2026-01-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har från början fått incelvibbar.
Gissar att han troligen inte lyckats skapa något riktigt förhållande med en kvinna (eller man) i sitt liv.
Därav känslan att vara ratad och en outvecklad, udda sexuell läggning.

Eller så kan den snedvridna läggningen ha gjort att han inte kunnat skapa en (meningsfull) kärleksrelation med någon.

På bilderna jag har sett av honom som äldre (man) har han haft ett mer normalt utseende. Som Vilma ser han direkt osmaklig och grotesk ut. Om han sedan inte mötte folk med blicken eller förde någon vidare konversation kan inte det sociala livet ligga på topp.

Vilket som, jag tror han är oskuld. En incel. Därav lusten att tilltvinga sig sex, grundat på osäkerhet, frustration och någon form av raseri mot kvinnor. Kanske även inräknat hans egen mamma.

Ja, men vad beror osäkerheten på? Visst kan unga vuxna tex ha göra sexuella saker, men att gå runt att ta folk mellan bena, tyder på att man gör som man gör hemma. Hur någon beter sig beror ofta på miljö:

Om man tittar på pappans insta verkar han också haft två insta som han själv är vän med där är en konstig tecknad bild med ett troll som böjer sig och någon luktar under, typ som att det stinker.

Om han blivit sexuellt utnyttjad kan han hans sexliv blivit förstört och därför har han utvecklat ett annat, sjukt sexliv.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-01-11 kl. 17:17.
Citera
2026-01-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja det har jag väldigt svårt att tro att mamman skulle pratat om.

Och skulle det inte vara "egen erfarenhet" dvs sexuella övergrepp så känns det ändå inte så otroligt att det skulle som jag skrev tidigare, kunna bero på att pappan tex dragit "snuskskämt".
Jämfört fisklukt med underliv etc när de varit ute på sina fisketurer.

Det är mycket mer troligt isf. Så sjuka antaganden om mamman som inte kan försvara sig. Visst, en dysfunktionell uppväxt och familj. Men allt behöver inte bero på dem. Osäkerhet och svårighet att få kontakt med tjejer kan ha gjort att han känner ett hat mot kvinnor, och upplever äckelkänslor, som tar sig såna uttryck.
Citera
2026-01-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Mitt i allt undrar man hur vardagsbestyren påverkas och hur arbetsgivaren mottog polisens upplysning om att "Vilma" inte kan komma till jobbet längre. Hur funkar det där egentligen?

"Hej Roger, polisen här.. Du vet han dåren med hårsnoddar och lesbofrisyr som kör åt dig? Du får ringa in någon annan imorgon"

Man undrar verkligen hur kall han är när han kan åka till jobbet efter ett sådant brutalt dåd. Han försökte väl vara så "normal" och rutinmässig som möjligt för att undvika misstankar, och tänkte inte på att han kunde bli spårad med DNA.

Han var säkert övertygad om att han skulle komma undan, idioten.

Han kanske var euforisk och längtade tills arbetet var slut. Och kall utåt.
Citera
2026-01-11, 17:37
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Mycket bra av Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ard8en/kvinnan-i-ange-tros-ha-dodats-pa-ett-alldeles-for-vanligt-vis

Det skriks mycket över mordet i Rönninge och jag förstår förstås det... Men det vanligaste sättet kvinnor dödas, är av sina partners i hemmen. Det gör inte brottet mindre hemskt men färre reagerar. Man borde ju krasst sett kunna få vara mer trygg i sitt hem, än ute? Ändå är det överfallsmorden av okända personer vi reagerar så starkt på.

Även våldtäkter sker framförallt i hem av någon man känner. Inte heller det ges fokus. Ledsamt.
Kan ändå tycka att skillnaden har en rätt uppenbar natur, allt är rätt som du skriver, samtidigt måste det få finnas grader i helvetet.
Det är inte på något sätt förmildrande men ”i det vanliga fallet” är ju sanningen att flera inklusive BO kunde se det komma, i vissa fall, inte ofta, är det till och med så att det var känt även av BO innan relationen inleddes, men däremot relativt ofta inser inte BO att det kommer att ske trotts många varningstecken, det blir ändå av ljuset av detta brott betydligt mera skrämmande med BO som är helt random.
Du representerar den allmänt sociala synen som praktiseras till fullo i Sverige och som jag vänder mig emot, dvs att om ett brott händer statistiskt sällan och få drabbas är det ett mindre problem, jag kan tycka att för den enskilde som drabbas är detta ingen tröst och heller inte desto mindre jävligt tvärt om.

Självfallet måste det finnas grader i helvetet och det här tillhör helt klart det jävligaste.
Citera
2026-01-11, 17:42
Medlem
Det fanns väl uppgifter om att familjen var ökänd på Ekerö …?

Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Visst finns det väl en möjlighet att pappan nedvärderade mamman öppet framför barnen på ett så vidrigt och förminskande och groteskt sätt?
På vissa verkar varenda spärr försvinna efter intag av alkohol, fast om det bara är ett mycket medvetet val för att ha kunna ha något att skylla på är ju svårt att veta?
Men borde det inte funnits tidiga uppgifter om att pappan var en våldsman, antingen fysiskt eller psykiskt eller vulgär och vidrig eller nånting sånt? Jag har inga mer uppgifter sett i tråden, att han var udda, körde bil alldeles för fort tom i villaområdet? Och givetvis det hotfulla han uttryckte i samband med att folk skrev om Robin och hela familjen efter kidnappningen? Vad det där udda om pappan faktiskt står för är ju intressant, det är ju samma uppgifter som sades om Robin också och att han verkade normal, är det möjligt att pappan utåt verkade lika normal som Robin? Mamman visade inför öppen ridå hur hon mådde i åratal, speglade det möjligtvis hela familjens rop på hjälp?
Kan hennes extrema drickande och prat om Gud grundat sig i mycket hemska saker som hände innanför väggarna, eller var hon religiös på riktigt och gick till kyrkan på söndagarna, eller var hon väldigt psykiskt sjuk och därför drack och det gick ut över resten av familjen?
Det framkom inte mycket om familjen i tråden i samband med kidnappningen, det kan ju iofs berott på rädsla för pappan, men eftesom han inte längre lever så borde det väl kommit nu? Kan det betyda att det finns ingenting att berätta som förklarar någonting?
Eller betyder det att de som faktiskt vet tiger för att de inte vill utsätta sig för fara trots att pappan är avliden och Robin anhållen för mord, vem skulle de då vara rädda för?

OBS!
Det här är ren spekulation och gissningar och ska inte tas som sanning öht!
Citera
2026-01-11, 17:45
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I min familj blev många brörada. v båda könen.

Min dotter (obs ej tant, om du inte vill kalla offret för tant. Min dotter är några år yngre än M'y), blev berörd och även hennes (icke tant-) kompisar tyckte att det var obehagligt. De är mer måna om att hålla uhop efter nattsudd, ta taxi osv. efter det här.

Min äldsta son satte sig in i fallet mer än vad jag gjort.

Min man blev mer orolig än vanligt, och vi följde dotterns rörelser under utekvällarna under julen via platsdelning.

Tror att fallet upprör mer än vanligt, då det dels är ett överfallsmord, som mycket snart visade sig sluta i ett styckmord av helt okänd person för offret, samt att hans historik är skrämmande.

Att en ung tjej förvinner den ena sekunden och typ blir styckad i nästan andra...

Vi är inte vana vid denna typ av mördare, som de flesta säkerligen förstår skulle kunna blivit en seriemördare.

Den bild av Robin som framträder blir alltmer skrämmande. Bilden som framträder av mördaren är ju lika skrämmande som en horrormovie. Då pratar jag inte enbart om utseendet, men de senaste bilderna från gripanet är ju skrämmande at titta på, bara det.

Anders Eklund kan nästan kännas som ofarlig (felaktigt förstås) i förhållande.

Tror enormt många kan känna igen sig; antingen som offer, som förälder, som kompis, som syskon...

Här handlar det inte om ett relationsvåld, eller ett mord av en psykisk sjuk (blir inte någon planering och upprepning), utan en person som går under radarn med planering om värsta tänkbara sjuka mord. Hade kunnat ännu gå under radarn, vem vet vad som hänt om inte hammaren hade hittats/blivit kvar?

Ingen glömmer väl barnet...idag...
Vad had kunnat hända den lilla 10- åringen om hon inte hade varit vass nog att fatta att hon kunde fly.
Det styrker mitt antagande att du inte med ett ord nämner hans sexuella åtrå till M*s kropp som väsentligt för intresset.
Citera
2026-01-11, 17:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Här är lite mer bilder som jag hittade på Robin/Vilma. Bilderna är tagna av Pappa Stefan mellan 2013-2014

Bilder från appen fishbrain. Pappans konto, med användarnamnet Gäddan65. Verkar som att det bara går att öppna från appen.

https://fishbrain.com/anglers/gäddan65

https://imgur.com/a/YwR7xL7
Med facit i hand så tycker jag han ser tom ut/uttryckslös i ansiktet på bilden där han sitter i båten med fisken i hand.
Citera
2026-01-11, 17:52
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vad som triggar tanternas intresse och skiljer från Boden är väl att mordet på M*y var våldsamt sexuellt motiverat? Sånt går tanter igång på.

Citat:
Det styrker mitt antagande att du inte med ett ord nämner hans sexuella åtrå till M*s kropp som väsentligt för intresset.
Då tar jag för givet att du inkluderar dig själv där?

iom att du skrivit en hel del i denna tråd men inte en enda rad i Bodentråden.

Eller vad triggar ditt intresse i denna tråd vs Boden tråden?
Citera
2026-01-11, 17:52
Medlem
chomskaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwshand
Har för mej att jag läst att dom ser ifall det är strypning då hjärnan dör innan tex hjärtat och andra organ?
Ofta finns också skador på tungbenet
Citera
2026-01-11, 17:57
Medlem
chomskaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kettlecooked
Många människor förlorar nära familjemedlemmar, ibland flera i rad. Det är inte något som annars inte händer andra. Det händer många, men de blir inte mördare som en följd av det.

Att Robin blev jagad är hans eget fel. Han försökte kidnappa en 10-årig flicka (vad hade han gjort mot henne om hon inte hade lyckats fly?) och han hade 40 000 bilder på barnmisshandel på sin dator, plus bilder på döda kvinnor. Han var inte ”jagad” av andra utan anledning.

Han hade fortfarande en mamma och en bror. Mor och farföräldrar dör för alla. Många har också förlorat sina föräldrar unga på grund av sjukdom eller olycka. Och många har förlorat sina barn i cancer. De blir inte sadistiska mördare på grund av det.

Orsaken till hans psykopatologi är inte att han “förlorade allt”.

Ps. Vad förlorade han 2019? Det var året han fick PRISET – bara 2,4 år för ett brott som han borde ha fått livstids fängelse för!
Precis. Jag själv förlorade 4 nära släktingar under kalenderåret 2017. Blev jag en mördare för det? Nej.
Senast redigerad av chomskara 2026-01-11 kl. 18:03.
Citera
2026-01-11, 18:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Förlåt?
Vad menar du?
Citera
2026-01-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Tror flickan skulle våldtas och sedan mördas

Han kanske hade velat ha henne fången ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in