Först och främst: fantastiskt inlägg! Väljer att kommentera några valda delar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Ett beteende som är hyfsat vanligt hos män, och kanske extra vanligt hos män som deltar i gvfö, är att de inte riktigt ser kvinnor som människor. De söker inte en människa att på djupet lära känna och se om de kan passa för att dela sina liv med varandra. Utan de söker en *kvinna* som ska ta rollen som fru/flickvän i deras liv. Sålänge hon ser helt okej ut och inte är skvatt galen så duger det. Deras partner är inte särskilt utvald utan råkade vara tillgänglig och ville ha honom, så hon fick det bli.
Kan det vara så att dessa män egentligen inte är så intresserade av att dela vardagen med en annan människa, utan vill bilda familj för att det ger status och för att omgivningen förväntar sig det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
John visar att han inte är en sådan man. Särskilt genom den present och det kort han get till Anna, det om konserten. Jag tycker det så tydligt visar att han har sett och uppskattat Anna för den människa hon är. Han kommer tycka om henne och sätta ett värde på henne även om hon inte blir kvar i rollen som hans partner. Det är fint och det är moget.
Han verkar intresserad av att lära känna Anna som person, det håller jag med om. Och presenten var väldigt fin! Och smart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Samtalet där Anna skulle öppna upp sig och vara sårbar kändes forcerat vilket det säkert var också. Varför ta upp kräk när man sitter och äter? Det kändes verkligen som produktionen låg bakom scenen, det var knappast något som uppstod spontant.
Anna berättade i Updejt att hon hade berättat om ätstörningen tidigare men att nåt gick på tok när den scenen filmades. Så filmteamet krävde att de skulle ta om den scenen just där och då på snabbmatsstället. Hon blev själv inte nöjd med det avsnittet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Emilia tror, likt typ de flesta i vår generation, att om någon ska få lära känna en så ska man berätta om allt svårt och jobbigt man varit med om. Visst är det säkert en viktig pusselbit för att förstå henne men hon är ju så mycket mer än mörker och elände. Det är ju dessutom hennes förflutna, inte hennes nutid. Det skulle nog vara mycket roligare och spännande för Sofie att få ta del av Emilia så som hon är och lever idag. Berätta om en samhällsfråga du brinner för? Visa dina bästa memes? Prata drömmar och framtid.
Ojojoj, vad jag fick ont i magen när jag insåg hur Emilia tolkade begreppet "lära känna dig". Nu fick Emilia ännu en anledning till att prata ut om sina problem och Sofie fick ännu en gång inta rollen som lyssnande kurator som tröstar, klappar och håller hand. Återigen får Sofie stå tillbaka för att tassa på tå för sin stackars trasiga lilla fruga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Emilia verkar både smart och rolig. Det är synd att hon lägger så mycket energi på att framhäva det trasiga i sig själv. Vi bär alla på saker. Låt det inte bli hela din personlighet.
Amen to that!
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Och så blir jag nyfiken på varför Emilia tror att Sofie kommer säga nej på beslutsdagen? Har något hänt? Är det bara en känsla?
Hon har dåligt självförtroende och Sofie ger henne inte den bekräftelse hon törstar efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Skulle Sofie verkligen bjuda med henne till familjen om hon visste att det skulle bli ett nej?
Produktionen kör nog med diverse påtryckningar och Sofie har svårt att säga nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Sofie är svår att bli klok på. Men jag tror också att hon är en introvert person. Att hon sluter sig och blir tyst betyder inte nödvändigtvis att hon är ointresserad. Det kan lika gärna betyda det motsatta.
Ja! Sofie tycker varje gång att det är skönt att få vara ifrån Emilia några dagar. Men Emilia deppar i soffan under en filt, väntar på sms och längtar bara tills de ska ses igen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Kanske har mycket klippts bort men det kändes som att det verkligen hade behövts gå till botten med det som hände på parhelgen. De behöver ju verktyg för hur de ska agera när sånt händer för Henrik har ju sin diagnos och liknande situationer lär bli återkommande? Huvudansvaret för att hitta strategier ligger givetvis på Henrik, men de borde ha pratat ordentligt om det.
Jag tänker att Henke behöver jobba med sig själv innan han är redo för en relation. Han är för upptagen av att må dåligt att han inte ser Jasmines behov. Han märkte inte ens att hon grät på hotellrummet. Dels behöver han medicinsk hjälp för att gå ordning på sin medicinering och dels behöver han egen terapi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Scenerna med "sexuell" underton är jätteäckliga men inget är äckligare än det arrangerade "busiga" vattenkriget. Hoho, sådana tokstollar de är. Helt crazy.
Ja herregud, hur lätt är det att vara sådär härligt nyförälskad och busigt spontan - lite lagom avslappnat framför kameran? Jag känner med både Jasmine och hennes krossade skådisdrömmar och Henke och hans dansbandsfantasi. Men nu börjar jag förstå varför det gick som det gick...
Citat:
Ursprungligen postat av
Dinlilladotter
Kul för Suzann att någon ville prata sex med henne! Synd att hon har noll att komma med. Hennes repertoar består verkligen bara av "sex kan vara mer än penetrerande samlag" och uppmaningar om att kommunicera med varandra. Något som typ alla normalbegåvade kan räkna ut själva.
Hahahaha vill du gifta dig med mig?!