Citat:
Ja, det vore verkligen ett lovvärt initiativ!
Man borde göra en nationell undersökning av alla pågående LVU och se över hur barnen har det i sina placeringar. Det som pågår är så sjukt och svenska folket har ingen aning om hur illa det är. Många föräldrar vågar säga sanningen av rädsla för att soc ska förlänga placeringen godtyckligt och håller tyst.
Jag fattar inte hur detta kan fortsätta år 2026.
Och varför lämnades Malins bebis tillbaka först nu när det var fel från första början? Det är ju helt stört. Jag hoppas de båda familjerna får feta ersättningar och att deras fall undersöks grundligt samt att medborgarna får mer insyn i de fullkomliga haveriet bakom sekretessen (utan att känslig personlig information delas förstås).
Jag fattar inte hur detta kan fortsätta år 2026.
Och varför lämnades Malins bebis tillbaka först nu när det var fel från första början? Det är ju helt stört. Jag hoppas de båda familjerna får feta ersättningar och att deras fall undersöks grundligt samt att medborgarna får mer insyn i de fullkomliga haveriet bakom sekretessen (utan att känslig personlig information delas förstås).
Gärna med deltagande av lite bildat folk inblandat, och inte pratkvarnar fån socialhögskolorna och liknande.
Allmänheten har som du säger an ganska vag bild av vad som försiggår och alla de olika fel som begås i den här hanteringen. Jag har djup insikt i många LVU-ärenden och minns få som varit någorlunda lyckliga i längden. Det är ju olyckligt redan från början på något sätt men frågan är hur och den frågan blir sällan vettigt besvarad. Det reds inte ut så att en normal människa begriper vad de talar om, inte en påläst person heller, och det tror jag inte är ett bra betyg för utredaren. Det är intellektuellt fattigt och på sin håll en kultur av självförhärligande och egenkärlek. Ofta gränsande till den diskreta sadism som är byråkratiernas djupt mänskliga motor, eller intensivt utlevd som vi sett prov i på i flera trådar på detta forum.