Idag, 00:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tror du att hon kan vara glad över att slippa dropp och behandling som mammans uppgifter tidigare motiverat?
"felaktigt fängslad person glad över att bli frisläppt" Ja men att åka i fängelse var bra för dem, se hur glad de är att komma ut ur fängelset.

Lol, du är verkligen riktigt jävla dum i huvudet.
Citera
Idag, 00:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
"felaktigt fängslad person glad över att bli frisläppt" Ja men att åka i fängelse var bra för dem, se hur glad de är att komma ut ur fängelset.

Lol, du är verkligen riktigt jävla dum i huvudet.
Ja, jag har ju redan sagt att jag är dum och du är smart. Varför upprepar du dig? Nu gäller ju saken inte mig utan vad pappans kompis skrev. Tycker du att det tyder på ett traumatiserat barn?
Citera
Idag, 07:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Jag tror ärligt talat att du inte kommer att få till en vettig diskussion med de där båda. De pratar inte om verkligheten som den ser ut för alla andra verkar det som.

Hoppas ingen lyssnar på deras råd och världsbild, det kan bli kostsamt på så många sätt.

Ja men vad skulle Elsa skyddas från? Det visade ju sig att det inte fanns någon fara från mamman, utan snarare från vården som felbehandlat Elsa under flera år.

Man kan inte hänvisa till lagstiftning och ursäka vad Elsa utsatts för, för ett misstag som vården gjort.

Det kallas för cirkelbevisföring på svenska.
Citera
Idag, 08:59
Medlem
Angående dom senaste inläggen här så säger jag bara att det vore otroligt osvenskt att på sociala medier skriva nånting annat än positiva saker..Sen lägger jag med ett par länkar så får den något så när normal begåvade bilda sig en egen uppfattning om vad som är trovärdigt eller inte..
https://www.sverigesradio.se/artikel/joacim-traffade-dottern-elsa-efter-atta-manader-hjartskarande
https://www.sverigesradio.se/artikel/valkomnar-att-elsas-tvangsvard-upphor-skulle-aldrig-varit-lvu
Citera
Idag, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men vad skulle Elsa skyddas från? Det visade ju sig att det inte fanns någon fara från mamman, utan snarare från vården som felbehandlat Elsa under flera år.

Man kan inte hänvisa till lagstiftning och ursäka vad Elsa utsatts för, för ett misstag som vården gjort.

På tal om att mörka i utredningen...
https://www.sverigesradio.se/artikel/ansvarig-politiker-nekas-se-handlingar-om-fallet-elsa
Citera
Idag, 09:47
Medlem
Det finns fortfarande ingen objektiv utredning som jag känner till som säger att tvångsvården var obehövlig. Allt annat är helt enkelt inte sant och rena påhitt. Det som kritiseras är delar av handläggningen. Två saker kan vara sanna samtidigt.

Ni verkar tro att media, ombud, VH, anmälningar utgör eller presenterar objektiva fakta när det i själva verket inte är annat än partsinlagor. Eller att riksdagspolitiker är helt immuna mot att kändisar, som inte förstår bättre, ställer upp på ett drev när det råkar vara valår.

Att ett barn hellre vill vara hemma än någon annanstans är väl helt självklart, om ni hade haft grundläggande kunskaper om barnpsykologi hade ni förstått att bland det svåraste i utredningar som innefattar utsatta barn är deras lojalitet mot sina vårdnadshavare. Man kan ha i det närmaste fullständig bevisning för att saker har hänt, men att få en 9-10 åring att frivilligt berätta om det kan vara nästan omöjligt. För att en domstol ska köpa det som bevisning får det inte tvingas eller komma fram genom ledande frågor.

Det som det nya inlägget beskriver är ju att flickan som av er beskrivs som traumatiserad av tvångsvården uppfattas ”som vanligt” av en vän till pappan. Vad det står för kan vi självklart inte veta fullt ut men att hon verkar ha studsat tillbaka är givetvis positivt oavsett vad hon varit med om.

Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Angående dom senaste inläggen här så säger jag bara att det vore otroligt osvenskt att på sociala medier skriva nånting annat än positiva saker..Sen lägger jag med ett par länkar så får den något så när normal begåvade bilda sig en egen uppfattning om vad som är trovärdigt eller inte..
https://www.sverigesradio.se/artikel/joacim-traffade-dottern-elsa-efter-atta-manader-hjartskarande
https://www.sverigesradio.se/artikel/valkomnar-att-elsas-tvangsvard-upphor-skulle-aldrig-varit-lvu
Citera
Idag, 09:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Ja, det drama som svensk public service (SR) skapat skulle haverera om det var en pigg och glad tjej som mådde jättebra av att slippa dropp och onödig vård. För att inte tala om LSS-insatser som bara verkar ha förvärrat allting. Det här börjar likna ett pressetiskt haveri.
Senast redigerad av Totius Idag kl. 09:55.
Citera
Idag, 09:53
Medlem
Citat:
Och ändå bedöms det vara bättre än alternativet ungefär 3500 gånger per år. Jag har svårt att se att någon som är minsta insatt i frågan ser det som positivt att omhänderta ett barn, det är allt annat. Men ibland räcker föräldrarna inte till.

Exakt och då svarar jag två saker.
1. Det bedöms som det bästa i helt fel fall. Kvinnojourer vittnar om att Socialtjänsten gång på gång tar misshandlande mäns sida och att utsatta kvinnor tvingas dela vårdnad med rena psykopater, som i TinTins (med flera mördade barns!) fall.
DESSA fall https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10166883311733032&id=emma.bol mgren
liksom Elsas, Malins i Uppdrag granskning osv. är rent horribla. Dessa barn har skadats för livet och skulle verkligen inte ha omhändertagits. De som tagit besluten har inte omdöme att göra det.
Kan man inte förstå vad forskningen säger, tolka riktlinjerna eller har empati och IQ nog att lyssna på alla överlevare av statlig vård världen över, historiskt och idag - då har vi ett enormt problem med att olämpliga lätt kommer in på utbildningen, lätt tar examen och lätt får jobb. Sen lätt behåller jobbet dessutom trots hur de prioriterar.

2. Det innebär som sagt att man måste vara restriktiv med omhändertaganden och det ska handla om att rädda liv och rädda från misshandel och vanvård. Vanvård är då svält, att lämnas ensam hemma i timmar, släppas ut att leka i 1-4årsåldern ensam, att inte få vinterkläder, tvingas ha kläder som är mycket smutsiga och trasiga (ej fläckar som inte går bort i tvätten eller små hål som inte spelar roll).
Psykiskt våld med hemska epitet, otäcka hot om våld osv.
Senast redigerad av LoveInAColdClimate Idag kl. 10:13.
Citera
Idag, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, jag har ju redan sagt att jag är dum och du är smart. Varför upprepar du dig? Nu gäller ju saken inte mig utan vad pappans kompis skrev. Tycker du att det tyder på ett traumatiserat barn?

Varför hänger du upp dig på din tolkning av kompisens pappa? För att det är ett halmstrå? Vad säger alla hennes brev, vad säger din obefintliga logik om hela situationen om du tänker dig in i den (vet dock att du saknar mentaliseringsförmåga och behöver en psykiatrisk utredning).
Tycker du att mosterns vittnesmål tyder på ett traumatiserat barn?

Har du barn själv? Polisen kan komma på säg julavslutningen i skolan och hämta dem bara en dag och placera på för dig okänd ort, förbjudas säga hejdå eller ens prata med dig i telefon. De sätts hos främlingar 100 mil bort och får en ny förskola eller skola osv. över en natt och får inte veta när de får träffa dig och andra föräldern nånsin igen. Det pågår ett år medans de skriver förtvivlade brev till dig.
Sen får de komma hem en dag. Det tror du inte de hade traumatiserats av.
Känns ju som att den mest olämpliga föräldern i sammanhanget då är DU.

Hur tror det det kommer sig att fd finska krigsbarn som togs från sina föräldrar och placerades i Sverige blev svårt traumatiserade TROTS att de vet att det var pga ett krig?

Hur tror du det kommer sig att Harry Shein aldrig förlät sina föräldrar för att de skickade iväg honom för att rädda hans liv (de hamnade själva i koncentrationsläger)? Han var svårt traumatiserad av denna separation fram till sin död.
Men just Elsa är en anomali menar du och är enda barnet i världshistorien som inte traumatiserats av att ha tagits från sin familj?
Och du klagar på Kurts inlägg...
Citera
Idag, 10:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Varför hänger du upp dig på din tolkning av kompisens pappa? För att det är ett halmstrå? Vad säger alla hennes brev, vad säger din obefintliga logik om hela situationen om du tänker dig in i den (vet dock att du saknar mentaliseringsförmåga och behöver en psykiatrisk utredning).
Tycker du att mosterns vittnesmål tyder på ett traumatiserat barn?

Har du barn själv? Polisen kan komma på säg julavslutningen i skolan och hämta dem bara en dag och placera på för dig okänd ort, förbjudas säga hejdå eller ens prata med dig i telefon. De sätts hos främlingar 100 mil bort och får en ny förskola eller skola osv. över en natt och får inte veta när de får träffa dig och andra föräldern nånsin igen. Det pågår ett år medans de skriver förtvivlade brev till dig.
Sen får de komma hem en dag. Det tror du inte de hade traumatiserats av.
Känns ju som att den mest olämpliga föräldern i sammanhanget då är DU.

Hur tror det det kommer sig att fd finska krigsbarn som togs från sina föräldrar och placerades i Sverige blev svårt traumatiserade TROTS att de vet att det var pga ett krig?

Hur tror du det kommer sig att Harry Shein aldrig förlät sina föräldrar för att de skickade iväg honom för att rädda hans liv (de hamnade själva i koncentrationsläger)? Han var svårt traumatiserad av denna separation fram till sin död.
Men just Elsa är en anomali menar du och är enda barnet i världshistorien som inte traumatiserats av att ha tagits från sin familj?
Och du klagar på Kurts inlägg...
Jag ser ingen anledning att misstro inlägget från pappans kompis. Det ger en liten balans till medias ensidiga drama.

Vad anser du om lagkraven på god kvalitet i LSS? Bedömer du att de varit uppfyllda i Elsas fall?
Citera
Idag, 10:19
Medlem
Citat:
Det finns fortfarande ingen objektiv utredning som jag känner till som säger att tvångsvården var obehövlig. Allt annat är helt enkelt inte sant och rena påhitt. Det som kritiseras är delar av handläggningen. Två saker kan vara sanna samtidigt.

Ni verkar tro att media, ombud, VH, anmälningar utgör eller presenterar objektiva fakta när det i själva verket inte är annat än partsinlagor. Eller att riksdagspolitiker är helt immuna mot att kändisar, som inte förstår bättre, ställer upp på ett drev när det råkar vara valår.

Att ett barn hellre vill vara hemma än någon annanstans är väl helt självklart, om ni hade haft grundläggande kunskaper om barnpsykologi hade ni förstått att bland det svåraste i utredningar som innefattar utsatta barn är deras lojalitet mot sina vårdnadshavare. Man kan ha i det närmaste fullständig bevisning för att saker har hänt, men att få en 9-10 åring att frivilligt berätta om det kan vara nästan omöjligt. För att en domstol ska köpa det som bevisning får det inte tvingas eller komma fram genom ledande frågor.

Det som det nya inlägget beskriver är ju att flickan som av er beskrivs som traumatiserad av tvångsvården uppfattas ”som vanligt” av en vän till pappan. Vad det står för kan vi självklart inte veta fullt ut men att hon verkar ha studsat tillbaka är givetvis positivt oavsett vad hon varit med om.
"Allt annat är helt enkelt inte sant och rena påhitt"
För att du ska kunna VETA det så är du en del av utredningen, vilket gör dig till en part som inte kan resonera objektivt... Tack för den konsument upplysningen... Jag hade redan avfärdat dina inlägg som nonsens nu kan alla andra också göra det!
Senast redigerad av VildHasse5 Idag kl. 10:28.
Citera
Idag, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-tillsatter-utredning-om-socialtjansten-efter-avslojanden
"– Även om vi inte kan kommentera enskilda fall så är det svårt att inte bli väldigt berörd av de olika granskningar som har gjorts, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Hon hänvisar även till att både IVO och JO återkommande konstaterat att det finns allvarliga brister i handläggningen av enskilda ärenden som gäller barn och unga."
LVU sekten sträcker sig ända upp på regeringsnivå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in