Citat:
Ursprungligen postat av
Trolleholm702
Liknelsen med vad??
Ponera att Urban eller annan valfri svensk är Sverigedemokrat. Är då alla svenskar Sverigedemokrater- endast baserat på att de är svenskar?
Är alla kristna som Helge Fossmo i Knutby- endast baserat på att de delar samma religion?
Du är förmodligen inte särskilt bildad och har förmodligen inte träffat särskilt många muslimer, varken privat eller i arbetslivet. Förmodligen inte heller rest i muslimska länder. Din uppfattning om islam och muslimer är nog uteslutande från Nya tider, Samnytt eller från Svärjevänner.
Du fattar att en viss klick av muslimer som beter sig illa inte är representativa för typ en miljard muslimer på jorden va?
Som tillägg kan du googla begreppet Negativitetsbias.
Varsågod, idag har du fått dig en dos välbehövlig kunskap.
Nu får du faktiskt läsa vad jag skrev i stället för att debattera med dina egna fantasier.
Min liknelse handlade om ansvar: om en man påstås inte kunna behärska sina sexuella lustar, varför är det då kvinnan som ska skyla sig och begränsa sig? Det är precis samma typ av ansvarsförskjutning som att lägga ansvaret på kvinnans klädsel när en man begår ett sexuellt övergrepp
Det var det jag jämförde. Inte "muslimer är våldtäktsmän". Inte "alla muslimer är likadana". Inte ens i närheten.
Du lyckades alltså läsa min text, missa själva poängen och sedan börja argumentera mot något jag aldrig skrev.
Och när du inte kunde bemöta liknelsen började du istället hitta på en person åt mig: obildad, har inte träffat muslimer, hämtar mina åsikter från Samnytt och så vidare.
Du vet inte vem fan jag är.
Jag är själv utlänning, så dina amatörpsykologiska spekulationer om min bakgrund blir ännu mer pinsamma. Du har ingen aning om vilka människor jag känner, vilka erfarenheter jag har eller vad jag har läst.
Det riktigt ironiska är att du anklagar mig för fördomar samtidigt som du själv sitter och tillskriver mig egenskaper, erfarenheter och åsiktskällor som du inte har en aning om.
Så här får du en mycket enkel uppgift:
Citera den mening där jag skrev att alla muslimer är sådana.
Kan du inte göra det, så har du inget att bemöta. Då har du bara byggt en halmgubbe, blivit upprörd över den och sedan argumenterat mot dig själv.
Försök läsa liknelsen en gång till. Den här gången innan du börjar predika.