2026-05-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag förstår verkligen inte varför tidigare GVFÖ-deltagare alltid envisas med att hänga sig kvar i något slags B-kändisskap.

Typ du menar Elsa som får köra Updejt tex? Jag undrar varför det blev just hon?
Citera
2026-05-14, 16:25
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Nädå, tog det inte som kritik Och din kommentar fick mig faktiskt att tänka om lite med dem. Håller med om att båda anstränger sig och det verkar som att de genuint tycker om varandra.

Jag tror det jag tänkte på först med att Jasmine behöver ge mer plats till Henrik var mer baserat på de första avsnitten där jag tyckte att hon var lite väl intensiv och jag tyckte inte att hennes body-double skämt tex var så passande. Men du har rätt i att hon faktiskt har visat förståelse för Henrik i senare avsnitt.

Ja, jag var också helt ställd vid Jasmines "body-double" vid bröllopet - tyckte inte alls att det var lämpligt (då i synnerhet att hon också skulle gifta sig med en främling- det var ju inget "intern-skämt", eller så).

Men jag har verkligen tyckt att hon vuxit för varje avsnitt och verkar vara en genuint snäll människa, och som även har en realistisk syn på sig själv och en självmedvetenhet.

Och, iom att jag själv har anhöriga med ADHD, så känner jag igen Henriks beteenden och att han behöver tid ibland för att landa. Och där tycker jag att Jasmine möter honom på ett fint sätt.

Hoppas, hoppas, hoppas att deras kärlek består 😊
Citera
2026-05-14, 17:11
Medlem
SnutteFia03s avatar
Situationen mellan Sebastian och Amanda får mig att tänka på Jimmi och Linnea. Tondövt är väl det minsta man kan säga om sammanhanget. Det är verkligen absurt hur situationen vi såg i förra avsnittet där de låg på sängen efter konserten, och Sebastian var sur och förnekade att det var något fel, sedan ska ha övergått till att han började prata om att ha elefantkalsonger på sig och hur han ville "vattna" Amanda. Faktiskt skrämmande på ett liknande sätt som det Jimmi gav uttryck för och gjorde mot Linnea.

Han är även väldigt mån om att detta sker när kamerorna slocknar och har en annorlunda framtoning medan dem är på. Väldigt manipulativt beteende faktiskt.

Amanda verkar mest ha en längtan efter barn i första hand medan familjeliv med en partner verkar vara mer sekundärt. Nu gick Sebastian över gränsen ganska rejält, men jag tror att även mer harmlösa sexuella inviter inte hade varit önskvärda från Amandas sida, åtminstone så här pass kort in i deras relation. Hennes intresse för sexuellt umgänge verkar vara en bra bit under genomsnittet. För vem går annars in redan från start, innan sexlivet ens har tagit form, och med bestämdhet säger att det ska ske 1-2 gånger per månad och vid lunchtid? Jo, någon som är väl medveten om hur hon själv fungerar och vad hon vill ha på den punkten.

Det kan ju bero på en massa olika saker, låg sexlust generellt, att hon är närmare asexuell, att sex inte varit njutbart för henne tidigare, något trauma eller att det är som en biverkning av någon medicin etc.
Kanske även ska understryka, för tydlighetens skull, att det inte är något fel med att inte vilja ha sex så ofta eller inte alls. Problemet blir när man av "experter" matchas med någon som är på en helt annan nivå i det avseendet.

Sedan upplevde även jag att det hela förenklades lite för mycket av terapeuten när hon la fram sin rätt enkla teori som förklaring till Sebastian's beteende. Jag köper inte den riktigt, dvs att han använt sig av grov och gränsöverskridande jargong som lyckosam metod för att få "närhet eller lättnad" i stressade situationer, vilket är helt absurt. Om något borde sådant beteende leda till att förvärra situationen, så som det gjorde här. Han kunde själv bara beskriva det som "idioti" för han hade inga rimliga sätt att försvara beteendet på innan terapeuten serverade honom det här "frikortet" som förklaringsmodell. En ren undanflykt.

Några här menar att Amandas reaktion var överdriven, men jag ser den starka känsloyttringen snarare som en naturlig följd för någon som inte har fått sina gränser respekterade trots att hon sagt ifrån gång på gång. Förstå hur frustrerande det måste ha varit för henne att be honom upphöra med sitt beteende flera gånger och att han trots det ändå har fortsatt, och dessutom ibland genom att bli ännu grövre i sitt uttryck? Det är faktiskt en hemsk situation att hamna i.

Matchningen dem emellan känns mer och mer märklig. Antingen har någon av dem inte varit ärlig kring hur deras behov kring sexlivet ser ut under uttagningsprocessen eller så har produktionen medvetet gått emot deras önskemål och orsakat ett skav på en både viktig och öm punkt i deras förhållande redan från start. Gissningsvis är det sistnämnda det som ligger närmast till hands.

-

Henrik och Jasmine ser inte ut att kunna hålla i längden. De ligger på för olika energinivå. Sen upplever jag det som att Henrik får väldigt mycket press på sig att prestera på olika sätt, hur Jasmine vill att han ska kommunicera med henne genom att ställa frågor och hur hon presenterade ett upplägg för hur hon ville att han skulle bete sig gentemot hennes vänner under midsommar, där hon antagligen var rädd för att han inte skulle visa tillräckligt med intresse. Förstod honom när han knappt orkade gå upp den morgonen.

Jasmine behöver chilla lite, känna in Henrik mer och låta honom göra saker mer på sitt sätt och i sin takt. Låta saker och ting få ske mer naturligt för honom. Scenen när Henrik går på toa medan Jasmine bär in packningen blir liksom lite symbolisk för dynamiken dem emellan.

-

Tyckte det var bra av John att stå på sig och ifrågasätta varför det inte var okej för någon tidigare dejt att kalla Anna för "manlig" medan de själva helt ogenerat kunde kalla honom för "queer". Visst, jag förstår ju att de antagligen ser "manlighet" som något negativt och "queer" som något positivt på grund av hur de här sakerna presenteras i media idag. De framstår som några som mer följer strömmen medan John faktiskt tänker lite mer kritiskt kring saker och ting, faktiskt rätt uppriskande att se.

Svårt att avgöra exakt var Anna står i förhållande till honom. Jag tror att alkoholen förvränger en del saker och kanske var det mycket därför de låg med varandra under midsommar (man fick åtminstone intrycket i programmet att de hade sex då). Men de slutar nog ändå mer med vänskap än något annat.

-

Emilia kanske är lite för på med närhet och komplimanger, men det verkar ju bero på att hon saknar att själv få mer sådant från Sofie's håll.

Sofie är så osäker på om Emilia faktiskt kommer vilja stanna med henne över tid att hon blir lite tillbakadragen och skjuter bort henne. Eftersom det har hänt henne flera gånger tidigare att hon blivit sårad i liknande situationer så är det förståeligt, men det är ändå synd att hon inte riktigt kan ge sig helt hän åt experimentet och gå in med mer känslor i relationen, våga släppa in Emilia lite mer. För med nuvarande förhållningssätt från hennes sida så kommer det garanterat inte att funka.

Det var riktigt oskönt av Sofie att gå så långt att hon började prata om "roller" i ett lesbiskt förhållande, hur hon inte skulle "orka" lära Emilia om det, att Emilia inte kunde förstå osv. Man får väl möta den andra människan så som hon är och hitta ett samspel som fungerar mellan varandra? Att genast sätta den andre i något fack och sedan stänga dörren istället för att vara öppen och visa på nyfikenhet känns ju lite väl kantigt i sammanhanget.
Senast redigerad av SnutteFia03 2026-05-14 kl. 17:21.
Citera
2026-05-14, 21:11
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Typ du menar Elsa som får köra Updejt tex? Jag undrar varför det blev just hon?

Över huvud taget så hänger de ju sig kvar med TV-serier om sina bebisar, serier om sina sexliv och influencer-familj-konton. Pinsamt, tröttsamt och ointressant tycker jag.
Måste de här äktenskapsförsöken leda till B-kändisskap? Var det det som var grejen? Eller var det så kul att vara med i GVFÖ så man inte vill sluta?
Citera
2026-05-14, 21:30
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Han är även väldigt mån om att detta sker när kamerorna slocknar och har en annorlunda framtoning medan dem är på. Väldigt manipulativt beteende faktiskt.
Ja, då uppfattade vi det på samma sätt! Skrev exakt samma innan, att han manipulerar genom att ha helt olika beteende framför och bakom kameran, och precis som alla andra manipulativa kör han med "jag förstår inte vad du pratar om" när Amanda försöker ta upp hans reaktion eller säga att han verkar ledsen/arg.

Citat:
Amanda verkar mest ha en längtan efter barn i första hand medan familjeliv med en partner verkar vara mer sekundärt.
Ja hon var ju i första hand med för att hon ville bli mamma, och det andra tvingar hon sig till typ. Hon måste förstå att med den inställningen kan man välja andra sätt att bli gravid. De flesta kommer vara med för att få en partner att älska, ha sex med, leva med och sen kanske även få barn.

Citat:
Sedan upplevde även jag att det hela förenklades lite för mycket av terapeuten när hon la fram sin rätt enkla teori som förklaring till Sebastian's beteende. Jag köper inte den riktigt, dvs att han använt sig av grov och gränsöverskridande jargong som lyckosam metod för att få "närhet eller lättnad" i stressade situationer, vilket är helt absurt. Om något borde sådant beteende leda till att förvärra situationen, så som det gjorde här. Han kunde själv bara beskriva det som "idioti" för han hade inga rimliga sätt att försvara beteendet på innan terapeuten serverade honom det här "frikortet" som förklaringsmodell. En ren undanflykt.

Min reaktion var exakt samma; att hon gav honom en flyktväg.
Citera
2026-05-14, 22:52
Medlem
Citat:
Över huvud taget så hänger de ju sig kvar med TV-serier om sina bebisar, serier om sina sexliv och influencer-familj-konton. Pinsamt, tröttsamt och ointressant tycker jag.
Måste de här äktenskapsförsöken leda till B-kändisskap? Var det det som var grejen? Eller var det så kul att vara med i GVFÖ så man inte vill sluta?

Det ligger ju mer hos SVT tycker jag. Det var ju de som sände en hel timme om Jannika och Dennis fortsatta familjeliv och de gillade väl läget antar jag. Jag tyckte nog det programmet var lite överdrivet hur mycket kan man mjölka ut om deras problem egentligen?
Citera
2026-05-14, 23:12
Medlem
https://www.tiktok.com/@amandareventlid/video/7638923075211300118?q=gift%20vid%20f%C3%B6rsta%20% C3%B6gonkastet&t=1778792500176

Här får man veta lite mer om det hela. Om han verkligen tjatade så varje kväll med orden "kom igen då, snääälla" så förstår jag att hon flippade ut. Män ska inte tjata om sex som småbarn tjatar om godis i en godisaffär.

Jag förstår inte mäns sym på sex när de håller på så. Behöver de verkligen så mycket bekräftelse?
Citera
2026-05-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ja, då uppfattade vi det på samma sätt! Skrev exakt samma innan, att han manipulerar genom att ha helt olika beteende framför och bakom kameran, och precis som alla andra manipulativa kör han med "jag förstår inte vad du pratar om" när Amanda försöker ta upp hans reaktion eller säga att han verkar ledsen/arg.

Ja hon var ju i första hand med för att hon ville bli mamma, och det andra tvingar hon sig till typ. Hon måste förstå att med den inställningen kan man välja andra sätt att bli gravid. De flesta kommer vara med för att få en partner att älska, ha sex med, leva med och sen kanske även få barn.

Min reaktion var exakt samma; att hon gav honom en flyktväg.
Jag kanske inte tycker att Amanda var så självreflekterande. Jag hade nog blivit galen på Sebastian, men hon verkar som många unga tjejer i dag, inte vara ett dugg intresserad av att lyssna på någon annan. Inte för att hon skulle behöva utså hans tjat om sex, men det märks inte att hon brytt sig särskilt mycket om honom överhuvudtaget.
Citera
2026-05-15, 00:02
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Kanske pga att han blivit illa behandlad av produktionen och fått elaka kommentarer härinne.

Hoppas att någon granskar det där programmet.
På vilket sätt har han blivit illa behandlat av produktionen? Vet man det?
Citera
2026-05-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
På vilket sätt har han blivit illa behandlat av produktionen? Vet man det?

Det man menar är ju hur Amanda outade honom under terapisamtalet och att allt det sändes på tv och han var helt kvaddad under det samtalet.

https://www.tiktok.com/@dn.ledare/video/7638912757609368854?q=gift%20vid%20f%C3%B6rsta%20% C3%B6gonkastet&t=1778792500176
Citera
2026-05-15, 00:58
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaneMcCutcheon
Ryktet på stan är ju att Amanda gick arbetslös rätt länge, till och med under inspelningen (någon här inne kanske sitter på mer om det?). Så kanske inte jättekonstigt att hon nu blåser upp några skämt och slänger ur sig insinuationer för att få lite uppmärksamhet och dra folk till sina wannabe-expertklipp som hon hoppas bli känd för

Intressant om detta stämmer. Jag trodde att deltagarna var tvungna att ha ordnade liv. Taskigt att ta med en som är arbetslös så partnern får börja med att försörja den andra. Iofs kanske hon inte var arbetslös när hon valdes ut till programmet.
Citera
2026-05-15, 02:21
Medlem
Anna: Två killar på rad sa jag hade maskulin energi
Annas kompisar: Ja men det har du ju
Anna: Ja men det säger man inte

😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto