Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Det är absolut en god poäng att det framförstår som bakvänt. Men det är inte säkert att alla som råkat ut för psykisk misshandel som barn reagerar logiskt som vuxna. Den händelse som Urban beskriver, om det nu stämmer, är inget som sker out of the blue. Om han har en pappa som gjort så tyder det på att hans pappa ägnat sig åt psykisk misshandel av Urban som barn. Sånt lämnar spår och det han vara olika hur folk hanterar sånt i vuxen ålder.
Det förstår och inser jag också.
Om han hade haft självinsikt och kunnat förstå och uttala att hans uppväxt format honom på ett sätt som givit att han idag upplever osäkerhet i relationer, så hade jag som tittare köpt att han inte hade förmåga till mer. Jag hade känt ”med” honom, istället för att uppfatta honom som närapå störd.
Men som det är nu så verkar han tycka sig ha full koll på hur män/kvinnor fungerar och hur de ska förhålla sig till varandra- helt omedveten om sin funktionsmässiga nedsättning. Den kombinationen stör mig enormt.
Han har ju till och med någon sorts roll som livscoach till/för andra män(!?) vilket framstår som fullständigt ”bananas” givet hans störda familjerelationer (om det nu är sant, jag lämnar öppet för att det kan vara manipulation).