Citat:
Ursprungligen postat av
Fleavmoe
Mycket bra av Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ard8en/kvinnan-i-ange-tros-ha-dodats-pa-ett-alldeles-for-vanligt-vis
Det skriks mycket över mordet i Rönninge och jag förstår förstås det... Men det vanligaste sättet kvinnor dödas, är av sina partners i hemmen. Det gör inte brottet mindre hemskt men färre reagerar. Man borde ju krasst sett kunna få vara mer trygg i sitt hem, än ute? Ändå är det överfallsmorden av okända personer vi reagerar så starkt på.
Även våldtäkter sker framförallt i hem av någon man känner. Inte heller det ges fokus. Ledsamt.
Kan ändå tycka att skillnaden har en rätt uppenbar natur, allt är rätt som du skriver, samtidigt måste det få finnas grader i helvetet.
Det är inte på något sätt förmildrande men ”i det vanliga fallet” är ju sanningen att flera inklusive BO kunde se det komma, i vissa fall, inte ofta, är det till och med så att det var känt även av BO innan relationen inleddes, men däremot relativt ofta inser inte BO att det kommer att ske trotts många varningstecken, det blir ändå av ljuset av detta brott betydligt mera skrämmande med BO som är helt random.
Du representerar den allmänt sociala synen som praktiseras till fullo i Sverige och som jag vänder mig emot, dvs att om ett brott händer statistiskt sällan och få drabbas är det ett mindre problem, jag kan tycka att för den enskilde som drabbas är detta ingen tröst och heller inte desto mindre jävligt tvärt om.
Självfallet måste det finnas grader i helvetet och det här tillhör helt klart det jävligaste.