2026-01-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jo, jag gissar att alkolproblemen kom senare

Ja det bör vara så, om man förmodar att hon hade kontakter med mödravårdscentraler och bvc?
Tror inte jag sett någon uppgift i tråden när mammans alkoholproblem blev tydliga för andra, och hur udda hon betedde sig så det är ju uppenbart att det måste eskalerat, men ingenting om när det startade och varför, psykisk ohälsa och alkoholproblem går ju hand i hand men vilket som kommer först är ju inte lätt att veta? Sen har det skrivits lite om pappan, att han också var alkoholiserad men det kan ju iofs blivit mer synligt senare på äldre dar när han levde ensam? Men sen finns väl möjligheten att det kanske alltid varit mycket alkohol och båda druckit mycket sen de var unga och att det därför kanske funnits en hög toleransnivå, och att därför ingen direkt märkte eller förstod allvaret förrän mamman helt enkelt ballade ur? Men såklart någon bör känna till eller åtminstone anat, båda föräldrarnas alkoholvanor, beteende och mående över tid?
Citera
2026-01-11, 15:34
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Men...frågan kanske låter märklig: varför skulle detta mord vara mer bestialiskt än att skjuta ihjäl sin flickvän och sen sig själv? Eller i fall där pojkvännen misshandlar eller stryper flickvännen till döds? Slåg ihjäl henne med hammare I hemmet? Det sker ju tyvärr så ofta så det vore mer bestialiskt- om man nu ska rangordna vilket jag egentligen inte är ute efter, kanske mer hur vissa mord normaliseras och därmed ses mindre hemska, fast de är lika fasansfulla?
Jag tror att det blir fel att ha detta fall som jämförelse.

Hon som skrev "den kommenterade texten" du länkade till kanske skulle få mer gehör om hon inte valde just detta fall som jämförelse?

I alla fall i mitt tycke så står detta fallet ut.

* Kidnappningsförsöket av flickan 2019.
*barnporren och perversa intresset.
*Styckning av offret.
*Hans bytande av namn, bytande av pronomen ( hon/henne)
* Uppgifter om Nekrofili.

Och jag tror det kommer bli bra mycket värre när vi får tillgång till FUP i detta fall.

Jag vet inte, kanske det är jag som är bestialisk som tycker detta fall är mer bestialiskt än andra fall?
Sen är ju såklart alla mord bestialiska på sitt sätt.

Andra fall som i mitt tycke är speciellt bestialiska är:

Tove fallet. (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Luna fallet (FB) Morö backe, Skellefteå: 9-åriga Luna utsatt för våldtäkt och mordförsök (2022-07-07)
Ättika fallet (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftade sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Mordet på Vatchareeya Bangsuan (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, maj 2013
Citera
2026-01-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Eftersom Robin själv påtalade då 2019 inte varit nära en tjej, och tänker man tanken att mamman själv ständigt skulle nedvärderat sig själv, genom att klaga om sitt egna stinkande unkna underliv, att det påverkat Robins ordval, så känns det mer troligt att mamman skulle tycka det var pinsamt och vara tyst än att tala om det?
Men håller med dig, någonstans ifrån har det ju kommit, mest troliga är väl en person som han såg upp till och lyssnade på, kan ju vara precis vem som helst?

Kanske pappan gjorde såna uttalanden och normsliserade det, när dom söp i hemmet.

Inget skämt men tänker på morran och Tobias hur pappan där höll på vid alkohol intag! Och hur han blev skadad utav det som person.
Citera
2026-01-11, 15:41
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Eftersom Robin själv påtalade då 2019 inte varit nära en tjej, och tänker man tanken att mamman själv ständigt skulle nedvärderat sig själv, genom att klaga om sitt egna stinkande unkna underliv, att det påverkat Robins ordval, så känns det mer troligt att mamman skulle tycka det var pinsamt och vara tyst än att tala om det?
Men håller med dig, någonstans ifrån har det ju kommit, mest troliga är väl en person som han såg upp till och lyssnade på, kan ju vara precis vem som helst?
Ja det har jag väldigt svårt att tro att mamman skulle pratat om.

Och skulle det inte vara "egen erfarenhet" dvs sexuella övergrepp så känns det ändå inte så otroligt att det skulle som jag skrev tidigare, kunna bero på att pappan tex dragit "snuskskämt".
Jämfört fisklukt med underliv etc när de varit ute på sina fisketurer.
Citera
2026-01-11, 15:41
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag tror att det blir fel att ha detta fall som jämförelse.

Hon som skrev "den kommenterade texten" du länkade till kanske skulle få mer gehör om hon inte valde just detta fall som jämförelse?

I alla fall i mitt tycke så står detta fallet ut.

* Kidnappningsförsöket av flickan 2019.
*barnporren och perversa intresset.
*Styckning av offret.
*Hans bytande av namn, bytande av pronomen ( hon/henne)
* Uppgifter om Nekrofili.

Och jag tror det kommer bli bra mycket värre när vi får tillgång till FUP i detta fall.

Jag vet inte, kanske det är jag som är bestialisk som tycker detta fall är mer bestialiskt än andra fall?
Sen är ju såklart alla mord bestialiska på sitt sätt.

Andra fall som i mitt tycke är speciellt bestialiska är:

Tove fallet. (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Luna fallet (FB) Morö backe, Skellefteå: 9-åriga Luna utsatt för våldtäkt och mordförsök (2022-07-07)
Ättika fallet (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftade sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Mordet på Vatchareeya Bangsuan (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan, maj 2013

Ja det går förstås att fundera kring vad som gör att vi reagerar mer på vissa än andra fall. Tack för dina reflektioner. Det är intressant att ta del av.

Ett mord som för mig väckte riktig skräck och sorg var mordet på Kim Wall. Och givetvis mordet på pojken Mikael som torterades till döds på 90-talet av mamma och styvfar samt mordet på John Rohn. Usch. Vi kanske ska släppa ämnet innan det blir för OT och för bestialiskt?😬
Citera
2026-01-11, 15:46
Medlem
Citat:
Kanske just för att såna här bestialiska händelser som detta fall är så sällsynta?

Om man jämför med mordet i Boden dagen innan den här händelsen, som även det var ett "vansinnesmord" så har det här mordet fått bra mycket mer uppmärksamhet.

Bodenfallet har för nuvarande 3788 svar här på FB, medans detta har 17905 (snabbt ökande)

Det är ju lite som att jämföra med skjutningarna.
I början blev det många sidor i trådarna men allt eftersom blev det färre och färre och nu reagerar folk knappt.

Skulle fall som detta i Rönninge bli "standard" så skulle medieintresset lägga sig i såna här fall med.
Men det skulle ju fortfarande vara lika fruktansvärt för det.

Sen är ju självklart alla mord fruktansvärda. Mord på barn, mord på partners, mord på oskyldiga i gängkonflikter, mord som i detta fall.

Tror det mycket har att göra med att den här mördaren kan mörda vem som helst, ingen går säker. Och om ingen går säker så går inte jag och du säkra (eller syster, mor etc.). Det påverkar våra liv på ett direkt sätt.

Dessa mördare vill vi skall buras in för alltid, men sedan vill vi också förstå, hitta förklaringar, och mönster så vi i ett tidigt skede kan identifiera liknande personer i framtiden. Det har med våra instinkter för överlevnad att göra.

När det kommer till mord i hemmen så tenderar de flesta av oss att avfärda det med att det åtminstone delvis var kvinnans fel som blev tillsammans med personen, eller retade upp personen på något sätt osv.(s.k. victim blaming).

Det går inte avfärda på liknande sätt i det här eller liknande sådana här fall. Även om del tycks försöka. (Hon var klädd så och så, hon var ute sent på natten etc.).
Citera
2026-01-11, 15:47
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja det går förstås att fundera kring vad som gör att vi reagerar mer på vissa än andra fall. Tack för dina reflektioner. Det är intressant att ta del av.

Ett mord som för mig väckte riktig skräck och sorg var mordet på Kim Wall. Och givetvis mordet på pojken Mikael som torterades till döds på 90-talet av mamma och styvfar samt mordet på John Rohn. Usch. Vi kanske ska släppa ämnet innan det blir för OT och för bestialiskt?😬
Ja Kim Wall glömde jag räkna med såklart bland annat.

Men du ser, alla mord är ju bestialiska som du säger, på sitt sätt.
Bara att man grottar ner sig mer i vissa än andra.

Haha ja detta fall är så bestialiskt i sig så bäst att bara fokusera på det.

Har nog aldrig använt mig av ordet "bestialiskt" så mycket som i sista inläggen
Citera
2026-01-11, 15:51
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ja Kim Wall glömde jag räkna med såklart bland annat.

Men du ser, alla mord är ju bestialiska som du säger, på sitt sätt.
Bara att man grottar ner sig mer i vissa än andra.

Haha ja detta fall är så bestialiskt i sig så bäst att bara fokusera på det.

Har nog aldrig använt mig av ordet "bestialiskt" så mycket som i sista inläggen

Haha du fick med det på ett imponerande sätt! Ett ord som tål att användas men som på samma gång är synd att behöva använda då något bestialiskt med största sannolikhet skett 😵‍💫
Citera
2026-01-11, 15:54
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki
Tror det mycket har att göra med att den här mördaren kan mörda vem som helst, ingen går säker. Och om ingen går säker så går inte jag och du säkra (eller syster, mor etc.). Det påverkar våra liv på ett direkt sätt.

Dessa mördare vill vi skall buras in för alltid, men sedan vill vi också förstå, hitta förklaringar, och mönster så vi i ett tidigt skede kan identifiera liknande personer i framtiden. Det har med våra instinkter för överlevnad att göra.

När det kommer till mord i hemmen så tenderar de flesta av oss att avfärda det med att det åtminstone delvis var kvinnans fel som blev tillsammans med personen, eller retade upp personen på något sätt osv.(s.k. victim blaming).

Det går inte avfärda på liknande sätt i det här eller liknande sådana här fall. Även om del tycks försöka. (Hon var klädd så och så, hon var ute sent på natten etc.).
Ja precis, det blir mer "verkligt" så att säga.

Och som du skriver (det fetade)
Hitta förklaringar och mönster.

Inte bara för att kunna identifiera, utan även för att kunna försöka förstå vad som förekommer i en så sjuk hjärna.
Citera
2026-01-11, 15:56
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atsuki

Tack för dina reflektioner med. Så kan det vara förstås. Men visst är det lite besynnerligt att mordet i Boden då inte får samma uppmärksammat exempelvis?

Det var ju också en okänd person som mördade en kvinna och dessutom inför hennes barn och sedan höll barnen gisslan och utsatte dem för misshandel osv.

Det var som att det förklarades med att mannen var psykiskt sjuk och då var det liksom mer okej...Men det är ju R*bin med i allra högsta grad på något sätt.

Det känns fel att jämföra och som jag skrev innan är jag inte ute efter det, mer att det är intressant att Boden-fallet släpptes så snabbt fast tragedin är enorm!
Citera
2026-01-11, 16:11
Medlem
Citat:
Jag tänker mycket på systern. Vilken total katastrof för henne.

Ja😔 speciellt efter att ha sett systerns TikTok hon blev precis godkänd på alla sina slutmoment som nybliven SSK, och hon såg säkert framemot examen..
Citera
2026-01-11, 16:14
Medlem
Citat:
Tack för dina reflektioner med. Så kan det vara förstås. Men visst är det lite besynnerligt att mordet i Boden då inte får samma uppmärksammat exempelvis?

Det var ju också en okänd person som mördade en kvinna och dessutom inför hennes barn och sedan höll barnen gisslan och utsatte dem för misshandel osv.

Det var som att det förklarades med att mannen var psykiskt sjuk och då var det liksom mer okej...Men det är ju R*bin med i allra högsta grad på något sätt.

Det känns fel att jämföra och som jag skrev innan är jag inte ute efter det, mer att det är intressant att Boden-fallet släpptes så snabbt fast tragedin är enorm!

I Boden är ju MGM död. Det är mer av ett avslutat kapitel. Från honom är vi säkrade.

Den här misstänkta gärningsmannen är ju ännu inte dömd. Vi är ännu inte säkra.

Kan ju möjligen vara åtminstone en del av förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in