2026-01-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chomskara
Precis. Jag själv förlorade 4 nära släktingar under kalenderåret 2017. Blev jag en mördare för det? Nej.

Man ska dock ha klart för sig att en riskfaktor garanterar inte nödvändigtvis ett visst utfall.

Ta tobaksrökning exempelvis. Det är en välkänd riskfaktor för lungcancer men alla får inte lungcancer som röker.
Citera
2026-01-11, 18:41
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är mycket mer troligt isf. Så sjuka antaganden om mamman som inte kan försvara sig. Visst, en dysfunktionell uppväxt och familj. Men allt behöver inte bero på dem. Osäkerhet och svårighet att få kontakt med tjejer kan ha gjort att han känner ett hat mot kvinnor, och upplever äckelkänslor, som tar sig såna uttryck.

Pappan kan inte heller försvara sig... Just sayin'
Citera
2026-01-11, 18:47
Medlem
När är rättegången?
Citera
2026-01-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Tack för dina reflektioner. Håller med om flera delar men kanske inte att jag tycker att detta skulle vara ett mindre problem för att det händer mer sällan. Absolut inte. Jag tycker det här är fruktansvärt.

Däremot förvånas jag av att vi inte just finner det "lika" horribelt när en make slår ihjäl sin fru på det mest fruktansvärda sätt. Det får inte samma mediala uppmärksamhet och det skrivs inte meterlånga spalter om det här på FB heller.

Inget av morden är mindre värda eller mindre otäcka, det är inte så jag menar. Inte på något sätt och tragedier ska inte jämföras. Men hur vi reagerar på dem är fascinerande.

Jag tror vi tyvärr låter en sorts omedveten eller medveten normalisering av de mord som sker ofta, såsom i hemmet, bidra till att de brotten inte pratas lika mycket om eller att vi inte reagerar lika starkt på det längre. Tyvärr. När sedan något sådant här sker, som inte händer så ofta, blir vi jätteupprörda och R*bin är plötsligt den värsta mördaren någonsin. Jag tror dock att den värsta mördaren någonsin finns precis överallt. Det beror på våra glasögon.

Det korta svaret på det ni diskuterar är avvikelser från det förväntade. Tråkigt nog förväntar vi oss att strax över 10 kvinnor mördas varje år av sina män. Men vi förväntar oss inte att en transvestit som ser ut som pennywise från filmen IT, ska styckmörda en random tjej på juldagen.
Citera
2026-01-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Pappan kan inte heller försvara sig... Just sayin'

Nej, och det är lika illa att komma med antaganden där såklart. Men visst får man väl spekulera. Dock behöver föräldrarna inte ha varit så hemska som vissa vill få det till.
Citera
2026-01-11, 19:04
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Nej, och det är lika illa att komma med antaganden där såklart. Men visst får man väl spekulera. Dock behöver föräldrarna inte ha varit så hemska som vissa vill få det till.

Behöver inte ha varit så hemska. Kan ha varit hemskare.
Citera
2026-01-11, 19:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det korta svaret på det ni diskuterar är avvikelser från det förväntade. Tråkigt nog förväntar vi oss att strax över 10 kvinnor mördas varje år av sina män. Men vi förväntar oss inte att en transvestit som ser ut som pennywise från filmen IT, ska styckmörda en random tjej på juldagen.
Ja det är väl det som sticker ut i detta fall.
När det gäller grymhet så är det väl inget som överträffar barn som t.ex Helen och Engla som först blir våldtagna och därefter mördade. Och barnen i Dalarö som blev inlåst i en stuga av sin pappa som tänder eld på stugan och åker därifrån. Grannarna hörde hur barnen skrek i den övertända stugan.
Citera
2026-01-11, 19:14
Medlem
EcoR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
På dessa bilder ser man tydligt begynnelsen på hur hans tänder ser ut idag.

Tänderna på var sida är strax bakom, och tänderna efter det är tillbaka "i rad"

Där borde de dragit ut en bakre tand på var sida uppe och nere och gett honom tandställning.

Istället har de bara låtit det vara och de 2 tänder som är lite bakom blir mer bakåt.

Framtänderna från när han var ung var stora även då.
När man får sina riktiga framtänder brukar de vara stora fram tills resten av mjölktänderna ramlat ut och nya kommer. Men här verkar det som att de fortsatt är stora.

Hade han fått tandställning hade det sett bra mycket bättre ut dock.

Men detta visar i alla fall att han inte fått tänderna utslagna som vissa trodde och att han inte hade "förskjutet tandkött" som jag gissade på.

Jag har satt bilder på tänderna som liten vs stor

https://imgur.com/a/Rm7W3NL

Spot on! Jag föreslog samma sak längre bak i tråden och bilden illustrerar detta väldigt väl. Hans tänder ser ut så för att han hade behövt tandreglering när hans permanenta tänder växte ut, men av okänd anledning fick han inte det.
Citera
2026-01-11, 19:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Det är mycket mer troligt isf. Så sjuka antaganden om mamman som inte kan försvara sig. Visst, en dysfunktionell uppväxt och familj. Men allt behöver inte bero på dem. Osäkerhet och svårighet att få kontakt med tjejer kan ha gjort att han känner ett hat mot kvinnor, och upplever äckelkänslor, som tar sig såna uttryck.

Kvinnohatare finns det gott om men det är här flera nivåer värre än så. Karln är gravt sinnessjuk helt enkelt.
Citera
2026-01-11, 19:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Tack för dina reflektioner. Håller med om flera delar men kanske inte att jag tycker att detta skulle vara ett mindre problem för att det händer mer sällan. Absolut inte. Jag tycker det här är fruktansvärt.

Däremot förvånas jag av att vi inte just finner det "lika" horribelt när en make slår ihjäl sin fru på det mest fruktansvärda sätt. Det får inte samma mediala uppmärksamhet och det skrivs inte meterlånga spalter om det här på FB heller.

Inget av morden är mindre värda eller mindre otäcka, det är inte så jag menar. Inte på något sätt och tragedier ska inte jämföras. Men hur vi reagerar på dem är fascinerande.

Jag tror vi tyvärr låter en sorts omedveten eller medveten normalisering av de mord som sker ofta, såsom i hemmet, bidra till att de brotten inte pratas lika mycket om eller att vi inte reagerar lika starkt på det längre. Tyvärr. När sedan något sådant här sker, som inte händer så ofta, blir vi jätteupprörda och R*bin är plötsligt den värsta mördaren någonsin. Jag tror dock att den värsta mördaren någonsin finns precis överallt. Det beror på våra glasögon.

Jag tänker att ett relationsmord gör att människor kan distansera sig något mer genom att tänka "det händer inte mig", än ett sådant här överfallsmord på random tjej (dvs det kan hända mig, min dotter, min syster, min kompis), helt utan att du kan ens misstänka att det skall ske.

Tyvärr kan även relationsmord hända vem som helst, när man väl upptäcker varningssignalerna är man fast. Detta förstår kanske inte alla.
Senast redigerad av notknapparen 2026-01-11 kl. 19:33.
Citera
2026-01-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Måste varit ett nederlag att plugga till lastbilschaffis, istället för pilot. Undrar när insikten om att han är för korkad för att bli pilot kom?

Kikade för övrigt på morsans FB. Hon såg ju nästan bra ut, med några extrakilon bara. Måste vara farsans gener som fick Wilma att likna Chuck Berry eller vad den där skräckdockan heter

Ens utseende ska visst mer likna moderns (51 %) än faderns (49 %) men vem vet.

Ja, han kunde väl inte fullfölja sina drömmar om att bli polis eller pilot.
Särskilt inte efter ett fängelsestraff.
Chuck Berry var väl inte snygg på äldre dagar, men rockade gjorde han nästan hela sitt liv.
Menar du dockan Chucky? Fast han hade tjockt hår och runt ansikte. Läskig blick, men jag tycker Vilmas blick är mer åt det innehållslösa och döda hållet. Helt tom.
Citera
2026-01-11, 19:22
Medlem
EcoR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har från början fått incelvibbar.
Gissar att han troligen inte lyckats skapa något riktigt förhållande med en kvinna (eller man) i sitt liv.
Därav känslan att vara ratad och en outvecklad, udda sexuell läggning.

Eller så kan den snedvridna läggningen ha gjort att han inte kunnat skapa en (meningsfull) kärleksrelation med någon.

På bilderna jag har sett av honom som äldre (man) har han haft ett mer normalt utseende. Som Vilma ser han direkt osmaklig och grotesk ut. Om han sedan inte mötte folk med blicken eller förde någon vidare konversation kan inte det sociala livet ligga på topp.

Vilket som, jag tror han är oskuld. En incel. Därav lusten att tilltvinga sig sex, grundat på osäkerhet, frustration och någon form av raseri mot kvinnor. Kanske även inräknat hans egen mamma.

Jag har tänkt i exakt samma banor. Han har ju beskrivits som en udda person av de som gick i skolan med honom, så jag undrar om hans personlighet och sociala svårigheter helt enkelt gjorde honom oattraktiv för tjejer. Jag tänker att han måste ha känt sig bortvald och exkluderad och att han därför utvecklat ett djupt kvinnohat, i sann incel-anda. Detta har sedan lett till skeva sexuella preferenser där han njuter av att titta på övergrepp på barn eller avlidna kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in