2026-08-20, 20:20
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man borde göra en nationell undersökning av alla pågående LVU och se över hur barnen har det i sina placeringar. Det som pågår är så sjukt och svenska folket har ingen aning om hur illa det är. Många föräldrar vågar säga sanningen av rädsla för att soc ska förlänga placeringen godtyckligt och håller tyst.

Jag fattar inte hur detta kan fortsätta år 2026.

Och varför lämnades Malins bebis tillbaka först nu när det var fel från första början? Det är ju helt stört. Jag hoppas de båda familjerna får feta ersättningar och att deras fall undersöks grundligt samt att medborgarna får mer insyn i de fullkomliga haveriet bakom sekretessen (utan att känslig personlig information delas förstås).
Ja, det vore verkligen ett lovvärt initiativ!
Gärna med deltagande av lite bildat folk inblandat, och inte pratkvarnar fån socialhögskolorna och liknande.

Allmänheten har som du säger an ganska vag bild av vad som försiggår och alla de olika fel som begås i den här hanteringen. Jag har djup insikt i många LVU-ärenden och minns få som varit någorlunda lyckliga i längden. Det är ju olyckligt redan från början på något sätt men frågan är hur och den frågan blir sällan vettigt besvarad. Det reds inte ut så att en normal människa begriper vad de talar om, inte en påläst person heller, och det tror jag inte är ett bra betyg för utredaren. Det är intellektuellt fattigt och på sin håll en kultur av självförhärligande och egenkärlek. Ofta gränsande till den diskreta sadism som är byråkratiernas djupt mänskliga motor, eller intensivt utlevd som vi sett prov i på i flera trådar på detta forum.
Citera
2026-08-20, 21:41
Medlem
Totiuss avatar
.
Senast redigerad av Totius 2026-08-20 kl. 21:56.
Citera
2026-08-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
När det gäller personen som fattade ordförandebeslutet står det såhär i Lex Sarah-anmälan (s. 14):
Nämndens 1:e vice ordförande tjänstgör som ordförande i ärendet eftersom den ordinarie ordföranden är jävig. Det var denne som fattade beslutet om omedelbart omhändertagande i juni 2025.
Om det inte är ett syftningsfel så betyder det att det var Carl-Johan Wase (M) som tog beslutet.

Vidare står det i förvaltningsrättens dom (den i oktober) att det var ”ordförande” som fattade beslutet. Det är skillnad mellan ”ordförande” och ”1:e vice ordförande” och det är inte troligt att förvaltningsrätten skrivit fel vad gäller det.

Vidare har det inte framkommit varför Carl-Johan Wase förklarat sig jävig.

Sammantaget är det alltså mycket som talar för att det var Carl-Johan Wase som tog beslutet om omedelbart omhändertagande. Alltså samma person som tog beslut om omedelbart omhändertagande av Malins nyfödde son.

Det kan alltså vara så att Wase först fattat beslutet och sedan förklarat sig jävig på grund av det.

Om så är fallet ger det ytterligare en dimension åt skandalen, se vidare mitt tidigare inlägg från januari:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Jag tolkar det som att det var ställföreträdaren som fattade beslutet...Wase kanske varit lärare åt den som var handläggare o kan på så sätt anses jävig... iaf möjligt att det kan vara så 🙏
Man kan väl inte först fatta beslut och sen förklara sig jävig... så fungerar det iaf inte i domstol utan då får man avsäga sig sitt uppdrag
Senast redigerad av VildHasse5 2026-08-20 kl. 22:00.
Citera
2026-08-20, 21:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Jag tolkar det som att det var ställföreträdaren som fattade beslutet...Wase kanske varit lärare åt den som var handläggare o kan på så sätt anses jävig... iaf möjligt att det kan vara så 🙏
Du har rätt. Det är ett syftningsfel i första stycket. Senare text visar att det är 1:e vice som avses. Du hann svara precis innan jag tog bort mitt inlägg.
Citera
2026-08-20, 22:04
Medlem
Citat:
Du har rätt. Det är ett syftningsfel i första stycket. Senare text visar att det är 1:e vice som avses. Du hann svara precis innan jag tog bort mitt inlägg.
Jag ser bara fler och fler lagbrott som denna Carina Toro Hartman har begått... uppfyller mer än väl grovt tjänstefel med råge
Citera
2026-08-20, 22:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag ser bara fler och fler lagbrott som denna Carina Toro Hartman har begått... uppfyller mer än väl grovt tjänstefel med råge
Ja, det som tas upp i Lex Sarah-anmälan är direkt skrämmande. Man undrar hur stort inflytande hon haft över andra politiker i nämnden och chefer som i sin tur har påverkat handläggare. Det här är en episk skandal – som jag tyvärr tror är väldigt representativ för socialtjänsten och vården i Sverige. Allt medan IVO ser mellan fingrarna, år efter år.
Citera
2026-08-20, 22:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Modigt av tjänstemännen att anmäla detta får jag säga. Oväntat. Men de insåg väl till slut att det inte gick att vara tyst efter det massiva trycket utifrån från allmänheten.
Citera
2026-08-20, 22:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Elsas rätt FB:

Citat:
Idag har Victoria, tillsammans med Linda‑Olivia och Camilla, besökt Sveriges riksdag. Vi har haft ytterligare ett långt, konstruktivt och skarpt möte med riksdagsledamöterna Mona Olin och Jessica Stegrud, båda verksamma i socialutskottet.

Victoria gav en stark, tydlig och saklig genomgång av det rättshaveri som Elsa och familjen utsatts för – med fokus på rättssäkerheten, systemfelen och den kultur som präglar många förvaltningar. För Victoria var detta ett avgörande steg mot upprättelse och mot en förändring av ett system som i dag inte förmår skydda barnens rättigheter. Framför allt var det betydelsefullt att någon ville lyssna. Det står i stark kontrast till den tystnad som fortsatt präglar Örebro kommun.

Runt bordet fanns flera gemensamma insikter, viktigast var ändå att Sverige behöver en socialtjänst som fungerar. Dit når vi inte utan att tala klarspråk. Det finns brister som skapar rättsosäkerhet - i handläggning, metodik, kommunikation och ansvarsfördelning. Att erkänna dessa brister är en förutsättning för att kunna åtgärda dem.

Dörren är nu öppnad. Bollen är i rullning. Vi ser att tiden är mogen för fler politiker att ta ansvar, söka kunskap och föra en faktabaserad dialog om hur socialtjänsten kan stärkas.
Tack Mona och Jessica för er tid och er beslutsamhet kring dessa frågor, som berör många människor på olika sätt.

Fortfarande har ingen politisk företrädare i Örebro kommun efterfrågat en dialog.
Vi står redo för fler samtal, fler möten och mer samsyn och konsensus. Barnens rättssäkerhet är inte förhandlingsbar.

Elsa har redan förändrat systemet. Nu fortsätter vi - tillsammans.
#falletelsa #lexelsa #orebro #sverige
Citera
2026-08-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ja, det som tas upp i Lex Sarah-anmälan är direkt skrämmande. Man undrar hur stort inflytande hon haft över andra politiker i nämnden och chefer som i sin tur har påverkat handläggare. Det här är en episk skandal – som jag tyvärr tror är väldigt representativ för socialtjänsten och vården i Sverige. Allt medan IVO ser mellan fingrarna, år efter år.
När jag ser henne agera live så ser jag en maktfullkomlig person.. Hon försökte påverka nämndens deltagare i detta fall men dom höll sig inte till hennes sekretess utan har nu berättat om hennes påverkan ooh uttalande...men hon lyckades få till ett förbud i kommunfullmäktige där Markus Allard inte fick prata om detta fall vilket ledde till att flera fullmäktige fick avbrytas under tumult artade former
Citera
2026-08-20, 22:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Ja, det vore verkligen ett lovvärt initiativ!
Gärna med deltagande av lite bildat folk inblandat, och inte pratkvarnar fån socialhögskolorna och liknande.

Allmänheten har som du säger an ganska vag bild av vad som försiggår och alla de olika fel som begås i den här hanteringen. Jag har djup insikt i många LVU-ärenden och minns få som varit någorlunda lyckliga i längden. Det är ju olyckligt redan från början på något sätt men frågan är hur och den frågan blir sällan vettigt besvarad. Det reds inte ut så att en normal människa begriper vad de talar om, inte en påläst person heller, och det tror jag inte är ett bra betyg för utredaren. Det är intellektuellt fattigt och på sin håll en kultur av självförhärligande och egenkärlek. Ofta gränsande till den diskreta sadism som är byråkratiernas djupt mänskliga motor, eller intensivt utlevd som vi sett prov i på i flera trådar på detta forum.

Socialtjänsten är en myndighet som inte hör hemma ett modernt demokratiskt land. De har lyckats övervintra pga att ingen får granska vad som sker bakom sekretessen och alla skyddar varandra på de där socialkontoren ändå upp till högsta ledningen när de placerat barn felaktigt. Kolla bara Elsa och Adam. samma jävla skit där personlig prestige går före att lämna tillbaka ett barn man som tjänsteman VET är felplacerat. Det borde leda till långa fängelsestraff och skadestånd till både kommunen och till barnet/barnets familj.
Citera
2026-08-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Elsas rätt FB:
Exakt rättshaveri är vad det är...o vi som kallats för konspiratoriska rättshaverister är dom som är kvar i tråden medan dom som inte gjort annat än att försöka lägga ut dimridåer är borta
Citera
2026-08-20, 22:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Exakt rättshaveri är vad det är...o vi som kallats för konspiratoriska rättshaverister är dom som är kvar i tråden medan dom som inte gjort annat än att försöka lägga ut dimridåer är borta

Det ska man ta som en komplimang. Det är tjänstemännen själva som är rättshaverister och nu exponeras vad det är de håller på med bakom skynket.

jag blir gärna kallad för rättshaverist, för jag vet precis vad det ordet betyder. Att ge socialtjänsten fullt rimlig och faktabaserad kritik är INTE rättshaverism. Det är sunt förnuft och att vara vän av demokrati.

Alla tjänstemän som placerar barn fel och sedan behåller placeringen för att skydda sig själva är de verkliga rättshaveristerna. Och de är ren cancer i samhället. De skadar barnen, samhällsekonomin och är direkt farliga människor.

De borde faktiskt få sitta i fängelse för vad de håller på med och jag hoppas att lagstiftaren kommer dra åt tumskruvarna hårt här. För just nu är det tyvärr fortfarande vilda västern som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in