2026-01-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att han kniper ihop tårna?

Funderar över pappansi tråden omskrivna missbruk. Är detta ett bekräftat missbruk, dvs att han var alkoholist?

Facebook kommentarer tyder på det, samt bilder på honom på mammans fb iaf.. tror även det skrivits tidigare och typ varit bekräftat, men vågar inte lova för jag kan inte hitta det just nu.
Citera
2026-01-11, 13:46
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att han kniper ihop tårna?

Funderar över pappansi tråden omskrivna missbruk. Är detta ett bekräftat missbruk, dvs att han var alkoholist?
Jag tänkte också på det med tårna, och att han kniper ihop dom.

Tänkte att det kanske är en form av tics för att han var nervös eller något.

"Att knipa ihop tårna kan vara ett motoriskt tics, en ofrivillig rörelse som ofta förvärras av stress, trötthet eller spänning, men kan minska vid avslappning och är vanligt vid Tourettes syndrom (TS). Det är viktigt att söka professionell hjälp via vårdcentralen, BUP eller 1177 om ticsen är besvärliga, då de kan ge diagnos, behandling (som KBT) och stöd för att hantera dem, vilket ofta förbättrar livskvaliteten. "
Citera
2026-01-11, 14:08
Medlem
Har det fastställts att han var oskuld? Som 26 åring?

Då är det ju det som slagit slint. 100 %.

26 år? Och fortfarande oskuld? Det måste ju svida
Citera
2026-01-11, 14:08
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Tänk att vara föräldrar till två döttrar som båda kämpat sig igenom studierna och som nu, i januari, skulle ha tagit examen. All den stolthet, all framtidstro – och så rycks allt bort. Inte av en olycka, utan för att ett rättssystem som kände till gärningsmannen ändå lät honom gå fri.

Det här är inte bara ett personligt haveri, det är ett systemhaveri. När en känd pedofil släpps ut och får möjlighet att förstöra liv på. Föräldrarna kommer aldrig bli desamma igen – och det är ett pris de betalar för rättsstatens misslyckande.

Jag tänker mycket på systern. Vilken total katastrof för henne.
Citera
2026-01-11, 14:16
Medlem
Fleavmoes avatar
Mycket bra av Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ard8en/kvinnan-i-ange-tros-ha-dodats-pa-ett-alldeles-for-vanligt-vis

Det skriks mycket över mordet i Rönninge och jag förstår förstås det... Men det vanligaste sättet kvinnor dödas, är av sina partners i hemmen. Det gör inte brottet mindre hemskt men färre reagerar. Man borde ju krasst sett kunna få vara mer trygg i sitt hem, än ute? Ändå är det överfallsmorden av okända personer vi reagerar så starkt på.

Även våldtäkter sker framförallt i hem av någon man känner. Inte heller det ges fokus. Ledsamt.
Citera
2026-01-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Min första tanke när man ser den lilla ännu oskyldig pojken är
Va fan har gått fel här???

Hur kunde en till synes helt vanlig liten kille bli så störd och sjuk i huvudet!!!

Vems är felet
och
Kan vi förhindra liknande utveckling framöver
De borde våra politiker fundera över 🤯

Svårt att avläsa utseendet på en människa och särskilt ett barn.
En del av bilderna på nätet är manipulerade så utseendet säger inte mycket,

däremot handlingarna och de digitala spåren.
De pekar mot:

”Ungefär 1-3 % av den allmänna befolkningen uppskattas ha Antisocial Personlighetsstörning (ASPD), men det är betydligt vanligare hos män (upp till 3 %) än hos kvinnor (under 1 %), och förekomsten är mycket högre inom fängelser och bland personer med missbruksproblem, sägerNCBI Bookshelf och Lavendla.
Allmän befolkning: Cirka 2–3 %.
Män: Uppskattningsvis 3 %.
Kvinnor: Mindre än 1 %.
Fångar: Mycket högre, upp till 35–80 % i fängelser.
Missbruk: Mycket hög förekomst, mellan 16–49 % hos patienter med alkoholmissbruk.
Det är viktigt att notera att det är svårt att få exakta siffror, särskilt i Sverige, men forskningen indikerar en klar överrepresentation hos män och i vissa grupper.”
Citera
2026-01-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Mycket tyder till att hans sexualitet har utvecklats åt fel håll. Det finns troligen faktorer som påverkat detta.

Att tro att man kan ta folk mellan bena och skratta och sätta på porr på lektionerna betyder att gränserna suddats ut, samtligt vet vi hans innehåll på darkwebb, som jag inte skriver här.

Han kanske tom varit ”oskuld”, han säger ju det i förhöret, på ett lite märkligt vis. Kommer inte ihåg exakt.

De som vistats och utsätts för fysisk eller psykisk påfrestande miljö påverkas troligen, det är känd evedens baserad kunskap.

Har från början fått incelvibbar.
Gissar att han troligen inte lyckats skapa något riktigt förhållande med en kvinna (eller man) i sitt liv.
Därav känslan att vara ratad och en outvecklad, udda sexuell läggning.

Eller så kan den snedvridna läggningen ha gjort att han inte kunnat skapa en (meningsfull) kärleksrelation med någon.

På bilderna jag har sett av honom som äldre (man) har han haft ett mer normalt utseende. Som Vilma ser han direkt osmaklig och grotesk ut. Om han sedan inte mötte folk med blicken eller förde någon vidare konversation kan inte det sociala livet ligga på topp.

Vilket som, jag tror han är oskuld. En incel. Därav lusten att tilltvinga sig sex, grundat på osäkerhet, frustration och någon form av raseri mot kvinnor. Kanske även inräknat hans egen mamma.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-11 kl. 14:36.
Citera
2026-01-11, 14:43
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Mycket bra av Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ard8en/kvinnan-i-ange-tros-ha-dodats-pa-ett-alldeles-for-vanligt-vis

Det skriks mycket över mordet i Rönninge och jag förstår förstås det... Men det vanligaste sättet kvinnor dödas, är av sina partners i hemmen. Det gör inte brottet mindre hemskt men färre reagerar. Man borde ju krasst sett kunna få vara mer trygg i sitt hem, än ute? Ändå är det överfallsmorden av okända personer vi reagerar så starkt på.

Även våldtäkter sker framförallt i hem av någon man känner. Inte heller det ges fokus. Ledsamt.
Kanske just för att såna här bestialiska händelser som detta fall är så sällsynta?

Om man jämför med mordet i Boden dagen innan den här händelsen, som även det var ett "vansinnesmord" så har det här mordet fått bra mycket mer uppmärksamhet.

Bodenfallet har för nuvarande 3788 svar här på FB, medans detta har 17905 (snabbt ökande)

Det är ju lite som att jämföra med skjutningarna.
I början blev det många sidor i trådarna men allt eftersom blev det färre och färre och nu reagerar folk knappt.

Skulle fall som detta i Rönninge bli "standard" så skulle medieintresset lägga sig i såna här fall med.
Men det skulle ju fortfarande vara lika fruktansvärt för det.

Sen är ju självklart alla mord fruktansvärda. Mord på barn, mord på partners, mord på oskyldiga i gängkonflikter, mord som i detta fall.
Citera
2026-01-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Precis. Under fisketurer kanske det var enda gången hans pappa faktiskt var en närvarande och bra förälder(alternativt att han förgrep sig på honom eller inpräntade andra sjuka saker i hans hjärna under fisketurer..).

Så antingen var fisketurer osv det bästa eller det värsta i hans vardag.
Jag tror faktiskt mer på att det ändå var bra stunder då Robin fick umgås med sin far, men att pappan mycket väl kan ha smittat av sig med sjuka historier eller ”killsnack” på ett sjukt sätt som spårat ur i Robins hjärna tillslut. Pappan verkade(i mitt tycke) varit högst speciell och säkert haft en hel del konstiga saker för sig, men det har jag inga bevis för såklart.

Just eftersom Robin själv använt ord som ”snippor” även i vuxen ålder tycker jag talar för att det är någon vuxen som präntat in det i hans huvud redan som barn. Hade det varit t.ex. skolkamrater skulle han nog använt mer ”fittor” eller liknande uttryck?

En anhörig i artikeln uttryckte väl typ ord som att Robin verkade vara den som var mest normal i familjen och att det verkade gå så bra för honom? Sen Robins egna ord, pappa och jag gjorde allt för att hjälpa mamma..jag vet inte om man ska tänka att Robin blev osynlig för att det fanns så mycket andra synliga problem som fokus lades på, och att Robin förstod sina egna problem men därför kunde dölja dom? Eller om man ska tänka att problemen faktiskt orsakades av en mycket störd förälder och båda sönerna skyddade den föräldern?
Vad jag vet finns det väl inte mycket uppgifter om när i tid som mamman tex blev psykiskt sjuk och/eller alkoholiserad och vad som kom först och varför? Vad hon arbetade med tidigare osv? Hade hon förtidspension eller ingen inkomst alls? Vem skötte ekonomin och betalade familjens räkningar?
Undrar eftersom uppgifter i tråden nånstans, att de blev avhysta i domstol pga en hyresskuld på 300000, det är en rätt hög summa och det är konstigt att det gick så långt, om det nu stämmer? fick de ingen hjälp från socialtjänsten alls, eller är det möjligt att pappan vägrade ta hjälp från dom? Fast då undrar man hur Robin tänkte när han menade att pappa gjorde allt? Och då kommer frågan, hur kunde det i så fall gå så illa för både mamman och båda pojkarna om pappan faktiskt gjorde allt? Eller är det bara ord som Robin fick höra och/eller trodde?
Nånting skaver, frågan är ju vad och vem styrde egentligen denna skuta?
Citera
2026-01-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Kanske just för att såna här bestialiska händelser som detta fall är så sällsynta?

Om man jämför med mordet i Boden dagen innan den här händelsen, som även det var ett "vansinnesmord" så har det här mordet fått bra mycket mer uppmärksamhet.

Bodenfallet har för nuvarande 3788 svar här på FB, medans detta har 17905 (snabbt ökande)

I början blev det många sidor i trådarna men allt eftersom blev det färre och färre och nu reagerar folk knappt.

Skulle fall som detta i Rönninge bli "standard" så skulle medieintresset lägga sig i såna här fall med.

Sen är ju självklart alla mord fruktansvärda. Mord på barn, mord på partners, mord på oskyldiga i gängkonflikter, mord som i detta fall.

Det handlar nog även om att fallet i Boden har en tydlig ”Finn 5 fel” i det sociala skyddsnätet.
Han hade en aktiv familj som hjälpte honom till psykakuten och bad om att han skulle läggas in.
De släppte honom.

I det bestialiska mordet i Rönninge ser man istället 105 fel eller fler, allt från socialtjänstens brister i barndomen till psykiatrins och Kriminalvården just nu och det krävs nya rutiner, nya lagar,
för att stoppa gravt störda individer i gravt dysfunktionella sammanhang.
Antagligen därför det triggar teorier.
Citera
2026-01-11, 15:06
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Men...frågan kanske låter märklig: varför skulle detta mord vara mer bestialiskt än att skjuta ihjäl sin flickvän och sen sig själv? Eller i fall där pojkvännen misshandlar eller stryper flickvännen till döds? Slåg ihjäl henne med hammare I hemmet? Det sker ju tyvärr så ofta så det vore mer bestialiskt- om man nu ska rangordna vilket jag egentligen inte är ute efter, kanske mer hur vissa mord normaliseras och därmed ses mindre hemska, fast de är lika fasansfulla?
Citera
2026-01-11, 15:08
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Och jag glömde skriva, att jag instämmer och tänkt samma tanke kring mordet I Boden. Det fick betydligt mindre uppmärksamhet med tiden än detta fast två barn och ett vuxet barn förlorat sin mamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in