2026-01-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Du har fel, Du läste inte de tre översta länkarna.
Boken i wiki-artikeln är lästips.

Edit:

Ditt inlägg är trams. Du hänvisar till en 20 år gammal undersökning av en helt okänd psykolog.
Citera
2026-01-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Läste intervjun i Expressen förut med släkting till MGM och reagerade på detta stycke:

"Jag har funderat om man hade kunnat göra någonting. Skulle jag ha varnat myndigheterna för den här personen? Men sen blir min slutsats: nej, myndigheterna visste. Kriminalvården visste."

Vi diskuterade detta tidigare. Hur ansvar förflyttas från oss alla till "andra". Myndigheter, vård och kriminalvården m.fl. har givetvis ansvar i vad de vet och kanske inte vet, men också i att agera när de kan. Men, det har alla vi andra med. Jag menar inte att lägga skuld på släktingen här, men det blir så slående att folk ofta tänker att "jag behöver inte göra något eller tipsa polisen för de vet ju redan.". Men just någons, mitt eller ditt tips, och varning kunde gjort skillnad för M* och kan göra skillnad för någon där ute som fortfarande lever. Så agera för tusan. Hellre en varning för mycket än för lite.

Om släktingen hade varnat;vad hade det lett till? Kriminalvården bedömde honom ha stor återfallsrisk, men blev frigiven efter två tredjedelar av utdömt straff. Detta är anmärkningsvärt.
Citera
2026-01-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ja så kan det ha varit och så tror jag det var. Alltså utåt sett. R med sin problematik gick, till viss del, under radarn mer än vad en bror med drogproblem gör. Broderns problembeteenden var lättare att ta på, sätta fingret på och att se.

Jag vet inte om bröder som är nära i ålder brukar vara tighta. Mitt standardsvar blir väl "det beror på" haha. Men jag är nyfiken i hur du tänker vidare med den frågan? De verkade inte stå varandra så nära av förhöret med brodern.

Har inte läst förhöret med brodern, vad för speciellt framkom som du tolkar att de inte ens då stod varandra nära?
Citera
2026-01-10, 20:18
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kanske en IF ändå. Inte så den märks jättemycket, men tillräckligt. Du ser ju hur han ser ut. Som klippt och skuren ur katalogen för ett gruppboende.

Men borde inte det funnits med vid det rättpsykiatriska utlåtandet?
Citera
2026-01-10, 20:19
Medlem
Här är lite mer bilder som jag hittade på Robin/Vilma. Bilderna är tagna av Pappa Stefan mellan 2013-2014

Bilder från appen fishbrain. Pappans konto, med användarnamnet Gäddan65. Verkar som att det bara går att öppna från appen.

https://fishbrain.com/anglers/gäddan65

https://imgur.com/a/YwR7xL7
Citera
2026-01-10, 20:22
Medlem
Citat:
Men borde inte det funnits med vid det rättpsykiatriska utlåtandet?

Stod att han låg på nedre gränsen för normalt intellekt
Citera
2026-01-10, 20:24
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Ditt inlägg är trams. Du hänvisar till en 20 år gammal undersökning av en helt okänd psykolog.

Du får väl undersöka saken själv och etablerad forskning.
Du kan exempelvis lyssna på svenska psykiatern Christoffer Rahm som forskar på ämnet och tagit fram en behandling.
Senaste forskningen pekar på att orsaken till Pedofili beror på hjärnans tidiga utveckling snarare än sexuella inlärda trauman. trauma är varken nödvändigt eller tillräckligt som förklaring.
Citera
2026-01-10, 20:27
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Stod att han låg på nedre gränsen för normalt intellekt

Det är iofs inom normal begåvning och tveksamt om man kan få en lönebidragsanställning för.
Citera
2026-01-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Här är lite mer bilder som jag hittade på Robin/Vilma. Bilderna är tagna av Pappa Stefan mellan 2013-2014

Bilder från appen fishbrain. Pappans konto, med användarnamnet Gäddan65. Verkar som att det bara går att öppna från appen.

https://fishbrain.com/anglers/gäddan65

https://imgur.com/a/YwR7xL7
Vrf swr han ganska normal ut då men som en galning nu
Citera
2026-01-10, 20:30
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Vilket häkte sitter Robin på ?

Häkte Flemingsberg
Psykutredning: Helix
Citera
2026-01-10, 20:31
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han har en bror också. Men jag tror han har problem med att skapa vänskapsband och intima relationer. I FUP från 2019 var det t.ex inte en enda vän som förhördes om hans förehavanden och intressen, vilket annars är vanligt.

Kusiner och släkt på lite längre håll verkar tagit avstånd. Klasskompisar och arbetskompisar har ju inte själva valt att vara nära honom, och även dom har troligen hållit honom på distans. Jag vill gärna veta mer om den avlidne pappan.
Normala människor skyr fyllskallar som pesten vilket räcker väl som förklaring på familjens totala isolering och tystnaden. Pappan hade väl hotat någon för att skydda sin son efter Vilma- Robins muck?
Citera
2026-01-10, 20:32
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Vrf swr han ganska normal ut då men som en galning nu

Ja en helt vanlig pojke. Men har något vemodigt över sig tycker jag. Ser liksom inte riktigt glad ut, utom på några bilder. Han kanske var stolt och allvarsam förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in