2026-05-26, 16:13
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Du verkar snarare vara en absolutist.
Det är jag inte, men hade definitivt kunna bli om det krävdes. Det är inte svårt att ge upp för min del.

Varför måste man dricka alkohol om man mår dåligt av det (då man inte kan ta sin medicin samtidigt)?
Citera
2026-05-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Det är jag inte, men hade definitivt kunna bli om det krävdes. Det är inte svårt att ge upp för min del.

Varför måste man dricka alkohol om man mår dåligt av det (då man inte kan ta sin medicin samtidigt)?

Såg att du redigerade ditt inlägg, men jag orkar inte redigera mitt. Har nog samma diagnos som Henke...
Citera
2026-05-26, 16:30
Medlem
Citat:
Det jag tycker är märkligt - och ganska tragiskt - är att det ens är ett dilemma. DET är kanske en varningsklocka om något.

Om han mår skit av att inte ta sin medicin, men inte kan ta sin medicin om han ska dricka alkohol - då är det väl en NO BRAINER att bara skita i alkohol. Hela livet är inte över för att man inte kan supa liksom. Det är väl inte värre än att bestämma sig för att inte dricka alkohol nånsin igen, så är problemet löst!

Men det är nån svensk grej med att det är fullständig katastrof att inte få supa ner sig.

Jag instämmer, man måste inte dricka alkohol om man inte vill. Det är väl ingen som går och kollar vad man har i glaset, om det är procenthaltigt eller ej. Man kan gott dricka nyktert, utan alkoholen. Att han ska sura för att han MÅSTE välja är red flags om något.

Att det ska bli en så stor grej av det fattar jag inte heller. Min partner har vuxit upp med en gravt alkoholiserad förälder och kan ändå ta något glas själv då och då. Han har inte heller några synpunkter på om jag dricker ett eller tio glas. Det verkar mer som att Henrik inte bearbetat klart sin barndom och istället för att ta itu med det så lämpar han över det på Jasmine, som har nog med sitt, den stackaren.
Senast redigerad av Kahlashnikovkamrat 2026-05-26 kl. 16:32.
Citera
2026-05-26, 16:35
Medlem
Citat:
Han krävde väl inte att hon skulle göra det?

De var överenskommet att han skulle städa ur stugan eftersom hon skulle till sin sjuka mamma.
Citera
2026-05-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlashnikovkamrat
Jag instämmer, man måste inte dricka alkohol om man inte vill. Det är väl ingen som går och kollar vad man har i glaset, om det är procenthaltigt eller ej. Man kan gott dricka nyktert, utan alkoholen. Att han ska sura för att han MÅSTE välja är red flags om något.

Att det ska bli en så stor grej av det fattar jag inte heller. Min partner har vuxit upp med en gravt alkoholiserad förälder och kan ändå ta något glas själv då och då. Han har inte heller några synpunkter på om jag dricker ett eller tio glas. Det verkar mer som att Henrik inte bearbetat klart sin barndom och istället för att ta itu med det så lämpar han över det på Jasmine, som har nog med sitt, den stackaren.

Om du dricker tio glas, per vecka, är du i ett riskbruk.
Citera
2026-05-26, 16:38
Medlem
Citat:
Om du dricker tio glas, per vecka, är du i ett riskbruk.

Jag dricker inte tio glas, då skulle jag nog vara medvetslös men jag tror du förstår poängen i mitt resonemang ändå.
Citera
2026-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
De var överenskommet att han skulle städa ur stugan eftersom hon skulle till sin sjuka mamma.

Man måste dock ta hänsyn till hans diagnos.
Citera
2026-05-26, 16:50
Medlem
Spider-Girls avatar
Oavsett hur man vänder och vrider på detta; om det var Henkes fel eller ej, har han verkligen tillräcklig ordning på sitt mående för att vara med i GVFÖ?
Citera
2026-05-26, 17:01
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Oavsett hur man vänder och vrider på detta; om det var Henkes fel eller ej, har han verkligen tillräcklig ordning på sitt mående för att vara med i GVFÖ?
Oklart. Åter igen - om han låter bli alkohol för att fokusera på att ta sin medicin och må bra så är det kanske inget problem.

Men nu har han vid två tillfällen varit astrött (antar att det var samma sak på midsommar) för att han prioriterar att dricka. Och det tycker jag är patetiskt och alkisvarning (även om man inte dricker mycket så är det en varningssignal att man MÅSTE dricka).
Citera
2026-05-26, 17:02
Medlem
Citat:
Man måste dock ta hänsyn till hans diagnos.
Ett löfte är ett löfte.
Skall han klara sig undan alla löften p.g.a sin diagnos menar du.
Då kan man inte lita på personen överhuvudtaget och vem vill barn med en sån.

-Har du inte hämtat barnen på dagis och kl är tio på kvällen.
-Ursäkta, jag blev trött.

-Hur kunde du lämna lillen i bilbarnstolen i gassande sol så polisen krossade rutan.
-Ursäkta, jag glömde.

En vuxen med adhd får ta sitt vuxna ansvar som alla andra. En gåta att man släpper in en sån
karaktär i programmet.
Citera
2026-05-26, 17:13
Medlem
Citat:
Oklart. Åter igen - om han låter bli alkohol för att fokusera på att ta sin medicin och må bra så är det kanske inget problem.

Men nu har han vid två tillfällen varit astrött (antar att det var samma sak på midsommar) för att han prioriterar att dricka. Och det tycker jag är patetiskt och alkisvarning (även om man inte dricker mycket så är det en varningssignal att man MÅSTE dricka).
jag gissar att han vill dricka "för att alla andra gör det". men man kan ju tycka att han borde prioritera sitt mående i första hand.
Citera
2026-05-26, 17:16
Medlem
Dinlilladotters avatar
Henrik och Jasmine - Även om det är smärtsamt att se deras konflikt så är det verkligen SÅ bra tv. Det känns som en situation som många människor kan relatera till, när man är i en konflikt, stämningen är så tryckt och man försöker lösa det men bara lyckas göra allt värre och allt bara går runt i cirklar. Dessutom med ett beslut och en tidspress på sig, ska vi lyckas samla ihop oss och komma iväg? Det är hemskt och se men också så spännande för det är äkta. Skönt att produktionen faktiskt fångar en konflikt också, oftast känns det bara som att konflikterna sker i frånvaro av kamerorna och så ska de istället försöka återberätta vad som hänt.

Jag tycker synd om Henke men blir också arg på honom. Han mår dåligt, vet verkligen inte hur han ska ta sig ur det, målar in sig i hörn och allt sker dessutom med publik och tidspress. Samtidigt så är han vuxen och måste lära sig att planera och förebygga för att inte hamna i det läget. Oavsett hur han mår måste han faktiskt ta ansvar och sköta det bättre. Han är taskig och passivt aggressiv mot Jasmine. "Hela dagen är ändå förstörd". "Du kan ha kul med DINA kompisar så kan jag vara vid sidan". Gnälla om att han skulle framstå som alkoholist...
Han räddade upp det en del genom att fantastiskt kunna skämta om sin egen gnällighet i efterhand.

Han och Jasmine fortsätter liksom med sitt bisarra mamma/tonårsson-rollspel. Blir så tydligt när hon står lutad över honom i sängen. En tjatig mamma. "Men Henke lille, ska du med till farmors kalas? Henke? Ska du vila först kanske? När bestämmer du dig tror du? Henke lille?" "MEN KÄFTEN MORSAAAAN"

Jag satt hela tiden och kände att Jasmine måste gå ifrån och ge honom lite utrymme. Och sen när hon äntligen försöker göra det växlar han upp och tar konflikten ett varv till.

Det var fint att se dem försonas och ha roligt igen. Kanske kan de få det att funka om de gör upp ordentliga strategier för hur de ska göra i situationer som denna. Jag tänker att steg ett är att Henrik skippar alkohol och tar sin medicin istället (kallade jag honom alkis nu?)

Anna och John - Nu känns det som att de båda börjar komma till den lite tuffa insikten att de nog inte har riktigt rätt känslor för att bygga en kärleksrelation. De tycker om varandra men är ändå besvikna för att det inte blev vad de önskade.
Tror jag ändrar min gissning på dessa två. Jag tror de säger nej på beslutsdagen. Båda två, för de är båda snälla och respektfulla och har såklart pratat igenom det själva innan.

När John och Emilia hade ett bra samtal visste jag att många skulle skriva att de kanske hade blivit ett bättre par. Eh nej. En man och en kvinna kan dela ett gott snack utan att de borde bli ett par.

Sofie och Emilia - Sofie ger Emilia mer uppmärksamhet och bekräftelse än tidigare men Emilia verkar inte ens reflektera över det för hon är helt uppe i att hon inte tycker att de löst den där konflikten. Samtidigt så ser vi ju på Jasmine och Henrik att det nog ibland är bättre att lägga locket på, glömma konflikten och gå vidare än att älta och gå runt i cirklar. Jag tror det vore bra om Emilia släppte den specifika incidenten och att de istället fick experthjälp (obs ej av Suzann) med att prata om grundproblemet. Grundproblemet som tycks vara att Sofie inte kan uttrycka negativa känslor utan att det triggar Emilia, och väljer då istället tystnad vilket också triggar Emilia. Sofie måste självklart ta hänsyn till Emilias känslor men samtidigt måste Sofies känslor också få ta plats. Jag tycker det blir tydligt när Sofie pratar med Henrik, hon känner att hon inte får utrymme att känna.

Emilias samtal med John var väl fint på sätt och vis men jag gillade inte riktigt hur Emilia landade i det. Hon tycktes landa i slutsatsen att hon är en känslomänniska och kan Sofie inte hantera det så kan hon dra. Men ärligt Emilia, vem är det som inte kan hantera att andra har känslor?

Hur som helst, kul med parhelg! Tror samtalen med de andra paren ger mer än samtalen med "experterna".
Senast redigerad av Dinlilladotter 2026-05-26 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in