2025-12-05, 00:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Att säga mina inlägg försvinner är inte att kommentera en åtgärd det är att påpeka att just mina inlägg försvinner.

Att dina inlägg försvinner är inte topic i tråden och det är ju en direkt följd av moderering.
2025-12-05, 00:56
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Skillnaden ligger i att "påpeka" innebär att
lyfta fram något specifikt, ofta för att visa på en avvikelse eller något som har upptäckts, medan "kommentera" handlar om att uttrycka en åsikt eller tanke om något

Att skriva "mina inlägg försvinner" är mer en antydan än kommentar.
Du har helt rätt i att "kommentera" är ett betydligt mer snävt och specifikt begrepp än alla de olika sorters omnämnanden som regel 0.06 de facto tillämpas på. Det är olyckligt när regeltext skiljer sig från hur vi moderatorer tillämpar regeln. Jag hade gärna sett att 0.06 fick en översyn, helst så att den de facto tillämpades mindre nitiskt men om inte det så att regeltexten i vart fall bättre speglade verkligheten.

Som det är nu får man nog som användare bara tugga i sig att den invändningen du gör, även om jag finner den riktigt enligt regelns ordalydelse, inte kommer vinna något gehör och att regeln de facto tillämpas så att man inte överhuvudtaget bör nämna något som har med modereringen att göra i sina inlägg. (Utanför trådar skapade enligt riktlinjerna för klagomålsprocessen)
2025-12-05, 01:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Du har helt rätt i att "kommentera" är ett betydligt mer snävt och specifikt begrepp än alla de olika sorters omnämnanden som regel 0.06 de facto tillämpas på. Det är olyckligt när regeltext skiljer sig från hur vi moderatorer tillämpar regeln. Jag hade gärna sett att 0.06 fick en översyn, helst så att den de facto tillämpades mindre nitiskt men om inte det så att regeltexten i vart fall bättre speglade verkligheten.

Som det är nu får man nog som användare bara tugga i sig att den invändningen du gör, även om jag finner den riktigt enligt regelns ordalydelse, inte kommer vinna något gehör och att regeln de facto tillämpas så att man inte överhuvudtaget bör nämna något som har med modereringen att göra i sina inlägg. (Utanför trådar skapade enligt riktlinjerna för klagomålsprocessen)

Tack!!!
Ett av de bästa inlägg jag sett i denna del på länge.
Ja, någonsin faktiskt.

Kudos för det!!!

/VV
2025-12-05, 01:08
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Varför kan det inte bara falla under OT-regeln?
Regel 0.06 fyller också funktionen att styra klagomål mot det här klagomålsforumet. Om t.ex. någon skulle anse sig orättvist behandlade i delforumet för båtar, och lämnar ett klagomål där som vi hade plockat enbart för OT, då är sannolikheten betydligt mindre att en andrs, icke-båtintresserad moderatorer får ögon på saken och kan fundera över om det finns något faktiskt fel begånget i situationen.

Klagomålet skulle väckas och släckas hos den moderator eller den moderatorns delforumskollegor som man förmodligen är upprörd över, istället för att nå fler mods- och adminsögon i det här forumet så som en separat regel 0.06 tydligare pekar ut är den rätta vägen för klagomål.
2025-12-05, 01:10
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Regel 0.06 fyller också funktionen att styra klagomål mot det här klagomålsforumet. Om t.ex. någon skulle anse sig orättvist behandlade i delforumet för båtar, och lämnar ett klagomål där som vi hade plockat enbart för OT, då är sannolikheten betydligt mindre att en andrs, icke-båtintresserad moderatorer får ögon på saken och kan fundera över om det finns något faktiskt fel begånget i situationen.

Klagomålet skulle väckas och släckas hos den moderator eller den moderatorns delforumskollegor som man förmodligen är upprörd över, istället för att nå fler mods- och adminsögon i det här forumet så som en separat regel 0.06 tydligare pekar ut är den rätta vägen för klagomål.

Igen ett klockrent klargörande.
Dags att kliva upp till admin!!!
Så otroligt bra skrivet!!!!

/VV
2025-12-05, 02:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Skillnaden ligger i att "påpeka" innebär att
lyfta fram något specifikt, ofta för att visa på en avvikelse eller något som har upptäckts, medan "kommentera" handlar om att uttrycka en åsikt eller tanke om något

Att skriva "mina inlägg försvinner" är mer en antydan än kommentar.

Semantik. Här på Flashback anses det som att kommentera att öht nämna en moderatorsåtgärd så länge det inte är i en klagomålstråd.
2025-12-05, 06:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nej, "kommentera" och "påpeka" är inte exakt samma sak
, även om de kan överlappa. Att kommentera innebär att uttrycka en åsikt eller ge en bedömning, medan att påpeka oftast handlar om att lyfta fram något specifikt eller uppmärksamma en sak

Semantik.

Du får inte nämna en moderatorsåtgärd oavsett vad du kallar den.
2025-12-05, 06:37
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jaaa..- och hur tror du att ”dina inlägg försvinner…” ??

Naturligtvis genom att en moderator har skåpat ut ditt ”inlägg”

Att öht kommentera detta = att kommentera en moderatorsåtgärd.

Sluta nu att försöka slingra dig själv ur en varning etc, och gå vidare…
Nej aldrig var är kommentaren då?
2025-12-05, 06:39
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Att dina inlägg försvinner är inte topic i tråden och det är ju en direkt följd av moderering.
Då kan man ställa sig frågan varför försvinner inläggen? Det var topic och besvara han i stil med lite nedsättande. Jag ifrågasatte aldrig varför dom försvann (trots dom var TOPIC)
2025-12-05, 06:42
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Aldrig. Man kan inte radera inlägg som är topic bara för man är butthurt och sen börja varna för att man lyfter detta i tråden för att visa vilken liten skit vi har att göra med.
2025-12-05, 06:49
Medlem
AnonymHingsts avatar
(FB) Är det inte "alltid" en dålig affär att binda bolåneräntan över en längre löptid?
Noterar att mitt inlägg jag skrev i tråden med exakt samma innehåll som innan får vara kvar utan åtgärd (Efter jag startat en klagotråd)
Med mindre skälsord som att kalla Pontiac för idiot. Men att han skulle vara en idiot går inte frångå och att jag skriver nedsättande om han är som att andas det går manuellt man gör de bara.

Man kan inte moderera och vara dum i skallen då blir de fel
2025-12-05, 06:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Att säga mina inlägg försvinner är inte att kommentera en åtgärd det är att påpeka att just mina inlägg försvinner.

Jo, det är att kommentera att en moderator raderat inläggen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in