Tack för dina reflektioner med. Så kan det vara förstås. Men visst är det lite besynnerligt att mordet i Boden då inte får samma uppmärksammat exempelvis?
Det var ju också en okänd person som mördade en kvinna och dessutom inför hennes barn och sedan höll barnen gisslan och utsatte dem för misshandel osv.
Det var som att det förklarades med att mannen var psykiskt sjuk och då var det liksom mer okej...Men det är ju R*bin med i allra högsta grad på något sätt.
Det känns fel att jämföra och som jag skrev innan är jag inte ute efter det, mer att det är intressant att Boden-fallet släpptes så snabbt fast tragedin är enorm!
I Boden är ju MGM död. Det är mer av ett avslutat kapitel. Från honom är vi säkrade.
Den här misstänkta gärningsmannen är ju ännu inte dömd. Vi är ännu inte säkra.
Kan ju möjligen vara åtminstone en del av förklaringen.
Jag tänkte också på det med tårna, och att han kniper ihop dom.
Tänkte att det kanske är en form av tics för att han var nervös eller något.
"Att knipa ihop tårna kan vara ett motoriskt tics, en ofrivillig rörelse som ofta förvärras av stress, trötthet eller spänning, men kan minska vid avslappning och är vanligt vid Tourettes syndrom (TS). Det är viktigt att söka professionell hjälp via vårdcentralen, BUP eller 1177 om ticsen är besvärliga, då de kan ge diagnos, behandling (som KBT) och stöd för att hantera dem, vilket ofta förbättrar livskvaliteten. "
Tror inte att han var beredd på att bli tagen så snabbt, på bar gärning. Kan hända att han inte ens trodde att han skulle åka dit, beroende på varför hans murderkit blev lämnat på platsen. Han verkarde ju ha nästintill överdriven optimism inför framtiden vid förra brottets avtjänande, så möjligen är han i samma mode denna gång?
Tänker också att även om gripandet var odramatiskt i polisens ögon, så kan det ju ha blivit en situation där polisen ingriper hastigt för att övermanna honom. Polisen är ju även de människor, och kan absolut har reagerat på den avskyvärda situation de "hamnat i".
Man funderar ju lite över hela hans uppenbarelse på bilden.
Kanske han har akutklippt sig, av rädsla att bli igenkänd, kanske är det en frisyr som är avsedd att funka under en peruk? Tror att han kan även denna gång använt sig av någon förklädnad inför brottet.
Han är förmodligen outsövd, tagen av situtationen, avsminkad inför fotograferingen och känner sig kanske stressad. Han ser helt klart obekväm ut, spänd kroppshållning i mina ögon.
Så tårna kanske är ett tecken på att han känner sig "avklädd" bokstavligen.
Har från början fått incelvibbar.
Gissar att han troligen inte lyckats skapa något riktigt förhållande med en kvinna (eller man) i sitt liv.
Därav känslan att vara ratad och en outvecklad, udda sexuell läggning.
Eller så kan den snedvridna läggningen ha gjort att han inte kunnat skapa en (meningsfull) kärleksrelation med någon.
På bilderna jag har sett av honom som äldre (man) har han haft ett mer normalt utseende. Som Vilma ser han direkt osmaklig och grotesk ut. Om han sedan inte mötte folk med blicken eller förde någon vidare konversation kan inte det sociala livet ligga på topp.
Vilket som, jag tror han är oskuld. En incel. Därav lusten att tilltvinga sig sex, grundat på osäkerhet, frustration och någon form av raseri mot kvinnor. Kanske även inräknat hans egen mamma.
Är det möjligt att han fortfarande var oskuld efter fängelsetiden, eller är det bara en skröna att pedofiler blir våldtagna i fängelser?
Sen har jag funderat på om det kan vara ett mycket medvetet val att välja just en jämnårig kvinna, som ett sjukt försök att tvätta bort stämpeln som pedofil? Han har ju haft stora problem efter fängelset att bli accepterad och förlåten av samhället och det kan väl påverkat valet en aning? Inte för att det faktiskt tvättar bort stämpeln, men han kan väl inbillat sig att det är möjligt? Varför väljer annars en pedofil en kvinna i sin egen ålder? Eller har behoven ändrats helt, är det inte sexuellt öht och istället är avsikt och lust att mörda och offret beror på ren tillfällighet? I förhören 2019 sa han; det kunde varit vem som helst, menade han det eller lurades han? Han kommer väl troligtvis bara neka under förhören och ge konstiga svävande svar som kan tolkas hur som
helst? Så vi har väl bara obduktion att hoppas på, att den kan ge tillräckligt med svar och framförallt bevis?
Tror inte att han var beredd på att bli tagen så snabbt, på bar gärning. Kan hända att han inte ens trodde att han skulle åka dit, beroende på varför hans murderkit blev lämnat på platsen. Han verkarde ju ha nästintill överdriven optimism inför framtiden vid förra brottets avtjänande, så möjligen är han i samma mode denna gång?
Tänker också att även om gripandet var odramatiskt i polisens ögon, så kan det ju ha blivit en situation där polisen ingriper hastigt för att övermanna honom. Polisen är ju även de människor, och kan absolut har reagerat på den avskyvärda situation de "hamnat i".
Man funderar ju lite över hela hans uppenbarelse på bilden.
Kanske han har akutklippt sig, av rädsla att bli igenkänd, kanske är det en frisyr som är avsedd att funka under en peruk? Tror att han kan även denna gång använt sig av någon förklädnad inför brottet.
Han är förmodligen outsövd, tagen av situtationen, avsminkad inför fotograferingen och känner sig kanske stressad. Han ser helt klart obekväm ut, spänd kroppshållning i mina ögon.
Så tårna kanske är ett tecken på att han känner sig "avklädd" bokstavligen.
Med tanke på GM:s hårstruktur mitt på huvudet så är nackhåret betydligt tjockare. Jag tycker att det ser ut som om GM klippt av så kallade hårextensions (hårförlängning).
Tack för dina reflektioner med. Så kan det vara förstås. Men visst är det lite besynnerligt att mordet i Boden då inte får samma uppmärksammat exempelvis?
Det var ju också en okänd person som mördade en kvinna och dessutom inför hennes barn och sedan höll barnen gisslan och utsatte dem för misshandel osv.
Det var som att det förklarades med att mannen var psykiskt sjuk och då var det liksom mer okej...Men det är ju R*bin med i allra högsta grad på något sätt.
Det känns fel att jämföra och som jag skrev innan är jag inte ute efter det, mer att det är intressant att Boden-fallet släpptes så snabbt fast tragedin är enorm!
Vad som triggar tanternas intresse och skiljer från Boden är väl att mordet på M*y var våldsamt sexuellt motiverat? Sånt går tanter igång på.
Ponera mamman i boden blivit våldtagen inför döttrarna, innan hon tagits av daga, då hade det blivit fart på sexuellt våldsintresserade kärringar i den tråden med.
Senast redigerad av Taggad 2026-01-11 kl. 17:17.
Jag har tänkt i samma banor. Han verkar ha stått farmodern nära och nu när hon är avliden verkar han inte ha många närstående att umgås med (pappan avliden, modern dement, brodern ute ur bilden..)
Jag har funderat på om julen på något vis blev en utlösande faktor för det han gjorde. Under högtiderna är ju en stor del av befolkningen omgivna av familj och vänner och för de som redan är ensamma kan ensamheten vara extra påtaglig. Han är ju i princip en paria efter vad han gjorde 2019 och han kanske kände av det mer under juletider efter att farmodern avled förra året.
Under kidnappningsförsöket 2019 har han skyllt på att han ”mådde dåligt” och att detta var anledningen till vad han gjorde. Jag undrar om samma sak har hänt nu, han mådde dåligt under julen och kände sig utstött, och då valde han att ta ut ilskan och frustrationen på ”samhället”.
Han verkar i allmänhet drivas av ett behov av makt och sadism då hans intresse är centrerat kring de som är försvarslösa (övergrepp på djur/barn/avlidna). Det känns inte osannolikt att han försökt ”ta tillbaka kontrollen” när han mått psykiskt dåligt genom att ge sig på nån som är fysiskt underlägsen, en ensam kvinna på väg hem i mörkret.
Robins "bortförklaringar" har också sanning i sig förmodligen.
När han mår dåligt, klarar han inte av att hålla ställningarna, utan t ex när situationen hemma blir kaotisk, blir det en triggerpunkt för honom.
Jag tror att han vill förlägga skulden på samhället (för dådet indirekt), och att han vid dådet 2019 menar han att han lika gärna kunnat råna. Det jag jag är rena fabler.
Kanske pappan gjorde såna uttalanden och normsliserade det, när dom söp i hemmet.
Inget skämt men tänker på morran och Tobias hur pappan där höll på vid alkohol intag! Och hur han blev skadad utav det som person.
Visst finns det väl en möjlighet att pappan nedvärderade mamman öppet framför barnen på ett så vidrigt och förminskande och groteskt sätt?
På vissa verkar varenda spärr försvinna efter intag av alkohol, fast om det bara är ett mycket medvetet val för att ha kunna ha något att skylla på är ju svårt att veta?
Men borde det inte funnits tidiga uppgifter om att pappan var en våldsman, antingen fysiskt eller psykiskt eller vulgär och vidrig eller nånting sånt? Jag har inga mer uppgifter sett i tråden, att han var udda, körde bil alldeles för fort tom i villaområdet? Och givetvis det hotfulla han uttryckte i samband med att folk skrev om Robin och hela familjen efter kidnappningen? Vad det där udda om pappan faktiskt står för är ju intressant, det är ju samma uppgifter som sades om Robin också och att han verkade normal, är det möjligt att pappan utåt verkade lika normal som Robin? Mamman visade inför öppen ridå hur hon mådde i åratal, speglade det möjligtvis hela familjens rop på hjälp?
Kan hennes extrema drickande och prat om Gud grundat sig i mycket hemska saker som hände innanför väggarna, eller var hon religiös på riktigt och gick till kyrkan på söndagarna, eller var hon väldigt psykiskt sjuk och därför drack och det gick ut över resten av familjen?
Det framkom inte mycket om familjen i tråden i samband med kidnappningen, det kan ju iofs berott på rädsla för pappan, men eftesom han inte längre lever så borde det väl kommit nu? Kan det betyda att det finns ingenting att berätta som förklarar någonting?
Eller betyder det att de som faktiskt vet tiger för att de inte vill utsätta sig för fara trots att pappan är avliden och Robin anhållen för mord, vem skulle de då vara rädda för?
OBS!
Det här är ren spekulation och gissningar och ska inte tas som sanning öht!
Är det möjligt att han fortfarande var oskuld efter fängelsetiden, eller är det bara en skröna att pedofiler blir våldtagna i fängelser?
Sen har jag funderat på om det kan vara ett mycket medvetet val att välja just en jämnårig kvinna, som ett sjukt försök att tvätta bort stämpeln som pedofil? Han har ju haft stora problem efter fängelset att bli accepterad och förlåten av samhället och det kan väl påverkat valet en aning? Inte för att det faktiskt tvättar bort stämpeln, men han kan väl inbillat sig att det är möjligt? Varför väljer annars en pedofil en kvinna i sin egen ålder? Eller har behoven ändrats helt, är det inte sexuellt öht och istället är avsikt och lust att mörda och offret beror på ren tillfällighet? I förhören 2019 sa han; det kunde varit vem som helst, menade han det eller lurades han? Han kommer väl troligtvis bara neka under förhören och ge konstiga svävande svar som kan tolkas hur som
helst? Så vi har väl bara obduktion att hoppas på, att den kan ge tillräckligt med svar och framförallt bevis?
Behoven har troligen inte ändrats. Det han hela tiden ville åt var ett försvarslöst offer. Ett barn är försvarslöst, levande som död. En levande kvinna är det inte, men som död är hon det. Sen har troligen tillgången till barn i kombination med risken varit avgörande vid val av offer.
Jag missunnar inte familjen pengarna eftersom skadestånd för mord är ett skämt i Sverige. Det är grejen att man tar emot pengarna men ingen får dela bilder som känns obehagligt. Varför inte hedra dottern med bilder istället för att gärningsmannen får all uppmärksamhet?
Har man en hemförsäkring så får man hjälp via den med tex psykolog. Begravning osv får man i en dom.
Men en hemförsäkring utgör väl en grundläggande finansiell skyddsmekanism för egendom i hushåll? Även så om man skulle förstöra egendom för andra, samt viss hjälp vid sjukdom/olycka utomlands,
Tror inte att efterlevande vid ett mord får sin hjälp med psykolog genom hemförsäkringen.
Däremot erbjuder mitt försäkringsbolag psykologhjälp (upp till 10 samtal) för de kunder som har råkat ut för nättrakasserier, nätbegrägerier och ID-stöld.
Vad gäller begravning kan man söka ersättning från sin kommun. Tror maxbeloppet ligger på ca 30 000:-, åtminstone 2025.
Berätta gärna mer om den hemförsäkring du nämner. Jag vet inte bättre än vad min egen hemförsäkring stipulerar.
Vad som triggar tanternas intresse och skiljer från Boden är väl snarare att vid mordet på M*y var motivet våldsamt sexuellt. Sånt går tanter igång på.
Ponera mamman i boden blivit våldtagen inför döttrarna, innan hon tagits av daga, då hade det blivit fart på tanterna i den tråden med.
I min familj blev många brörada. v båda könen.
Min dotter (obs ej tant, om du inte vill kalla offret för tant. Min dotter är några år yngre än M'y), blev berörd och även hennes (icke tant-) kompisar tyckte att det var obehagligt. De är mer måna om att hålla uhop efter nattsudd, ta taxi osv. efter det här.
Min äldsta son satte sig in i fallet mer än vad jag gjort.
Min man blev mer orolig än vanligt, och vi följde dotterns rörelser under utekvällarna under julen via platsdelning.
Tror att fallet upprör mer än vanligt, då det dels är ett överfallsmord, som mycket snart visade sig sluta i ett styckmord av helt okänd person för offret, samt att hans historik är skrämmande.
Att en ung tjej förvinner den ena sekunden och typ blir styckad i nästan andra...
Vi är inte vana vid denna typ av mördare, som de flesta säkerligen förstår skulle kunna blivit en seriemördare.
Den bild av Robin som framträder blir alltmer skrämmande. Bilden som framträder av mördaren är ju lika skrämmande som en horrormovie. Då pratar jag inte enbart om utseendet, men de senaste bilderna från gripanet är ju skrämmande at titta på, bara det.
Anders Eklund kan nästan kännas som ofarlig (felaktigt förstås) i förhållande.
Tror enormt många kan känna igen sig; antingen som offer, som förälder, som kompis, som syskon...
Här handlar det inte om ett relationsvåld, eller ett mord av en psykisk sjuk (blir inte någon planering och upprepning), utan en person som går under radarn med planering om värsta tänkbara sjuka mord. Hade kunnat ännu gå under radarn, vem vet vad som hänt om inte hammaren hade hittats/blivit kvar?
Ingen glömmer väl barnet...idag...
Vad had kunnat hända den lilla 10- åringen om hon inte hade varit vass nog att fatta att hon kunde fly.
Visst finns det väl en möjlighet att pappan nedvärderade mamman öppet framför barnen på ett så vidrigt och förminskande och groteskt sätt?
På vissa verkar varenda spärr försvinna efter intag av alkohol, fast om det bara är ett mycket medvetet val för att ha kunna ha något att skylla på är ju svårt att veta?
Men borde det inte funnits tidiga uppgifter om att pappan var en våldsman, antingen fysiskt eller psykiskt eller vulgär och vidrig eller nånting sånt? Jag har inga mer uppgifter sett i tråden, att han var udda, körde bil alldeles för fort tom i villaområdet? Och givetvis det hotfulla han uttryckte i samband med att folk skrev om Robin och hela familjen efter kidnappningen? Vad det där udda om pappan faktiskt står för är ju intressant, det är ju samma uppgifter som sades om Robin också och att han verkade normal, är det möjligt att pappan utåt verkade lika normal som Robin? Mamman visade inför öppen ridå hur hon mådde i åratal, speglade det möjligtvis hela familjens rop på hjälp?
Kan hennes extrema drickande och prat om Gud grundat sig i mycket hemska saker som hände innanför väggarna, eller var hon religiös på riktigt och gick till kyrkan på söndagarna, eller var hon väldigt psykiskt sjuk och därför drack och det gick ut över resten av familjen?
Det framkom inte mycket om familjen i tråden i samband med kidnappningen, det kan ju iofs berott på rädsla för pappan, men eftesom han inte längre lever så borde det väl kommit nu? Kan det betyda att det finns ingenting att berätta som förklarar någonting?
Eller betyder det att de som faktiskt vet tiger för att de inte vill utsätta sig för fara trots att pappan är avliden och Robin anhållen för mord, vem skulle de då vara rädda för?
OBS!
Det här är ren spekulation och gissningar och ska inte tas som sanning öht!
Det här med att pappan försvarat sonen och hotat folk efter frisläppandet pekar mer på beskydd än gränssättning gentemot sonen. Att han på sätt och vis går i försvar snarare än att markera allvaret i brottet. Visst, vi vet inte hur snacket gick därhemma. Men till synes verkar dom tagit sig an problemet på ett aggressivt sätt, snarare än att flytta långt därifrån för en nystart.