vilken skola man hade tänkt att läsa.
Citera
2014-12-01, 19:55
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
Det känns rent spontant som om det är bs.
Varför skulle så många svenskar åka och plugga till läkare i tex. ungern om man måste validera sin utbildning i Sverige?

Jag behövde inget rekommendationsbrev men jag knåpade ner några rader där jag skrev om mig själv även om det inte stod någonting om det i ansökningsprocessen.
Men det kanske varierar beroende på vad man skall läsa och på vilken skola man hade tänkt att läsa.
Jag är mitt uppe i att plugga på Univeritet i USA. Åtminstonde för mig så är det sjukt mycket att ta reda på lämna in. Göra SAT & TOEFL. Kontakta gamla lärare för att få underskrifter och rekommendationsbrev. Översätta alla papper och betyg man har. Lägga in all info i CommonApplication samt skriva ner massa bullshit om sina intressen baserat på vad man tror att Jänkarna skulle uppskatta. Är säkert lättare för folk som går på Community College, där finns det väl även byråer som gör allt jobb åt en!?
Citera
2014-12-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy
Jag är mitt uppe i att plugga på Univeritet i USA. Åtminstonde för mig så är det sjukt mycket att ta reda på lämna in. Göra SAT & TOEFL. Kontakta gamla lärare för att få underskrifter och rekommendationsbrev. Översätta alla papper och betyg man har. Lägga in all info i CommonApplication samt skriva ner massa bullshit om sina intressen baserat på vad man tror att Jänkarna skulle uppskatta. Är säkert lättare för folk som går på Community College, där finns det väl även byråer som gör allt jobb åt en!?

Jag har faktiskt inte den blekaste då jag i princip är klar med allt som du gör.
Har bara intervjun på ambassaden för visumet kvar och den skall jag göra nästa vecka, sen är det klappat och klart.

Skall alltså också läsa på universitet och inte community college.
Citera
2014-12-12, 10:04
Medlem
Om man vill studera i Santa Barbra (som jag har gjort - ställ frågor om ni vill) vill jag varna för denna agenturen:

http://www.svt.se/plus/fel-i-marknad...therese-70-000

Vi är många fler drabbade än detta. Om du har blivit drabbad - kontakta mig! Nu ska vi gå ihop oss!!!

IBS / STS media ansvarig ger kanske inte världens bästa intervju i Plus programmet. Värt att se för underhållning dock (nästan i slutet av programmet)
Citera
2014-12-12, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kriminaldalmal
Om man vill studera i Santa Barbra (som jag har gjort - ställ frågor om ni vill) vill jag varna för denna agenturen:

http://www.svt.se/plus/fel-i-marknad...therese-70-000

Vi är många fler drabbade än detta. Om du har blivit drabbad - kontakta mig! Nu ska vi gå ihop oss!!!

IBS / STS media ansvarig ger kanske inte världens bästa intervju i Plus programmet. Värt att se för underhållning dock (nästan i slutet av programmet)

UCSB?

Hotellstudier i Schweiz ar inte vart pappret den sk "examen" ar skriven pa.
Citera
2014-12-25, 22:51
Medlem
Go kväll alla glada tomtenissar och fulla magar!

Om jag håller mina betyg in i det sista kommer jag landa på cirkus 19,6(utan merit) och är mer eller mindre garanterad en plats på HHS, (dvs om jag får alla A nu i trean). Dock är det så att jag alltid haft som dröm att plugga och flytta till USA, helst någon av Ivy League-skolorna. Med tanke på hur mycket det kostar (≈ 60,000$/år all inclusive), räcker inte mina 200,000 + 84,000/år i lån och bidrag hela vägen. Tyvärr har jag inga vidare meriter som direkt sticker ut (vilket jag är medveten att det särskilt krävs för topputbildningar i USA) men jag är säker att jag kan få ett bra resultat på SAT.

Med tanke på förutsättningarna, har ni några tips på hur jag på snabbaste och bästa sätt kan komma in på en bra utbildning (ekonomi) i USA? Eller jag gör bäst i att vänta och först gå kandidaten på HHS?
Citera
2014-12-28, 14:24
Medlem
De flesta universiteten kräver ju en lärarrekommendation, jag undrar hur jag ska skaffa den. Ber jag lärarna skriva den på ett pappar som jag skickar till universitetet i fråga eller fungerar det via datorn?

Tack på förhand!
Citera
2015-01-02, 07:30
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurocortex
De flesta universiteten kräver ju en lärarrekommendation, jag undrar hur jag ska skaffa den. Ber jag lärarna skriva den på ett pappar som jag skickar till universitetet i fråga eller fungerar det via datorn?

Tack på förhand!

Det beror pa institutionen. Flera skolor jag har kollat med har en fardigstalld "mall" som man skickar till professorn/lararen med fragor som denne svarar pa. Lararen skickar sedan sjalv in rekommendationen till skolan, men du bor se till att du har all information/tackt porto+brev ifall en fysisk kopia galler.

Ifall du som potentiell elev pa denna "mall" blir erbjuden att fa en kopia av rekommendationen skickad till dig at det kutym att kryssa i optionen for 'Nej'.
Citera
2015-01-05, 20:39
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobiekatt
Go kväll alla glada tomtenissar och fulla magar!

Om jag håller mina betyg in i det sista kommer jag landa på cirkus 19,6(utan merit) och är mer eller mindre garanterad en plats på HHS, (dvs om jag får alla A nu i trean). Dock är det så att jag alltid haft som dröm att plugga och flytta till USA, helst någon av Ivy League-skolorna. Med tanke på hur mycket det kostar (≈ 60,000$/år all inclusive), räcker inte mina 200,000 + 84,000/år i lån och bidrag hela vägen. Tyvärr har jag inga vidare meriter som direkt sticker ut (vilket jag är medveten att det särskilt krävs för topputbildningar i USA) men jag är säker att jag kan få ett bra resultat på SAT.

Med tanke på förutsättningarna, har ni några tips på hur jag på snabbaste och bästa sätt kan komma in på en bra utbildning (ekonomi) i USA? Eller jag gör bäst i att vänta och först gå kandidaten på HHS?
Min högst personliga åsikt är att det inte ekonomiskt försvarbart att välja USA framför HHS. Problemet du kommer stå inför är att en MBA (om det är det du siktar på) från ett toppuniversitet i USA är nästan lika dyra som en hel kandidatexamen. Det finns sällan finansiell hjälp på dessa programmen, särskilt inte som utlänning.

Är du däremot intresserad av andra typer av post-bachelor utbildningar (MA/MS/PhD) finns det betydligt större möjligheter att komma undan utan att betala. Dock beror detta helt på din inriktning.
Citera
2015-01-10, 01:12
Medlem
Tjaaaaa!

Jag har börjat smida lite planer om att studera i USA (San Diego State University) och tänkte kolla om någon har lite koll!

Det jag tänkte göra är att köra en sådan där Study Abroad, vilket innebär att man läser fristående kurser. Då jag tänkte göra detta som del av min Master är det därför väldigt viktigt att kurserna jag läser är relevanta till det ämne jag läser master inom (Electronics Engineering). Därför var jag i kontakt med en studievägledare på Kilroy som gav mig lite info.

Denna studievägledare sa dock att om man läser Study Abroad i USA så kan de inte garantera att man kommer in på de kurser man vill läsa, utan man registrerar sig när man väl är där, och får läsa kurser i mån av plats. Det jag tänkte kolla är, brukar det vara några problem att komma in på de kurser man vill läsa? Någon med erfarenhet av San Diego State University, eller universitet i USA generellt? Studievägledaren rekommenderade till och med att jag istället skulle läsa i Australien då man är garanterad plats på valda kurser redan när man söker, men Australien känner jag mig inte lika sugen på

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in