Citat:
Tänkte satsa på något community college nästa år, typ SMC eller SBCC. Ska sätta mig in i detta ordentligt och kolla upp. Det finns ju företag som hjälper till med sådant här, är det värt att låta dom hjälpa till för några tusenlappar eller är detta sådant man kan greja själv? Har också hört att det finns massvis av olika stipendium man kan utnyttja men som sällan görs, var hittar man sådana?
För det första så skulle jag säga att Community College inte är dyrt och du klarar dig lätt på CSN eller sparade pengar. Men har du inte det så kan du söka medel från olika stiftelser.
Du kan söka stiftelser här: http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx
Ang. att använda sig utav företag för att ansöka till college ser jag som ren dynga egentligen.
Det är inte så svårt.
För att komma in på SBCC så behöver du inte ha gjort TOEFL heller för den delen och du betalar per credit du läser vad jag har förstått.
För det första så surfar du in på hemsidan, tex. www.sbcc.edu.
Där hittar du "apply now" och när du väl kommer in där så väljer du termin du skall söka till.
Du kommer få skapa ett konto och sedan är det antagligen bara basic information och vad du hade tänkt att läsa osv. som du behöver fylla i.
Ring sedan ditt gymnasium och be dom skicka hem dina betyg översatta till engelska och säg till dom att inte glömma vattenstämplarna på pappret.
Du kommer antagligen att kunna logga in på ditt konto där du har en checklista med saker du måste skicka in till skolan innan dom kan börja ta hand om din ansökan.
Skicka ett brev med betyg och all annan information det står att du skall skicka över till dom och se till att göra klart allt som checklistan visar på.
Ansök till CSN där du fyller i vilken major du hade tänkt att läsa, hur länge, hur många credits osv.
Om en utav sakerna du måste göra är att skicka in en "Financial Guarantee", så finns det ett dokument någonstans på deras hemsida med en mall du skall fylla i och bifoga antingen ett kontoutdrag där du kan visa på att du har tillräckligt med pengar eller bifoga ditt utlåtande från CSN som visar på att du har fått godkänt.
Efter det får du ett dokument hemskickat med ett nummer som gör så att du kan ansöka om en tid på amerikanska ambassaden för att få visum.
Det är inte så invecklat som det låter så har du några frågor så är det bara att skicka ett PM.
Nu befinner jag mig i USA och pluggar från och med januari, så skall du söka till höstterminen så kommer jag bara kunna svara dig på kvällarna/nätterna.
Kör hårt och hoppas du kommer iväg.