2026-08-24, 22:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Breven är med i Kaliber-reportaget och ger en spridd bild. Klart att hon längtade hem men hon blev också fysiskt mycket bättre. Hon gick i skolan bättre än tidigare och hade ork att leka med andra barn, mindre smärta, slapp dropp, kunde äta normalt och så vidare. Sådant har givetvis också betydelse.
Återigen cirkelbevisning från din sida. Du citerar den inaktuella domen som om det vore obestridlig fakta.

Det är mycket möjligt att hon blev bättre fysiskt, men mentalt var det en fullständig våldtäkt från soc sida.
Citera
2026-08-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är det här klippet du menar va?

https://www.instagram.com/reel/Dbh93xeuDDW/?utm_source=ig_web_copy_link&igsi=MzRlODBiNWFlZA==

"Vi måste plocka ihop spillrorna av det här barnet" (Parafras)
Exakt... sitter hon o ljuger så förtjänar hon en Oscars statyett för bästa roll måste jag säga för det är svårt att vara så berörd om det inte är äkta
Citera
2026-08-24, 22:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sluta flytta målstolparna, Totius! Du hakar upp dig på placeringskedjan för att fly från kärnfrågan: rådatan bakom beslutsunderlaget.

Ensolution-granskningen visade vad som dolde sig i akterna när beslutet togs: brist på källkritik, avsaknad av journalstöd och mörklagd info från läkare.

Det var den rådatan ombudet aldrig fick eller förstod vidden av. Sluta leka med ord och svara på varför grundbeslutet byggde på luft!
Ensolution-rapporten tar upp ungefär samma saker som jag tagit upp sedan starten av tråden och som du kallar ”cirkelresonemang” i hundratals inlägg.

Inget av det berör Elsas behov eller mående.
Citera
2026-08-24, 22:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Exakt... sitter hon o ljuger så förtjänar hon en Oscars statyett för bästa roll måste jag säga för det är svårt att vara så berörd om det inte är äkta
Nej precis. Och vi vet från breven om hur hon skriver hur mycket hon hatar jourhemmet.

Alltså familjemedlemmarnas berättelser är djupt hjärtskärande.
Citera
2026-08-24, 22:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ensolution-rapporten tar upp ungefär samma saker som jag tagit upp sedan starten av tråden och som du kallar ”cirkelresonemang” i hundratals inlägg.

Inget av det berör Elsas behov eller mående.

Sluta svamla, Totius! Om Ensolution-rapporten tar upp samma saker som du har mässat om, varför sitter du då och försvarar socialtjänstens haveri i inlägg efter inlägg?!

Att du påstår att rapporten "inte berör Elsas behov eller mående" är ju den mest desperata lögnen hittills! Hela rapporten handlar ju i högsta grad om Elsas behov och framför allt hennes rätt till en rättssäker handläggning, sakliga underlag och att inte godtyckligt skiljas från sin familj baserat på gissningar och mörklagda läkarintyg! Finns det något som påverkar ett barns mående och behov mer än att ryckas upp från sin trygghet på felaktiga grunder?!

Det du kallar "samma saker" är i själva verket en totalsågning av den metodik och de övergrepp som du försvarat den senaste tiden. Att du nu försöker låtsas som att rapporten ger dig rätt, samtidigt som den visar att soc saknade journalstöd och källkritik, är ju en ren komisk kullerbytta. Du har kört fast i din egen cirkelsnurra och vägrar inse att den utredning du nu lutar dig mot monterar ned hela din argumentationslinje!
Citera
2026-08-24, 22:30
Medlem
Citat:
Breven är med i Kaliber-reportaget och ger en spridd bild. Klart att hon längtade hem men hon blev också fysiskt mycket bättre. Hon gick i skolan bättre än tidigare och hade ork att leka med andra barn, mindre smärta, slapp dropp, kunde äta normalt och så vidare. Sådant har givetvis också betydelse.
Detta får mig att tänka på stockholmsymdromet,där offer fattar tycke för sin kidnappare 🙏
Citera
2026-08-24, 22:33
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Socialtjänsten är en myndighet som inte hör hemma ett modernt demokratiskt land. De har lyckats övervintra pga att ingen får granska vad som sker bakom sekretessen och alla skyddar varandra på de där socialkontoren ändå upp till högsta ledningen när de placerat barn felaktigt. Kolla bara Elsa och Adam. samma jävla skit där personlig prestige går före att lämna tillbaka ett barn man som tjänsteman VET är felplacerat. Det borde leda till långa fängelsestraff och skadestånd till både kommunen och till barnet/barnets familj.
Njae, det är nog svårt att komma undan att det behövs någon instans som kan träda in till skydd för dem som inte kan sörja för eller försvara sig själva - svårt sjuka, gamla och barn.

Det är genomförandet som uppenbarligen ofta blir svårt. Allt för många utförare saknar kognitiv spänst, bildning och moralisk stadga för att ackurat hantera den intellektuellt komplicerade och känslomässigt utmanande materien.

För att kunna agera kan man inte komma ifrån att det behövs maktmedel, befogenheter som i särskilda fall trumfar personens eller dess föräldrars rätt. Men i det läget krävs både ett utomordentligt omdöme från myndighetsutövaren, som definitivt saknas så snart det blir minsta komplicerat, och en personlig stadga för att inte hamna i narcissistiskt duellerande tjafs, eller för all del leva ut sina sadistiska lustar. Skyddet mot de två scenarierna är god bildning (som Socialhögskolorna definitivt inte skänker eller avkräver sina studenter), begåvning och ett handfast ledarskap som håller handläggarna kvar vid teorin och den rationella tanken samt håller dem i strama tyglar när de börjar utöva makt för att de har lust till det och har möjlighet, snarare än att på allvar förstå och agera för barnet och inte bara använda det som ursäkt för att spela Allan med folks liv.
Citera
2026-08-24, 22:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Detta får mig att tänka på stockholmsymdromet,där offer fattar tycke för sin kidnappare 🙏

Det här är inte Elsas ord. Det är mestadels vuxnas ord och berättelse om vad Elsa sagt. Det är stor skillnad på vad som står i hennes egna brev mot den "officiella" bilden som förmedlats i domarna.

Och vad gör Totius? Jo han har nu börjat att körsbärsplocka citat som visar att Elsa mådde hur bra som helst och blev frisk av behandlingen.

Men hur mådde Elsa egentligen? Jo hon blev förstås helt våldtagen mentalt och det kommer att sätta djupa metala sår i henne för livet.
Citera
2026-08-24, 22:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Sluta svamla, Totius! Om Ensolution-rapporten tar upp samma saker som du har mässat om, varför sitter du då och försvarar socialtjänstens haveri i inlägg efter inlägg?!

Att du påstår att rapporten "inte berör Elsas behov eller mående" är ju den mest desperata lögnen hittills! Hela rapporten handlar ju i högsta grad om Elsas behov och framför allt hennes rätt till en rättssäker handläggning, sakliga underlag och att inte godtyckligt skiljas från sin familj baserat på gissningar och mörklagda läkarintyg! Finns det något som påverkar ett barns mående och behov mer än att ryckas upp från sin trygghet på felaktiga grunder?!

Det du kallar "samma saker" är i själva verket en totalsågning av den metodik och de övergrepp som du försvarat den senaste tiden. Att du nu försöker låtsas som att rapporten ger dig rätt, samtidigt som den visar att soc saknade journalstöd och källkritik, är ju en ren komisk kullerbytta. Du har kört fast i din egen cirkelsnurra och vägrar inse att den utredning du nu lutar dig mot monterar ned hela din argumentationslinje!
Jag försvarar inte socialtjänsten. Ända sedan mitt första inlägg är jag den som riktat hårdast juridisk kritik mot socialtjänsten och vården. Det jag vänder mig mot är din känslomässiga svartmålning av socialttjänsten som är full av osakligheter, fel och hånfulla personangrepp.
Citera
2026-08-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej precis. Och vi vet från breven om hur hon skriver hur mycket hon hatar jourhemmet.

Alltså familjemedlemmarnas berättelser är djupt hjärtskärande.
Jag är benägen att hålla med... morfar Anders klipp där han halvgråtanfe berättar om hur han gett Elsa en kram för att skydda henne från allt det onda som hon utsattes för är också ett starkt klipp...en luttrad jurist som borde ha känslor av stål
Citera
2026-08-24, 22:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det kan ju också vara så att hon faktiskt mådde bra av att må fysiskt mycket bättre.
Citera
2026-08-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Njae, det är nog svårt att komma undan att det behövs någon instans som kan träda in till skydd för dem som inte kan sörja för eller försvara sig själva - svårt sjuka, gamla och barn.

Det är genomförandet som uppenbarligen ofta blir svårt. Allt för många utförare saknar kognitiv spänst, bildning och moralisk stadga för att ackurat hantera den intellektuellt komplicerade och känslomässigt utmanande materien.

För att kunna agera kan man inte komma ifrån att det behövs maktmedel, befogenheter som i särskilda fall trumfar personens eller dess föräldrars rätt. Men i det läget krävs både ett utomordentligt omdöme från myndighetsutövaren, som definitivt saknas så snart det blir minsta komplicerat, och en personlig stadga för att inte hamna i narcissistiskt duellerande tjafs, eller för all del leva ut sina sadistiska lustar. Skyddet mot de två scenarierna är god bildning (som Socialhögskolorna definitivt inte skänker eller avkräver sina studenter), begåvning och ett handfast ledarskap som håller handläggarna kvar vid teorin och den rationella tanken samt håller dem i strama tyglar när de börjar utöva makt för att de har lust till det och har möjlighet, snarare än att på allvar förstå och agera för barnet och inte bara använda det som ursäkt för att spela Allan med folks liv.
Kloka ord 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in