2025-12-08, 06:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Regeln gäller 0.06 — kommentarer moderatoråtgärder *klick*
Nuvarande lydelse:
Kod:
0.06. Moderatorsåtgärder
Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.

Observera att detta inlägg per nuvarande definition kommer att utgöra ett regelbrott mot 0.06. Vilket också är min poäng. Alltså inte att det är nödvändigt för mig att begå ett regelbrott. Däremot måste det finnas utrymme för att regeltillämpningen blir mer förutsebar.

Jag vill också peka på att detta handlar inte om någon enskild moderator eller medlem. Jag kommer att lyfta flera exempel (på gott och ont) så att ingen känner sig direkt utpekad. Målet är att belysa ett strukturellt problem som kan behöva ses över.

Jag har varit inne i denna problematiken i tidigare trådar, bland annat här *klick*
Min poäng genom hela texten kommer att vara följande:
Menar bara att regelverket kan tillämpas pragmatiskt. Vilket man många gånger gör. Ser inga skäl till att frångå en sådan ordning i något relativt harmlöst. Känns mer som att försvara en form av auktoritet för moderatorerna, vilket i sammanhanget blir tveksamt.
Så om vi spolar tillbaka bandet i cirka sex år så startades (FB) Nytt subforum: Klagomål och kritik
Alltså detta forum: (FB) Klagomål och kritik.

Tidigare så fanns inget klagomålsforum. Istället hänvisades man till en trestegsmodell där man skulle skicka ett PM till moderatorn. Invänta svar. Därefter skulle man skicka PM till en admin och hoppas på ett svar. Denna modell skrotades. Vilket jag tycker varit ett steg i rätt riktning, vilket jag bland annat belyser här *klick*. Mina åsikter har därvid inte förändrats. Men bara för att något är bra betyder inte det att det inte finns utrymme för förbättring.

Vad jag kan se utifrån denna tråd *klick* så har inte regeltexten förändrats på tio år. Och jag tror regeln är äldre än tjugo år. Dock har tillämpningen förändrats i och med att forumet - genom vad som belyses ovan - genomgått strukturella förändringar.
Bland annat så tillämpas 0.06 väldigt friskt och brett, vilket går att utröna från detta inlägg av Maviel *klick*.

Innan (FB) Klagomål och kritik tillkom var nedanstående att betrakta som 0.06 i strikt mening
(FB) Dick Van Dyke blir 100 år. Pigg, glad och klar i skallen.
Observera att jag tycker inte detta är särskilt störande för diskussionen, och jag tror det var uppskattat av många att tråden fiskades upp igen från papperskorgen, se historiken här *klick*. För jag tror det kan vara skönt för moderatorerna att få bra feedback ibland, med tanke på att det är ett ganska otacksamt arbete.

Men då är frågan. Varför finns 0.06?
På den frågan svarar Ruskigbuss *klick* "Därför att en tråd ska handla om ämnet och inte om modereringen av ämnet."
Vilket kan tyckas logiskt. Men när man sedan läser tråden (FB) Är det tillåtet att påpeka rapportering? så får man svaret att om en användare påpekar att något är rapporterat så är det inte 0.06, utan 0.03. Trots att det i praktiken är samma sak. Alltså att man kommenterar något som borde skett genom rapporteringen.

Nu har jag själv slirat ibland på regelverket. Än så länge har jag inte fått någon varning. För som jag skriver här:
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
När jag skriver pragmatisk tillämpning så menar jag att det nödvändigtvis inte behöver vara fel att tillämpa regelverket på det sätt Ruskigbuss gjort. Men tycker syftet i så fall behöver ta sikte på om det är störande i diskussionen i en annan tråd (som ex. chatt-tråden [f.d. Sover Alla?]).

För den som tycker att regelverket borde tillämpas strikt (att inga moderatoråtgärder får kommenteras utanför berörd tråd i meta eller PM till moderator) är välkommen att rapportera dessa inlägg skrivna av mig själv:
(FB) Oklara regler kring kommentar av moderatorsåtgärd
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
(FB) Klagomål på trådlåsning i Juridik
(FB) ”Okända” regeln – du kan få laga bilen helt gratis
(FB) Länksamling - Externa länkar
(FB) Elin gör konst med snippan – kissar och värper ägg (2025-10-05)
.. m.m.
så finns det utrymme för att tillämpa regelverket ganska elakt mot mig. Om man hade haft ambitionen att jag skulle fällas för ett regelbrott. Vilket jag inte tror (hoppas) att man har. Och jag vill någonstans tro att den ambitionen gäller generellt. Jag vet i vart fall att admins ambition är att minimera antalet varningar på forumet i och med införandet av (FB) Ny funktion: "Raderingsförklaring" (RF) - istället för radering eller varning.
För att citera:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Målsättning 1:

Vi vill att färre inlägg raderas. Raderade inlägg skapar frustration hos medlemmarna och ett betydande merarbete för moderatorerna.

Målsättning 2:

Vi vill att färre varningar delas ut. Varningar skapar frustration, och upprepade varningar resulterar i avstängningar. Den som blir avstängd blir missnöjd. Upprepas detta ofta, så ökar frustrationen. För att antalet varningar ska minska så krävs det också ett samarbete från berörda medlemmar. Att de inte postar inlägg som resulterar i en varning. Funktionen är till för att hjälpa användaren. Informera om varför ett inlägg blivit raderat, alternativt flagga för att ifall ett befintligt beteende fortsätter att upprepas så kan detta resultera i en varning.

admin

Se del 2 *klick*
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-08 kl. 07:29. Anledning: Stavfel
Citera
2025-12-08, 06:36
Medlem
Mr.RedHats avatar
Översyn på 0.06 som regel (del 2 av 2)

Se del 1 *klick*

Därmed uppstår frågan. Varför finns regeln över huvud taget? För det finns en viss förvirring kring dess tillämpning, vilket sm910dif nämner här:
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Då sällar jag mig till de ovettiga, som precis som fjollcigg gör tolkningen att "tråden" i bestämd form ger skäl att tolka meningen som att det är tillåtet i övriga trådar - i vart fall så länge det inte bryter också mot andra regler, såsom 0.03. Sådana motsatsslut är ju standard vid konventionell tolkning av förbuds- och påbudstexter (regler, lagar, avtal etc.). "Parkering förbjuden på torsdagar" brukar förstås som att parkering är tillåten övriga dagar, om inget annat särskilt anges.

Det finns heller inget givet, för den som inte sedan tidigare är bekant med flashbacks praktiska regeltillämpning och kultur, att vi nödvändigtvis skulle ha den strikta 0.06-ordning som de facto gäller nu. Man skulle lika gärna kunna tänka sig en ordning där 0.06 är till för att förhindra att klagomål tas i tråden som modereringsåtgärden utförts i, likt nuvarande ordalydelse nominellt föreskriver, och att 0.03 begränsar användningen i övriga trådar - men att det t.ex. är oproblematiskt att skoja om dem i Laidback och liknande.

I andra meningen föreskrivs den ordning som gäller om man har synpunkter eller klagomål på en åtgärd, och man kan ju argumentera för att den föreskrivna process för klagomål som vi har lämnar inget utrymme för att kommentera åtgärderna i annat än pm till moderator eller i förlängningen de klagomålstrådar som finns i det här delforumet.

Problemet är ju att begreppen som används i regeltexten till 0.06 överlag är alldeles för snäva i förhållande till den de facto tillämpning av regeln som gäller. "Modereringsåtgärder" skall snarare läsas som det bredare "modereringen" och begreppen "kommenteras", "synpunkter", "frågor" och "klagomål" ska snarare förstås som det betydligt bredare att modereringen alls omnämns - även när så görs utan att någon kommentar till, synpunkt på, fråga om eller klagomål över modereringen avges.

Har man inte den förförståelsen är det inte heller orimligt att tolka andra meningen, som att den tar sikte på när man vill lufta missnöje med eller på andra sätt uttrycka synpunkter på modereringen i sig. Inte nödvändigtvis att det är förbjudet att av andra skäl överhuvudtaget nämna någon viss modereringsåtgärd i något sammanhang, så som när TS spinner vidare på det faktum att han fått en varning som ett led i den något lättsamma diskussionen om vad som kan utgöra årets Flashback-ord. Man kan kanske läsa in någon viss outtalade och underförstådd kritik mot den utdelade varningen i sig, men det tycker jag vore bittert i överkant - jag ser främst ett något skämtsamt personligt kåserande med den utdelade varningen som språngbräda för att framföra något om "buffélagen" i förhållande till vad som kan tänkas utgöra ett "Flashback-ord".

Nu är även sådant förbjudet med den gällande tolkning av 0.06 som de facto tillämpas, och Ruskigbuss varning helt korrekt i linje därmed. Det förändrar inte att i vart fall jag delar fjollciggs tolkning av och kritik mot hur regeltexten är formulerad - det finns i flera avseenden diskrepans mellan dess ordalydelsen och dess praktiska tillämpning. Om den diskrepansen sedan är för liten eller oviktigt för att vara värd att läggas tid på att omformuleras mer precist, och huruvida det relativa fåtal användare som får problem därav helt enkelt får lära sig den praktiska vägen vad som faktiskt gäller, är ju en annan sak.

Och här:
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Du har helt rätt i att "kommentera" är ett betydligt mer snävt och specifikt begrepp än alla de olika sorters omnämnanden som regel 0.06 de facto tillämpas på. Det är olyckligt när regeltext skiljer sig från hur vi moderatorer tillämpar regeln. Jag hade gärna sett att 0.06 fick en översyn, helst så att den de facto tillämpades mindre nitiskt men om inte det så att regeltexten i vart fall bättre speglade verkligheten.

Som det är nu får man nog som användare bara tugga i sig att den invändningen du gör, även om jag finner den riktigt enligt regelns ordalydelse, inte kommer vinna något gehör och att regeln de facto tillämpas så att man inte överhuvudtaget bör nämna något som har med modereringen att göra i sina inlägg. (Utanför trådar skapade enligt riktlinjerna för klagomålsprocessen)

Ett förslag har varit att (FB) Införa tillfälliga 0.06 upphävande. En annan att (FB) Ta bort regel 0.06 (moderatorsåtgärder).

För vad jag kan se i dagsläget så gör regeln mer skada än nytta:
(FB) Grisvarning (0.06) i chatten
(FB) Löjliga varningar - Pontiac i blåsväder, återigen 2.0
(FB) pbo låser tråd och raderar on-topic inlägg
(FB) Fråga ang. 0.06.
(FB) Skriv inte ut i tråden det som ska rapporteras
(FB) Klagomål på 0.06 från Maviel
(FB) Avstängd för 0.06?
(FB) Varnad för regel som inte finns
(FB) Mr Woods åsiktsmodererar?
(FB) Obegriplig varning samt radering av inlägg.
(FB) Klargörande ang. Regel 0.06
Och så vidare.

Nu hoppas jag att hagelgevärsmetoden fungerade så att tillräckligt många känner sig träffade i så stor omfattning att ingen känner sig träffad. För som jag skrev inledningsvis så är syftet att få till en strukturell förändring. Inte att jaga någon enskild.

Så jag hoppas att admin kan ta sig tiden att besvara mina frågor:
  1. Varför finns regel 0.06 när 0.03 redan täcker upp för exakt det som 0.06 redan omfattar?
  2. Är regeln i dess nuvarande lydelse ändamålsenlig gentemot hur man de facto tillämpar regeln?
  3. Är regeln över huvud taget nödvändig för att forumet ska fungera?
  4. Finns möjlighet att överväga att regeln ses över och att man utfärdar amnesti under tiden man går igenom vad som behöver ändras?

Jag vill vara tydlig med att jag har själv inga förslag på vad som behöver ändras eller om regeln bör slopas helt. Men jag tror att såväl användare som moderatorer hade uppskattat ett förtydligande om vad som faktiskt gäller och när det ska gälla.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-08 kl. 07:17. Anledning: Lade till lista med frågor
Citera
2025-12-08, 15:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag tror du fått det hela om bakfoten.

Att man kunde överklaga beslut och ta en diskussion öppet i det här delen av forumet är inget nytt. Det har man kunnat i urminnes tider. Och arbetsordningen har varit densamma som nu som du kan se från den här trådstarten från admin4 år 2014:

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Man skickar ett pm till en moderator. Inväntar svar. Diskuterade det hela via pm. Om man fortfarande ville klaga lägger man ut pm-diskussionen i en trådstart i det här delforumet för alla att delta i eller skickat ett om till en admin. Jag tror man gjorde det på första sidan i delforumet.

Skillnaden är bara att nu finns det en specifik del av just det här delforumet där man startar klagotrådar.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2025-12-08 kl. 15:52.
Citera
2025-12-08, 16:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror du fått det hela om bakfoten.

Att man kunde överklaga beslut och ta en diskussion öppet i det här delen av forumet är inget nytt. Det har man kunnat i urminnes tider. Och arbetsordningen har varit densamma som nu som du kan se från den här trådstarten från admin4 år 2014:

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

Man skickar ett pm till en moderator. Inväntar svar. Diskuterade det hela via pm. Om man fortfarande ville klaga lägger man ut pm-diskussionen i en trådstart i det här delforumet för alla att delta i eller skickat ett om till en admin. Jag tror man gjorde det på första sidan i delforumet.

Skillnaden är bara att nu finns det en specifik del av just det här delforumet där man startar klagotrådar.

Jag har inte fått det om bakfoten, vilket du hade förstått om du hade läst (FB) Regelbrottet att kommentera moderatorsåtgärder i tråden (regel 0.06)

Nu reggade jag mig för typ tjugo år sedan. Du för fjorton år sedan. Så tänker inte hålla emot dig att du inte hängt med i svängarna före din egen tid. Men försök inte rätta mig på något där jag har rätt.
https://web.archive.org/web/20080327015621/http://www.flashback.info/showthread.php?t=567547

(FB) Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator

Hade du fler invändningar? Eller kanske synpunkter i övrigt?

Edit: här är tidigare rutin

Kod:
Är du missnöjd med ett beslut, undrar över en modereringsåtgärd eller har synpunkter på hur en moderator agerat så följ dess steg:

1. kontakta moderatorn först via pm (personlig medelande) klicka på moderatorns användarnamn och välj " skicka ett privat medelande till" Inkludera gärna länkar till det du vill klaga på/diskutera. Oftast kan problemet lösas på detta sätt.

2. Skulle steg 1 inte fungera så kontakta Admin kom ihåg att skriva en informativ rubrik på ditt pm och inkludera (om möjligt) länkar.

3 Skulle steg 1 och 2 inte fungera så starta en tråd i delforumet Flashback. Var nog med att inkludera länkar (om möjligt) och håll tråden saklig, var även noga med korrekt rubriksättning.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-08 kl. 16:13.
Citera
2025-12-08, 16:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Så jag hoppas att admin kan ta sig tiden att besvara mina frågor:
  1. Varför finns regel 0.06 när 0.03 redan täcker upp för exakt det som 0.06 redan omfattar?
  2. Är regeln i dess nuvarande lydelse ändamålsenlig gentemot hur man de facto tillämpar regeln?
  3. Är regeln över huvud taget nödvändig för att forumet ska fungera?
  4. Finns möjlighet att överväga att regeln ses över och att man utfärdar amnesti under tiden man går igenom vad som behöver ändras?

Gällande din lista så svaras det en hel del på den här (främst 1 och 3):

(FB) Varför finns regeln 0.06?
Citera
2025-12-08, 16:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Gällande din lista så svaras det en hel del på den här (främst 1 och 3):

(FB) Varför finns regeln 0.06?
Den tråden stärker bara min poäng om att regeln är överflödig och behöver ses över eftersom alla är rörande överens om att den är en variant av 0.03.

Idag används den för allehanda områden utan att det går att läsa sig till som användare. Vilket är skälet till att jag begär att man gör en översyn. Det vill säga tittar på om regeln kan omformuleras, man ändrar praxis eller kanske tar bort regeln helt.

Men jag inväntar admins svar. Tack för tråden, tempeZZt
Citera
2025-12-08, 16:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Den tråden stärker bara min poäng om att regeln är överflödig och behöver ses över eftersom alla är rörande överens om att den är en variant av 0.03.

Idag används den för allehanda områden utan att det går att läsa sig till som användare. Vilket är skälet till att jag begär att man gör en översyn. Det vill säga tittar på om regeln kan omformuleras, man ändrar praxis eller kanske tar bort regeln helt.

Men jag inväntar admins svar. Tack för tråden, tempeZZt

Att 0.06 är en variant av 0.03 gör den inte överflödig, se t.ex. Carlboms svar:

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Skulle 0.06 inte finnas skulle det vara möjligt att svara på en moderatoråtgärd i tråden, vilket i sin tur 100 andra användare också skulle kunna ha en åsikt om. Sen är snöbollen i rullning och vi får en tråd som handlar om något helt annat än det som människor kommit för att diskutera och läsa om. Det skulle snabbt förstöra en tråd, och i förlängningen hela forumet.

Exempelvis om en moderator går in och justerar en topic. Då är en kommentar om det 0.06 men inte nödvändigtvis 0.03.
Citera
2025-12-08, 16:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att 0.06 är en variant av 0.03 gör den inte överflödig, se t.ex. Carlboms svar:

Exempelvis om en moderator går in och justerar en topic. Då är en kommentar om det 0.06 men inte nödvändigtvis 0.03.
Fast där han Carlbom fel. Och det tror jag du också förstår med enkel logik.

Försök tänka lite själv också. Inte bara slänga ur dig argumentum ad verecundiam.

Jag bad ChatGPT sammanfatta mina ståndpunkter åt dig:

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-08 kl. 16:36.
Citera
2025-12-08, 16:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Jag har inte fått det om bakfoten, vilket du hade förstått om du hade läst (FB) Regelbrottet att kommentera moderatorsåtgärder i tråden (regel 0.06)

Nu reggade jag mig för typ tjugo år sedan. Du för fjorton år sedan. Så tänker inte hålla emot dig att du inte hängt med i svängarna före din egen tid. Men försök inte rätta mig på något där jag har rätt.
https://web.archive.org/web/20080327015621/http://www.flashback.info/showthread.php?t=567547

(FB) Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator

Hade du fler invändningar? Eller kanske synpunkter i övrigt?

Edit: här är tidigare rutin

Kod:
Är du missnöjd med ett beslut, undrar över en modereringsåtgärd eller har synpunkter på hur en moderator agerat så följ dess steg:

1. kontakta moderatorn först via pm (personlig medelande) klicka på moderatorns användarnamn och välj " skicka ett privat medelande till" Inkludera gärna länkar till det du vill klaga på/diskutera. Oftast kan problemet lösas på detta sätt.

2. Skulle steg 1 inte fungera så kontakta Admin kom ihåg att skriva en informativ rubrik på ditt pm och inkludera (om möjligt) länkar.

3 Skulle steg 1 och 2 inte fungera så starta en tråd i delforumet Flashback. Var nog med att inkludera länkar (om möjligt) och håll tråden saklig, var även noga med korrekt rubriksättning.

Jag förstår inte varför jag måste läsa en annan tråd för att förstå vad du menar i den här tråden. Den andra tråden kanske raderas eller hamnar i papperskorgen.

Jag förstår inte heller varför det är så viktigt med kukmätning i det här sammanhanget. Min första användare reggade jag för 19 år sen. Inte en stum användare. Jag var aktiv även då. Och har alltid varit aktiv sen dess. Men inte alltid i samma forum. Och jag har ovanpå det varit moderator. Min kuk är inte lika lång som din. Men kanske grövre.

Att kontakta admin var det länge sen man behövde. Men okej, jag förstår att det finns ett värde i att att utvärdera regler och arbetsmetoder. Forumet har funnits länge och samhället plus nätet har förändrats stort sen du och jag klev in här. Och jag protesterade ju inte mot just det i mitt förra inlägg. Att du ville ha en förändring. Det kanske är vad som behövs.
Citera
2025-12-08, 16:49
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Däremot måste det finnas utrymme för att regeltillämpningen blir mer förutsebar.

Precis så.
Har drivit den tesen länge, men inte så bra som du nu gör.
0.06 var bra när den skrevs. Tanken med den utmärkt.
Men som sm310dif så klart formulerade:

Du har helt rätt i att "kommentera" är ett betydligt mer snävt och specifikt begrepp än alla de olika sorters omnämnanden som regel 0.06 de facto tillämpas på. Det är olyckligt när regeltext skiljer sig från hur vi moderatorer tillämpar regeln. Jag hade gärna sett att 0.06 fick en översyn, helst så att den de facto tillämpades mindre nitiskt men om inte det så att regeltexten i vart fall bättre speglade verkligheten.

Om det fanns en tråd som tog upp och hyllade '2025s bästa inlägg på FlashBack' skulle jag nominera sm310dif's inlägg.
Det hoppas jag, precis som denna tråd av Mr.RedHat, kommer att bli startskottet för en rejäl översyn av regeln, men framförallt en översyn om hur den ska tillämpas.

Kudos Mr.RedHat och sm310dif för att ni vågar säga till.

/VV
Citera
2025-12-08, 16:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag förstår inte varför jag måste läsa en annan tråd för att förstå vad du menar i den här tråden. Den andra tråden kanske raderas eller hamnar i papperskorgen.

Jag förstår inte heller varför det är så viktigt med kukmätning i det här sammanhanget. Min första användare reggade jag för 19 år sen. Inte en stum användare. Jag var aktiv även då. Och har alltid varit aktiv sen dess. Men inte alltid i samma forum. Och jag har ovanpå det varit moderator. Min kuk är inte lika lång som din. Men kanske grövre.

Att kontakta admin var det länge sen man behövde. Men okej, jag förstår att det finns ett värde i att att utvärdera regler och arbetsmetoder. Forumet har funnits länge och samhället plus nätet har förändrats stort sen du och jag klev in här. Och jag protesterade ju inte mot just det i mitt förra inlägg. Att du ville ha en förändring.
Ingen kukmätning. Bara konstaterande

Historiken kring sättet att framföra kritik var ett sidospår för att leda in läsaren på bakgrunden. Men visst, det kanske lades fram mer sensationellt än nödvändigt. Egentligen kapade man bara ett steg i processen, förtydligande steg 3 (som blev steg 2) och därefter samlade alla klagotrådar i en egen forumdel.

Är vi överens nu?
Citera
2025-12-08, 17:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ingen kukmätning. Bara konstaterande

Historiken kring sättet att framföra kritik var ett sidospår för att leda in läsaren på bakgrunden. Men visst, det kanske lades fram mer sensationellt än nödvändigt. Egentligen kapade man bara ett steg i processen, förtydligande steg 3 (som blev steg 2) och därefter samlade alla klagotrådar i en egen forumdel.

Är vi överens nu?

Vi är helt överens, Herr Emeritus Flashbackare.

Regler som kan vara perfekta för en tidsålder, är inte alltid det för en annan. Inte heller hur hårt och långt reglerna bör dras till sin spets. Du har ju även minst en moderator som har likande tankar. Då har du kommit en bra bit. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in