2024-11-17, 09:56
Medlem
psychicsailors avatar
Moderatorer på Flashback gör ett väldigt stort, och obetalt jobb. Det är förbjudet att kommentera moderator-åtgärder. Det finns (min tolkning) av två skäl. Det första är att inte trådar ska spåra ut och bli metadiskussioner. Det andra är att det riskerar minst att fördubbla moderatorjobbet, eftersom moderatorerna behöver svara på minst en del av kritiken. 0.06 är därför en pragmatisk lösning.

Tyvärr behövs en watchdog- eller maktdelningsprincip. Flashbacks moderatorer blir infiltrerade av individer som agendamodererar eller t om formar gränserna för forum och gör om trådstarter på olika sätt. Detta syns genom att stora delar av Flashback förblir välfungerande, och andra delar är helt urballade.

Därför har jag två alternativa förslag.
1) Ett förslag är att i jämna tidsintervall släppa moderatorkommentarer fria. Exempelvis en gång i månaden. Det skulle "lätta på trycket" och legitim kritik skulle också kunna framföras. Flashback skulle inte rimligen kunna ses som ett politiskt forum som styrs av utländska makter eller särintressen i ett kamouflage av yttrandefrihet.

2) Ge ett begränsat antal individer en slags ombudsmans-status. Dessa får framföra kritik och kommentera moderator-åtgärder utan avstängning. De ska vara av admin och moderatorer oberoende.

Förslag 1 är bättre än 2 i min mening, men jag nämner det som ett alternativt exempel for att visa på att det finns flera olika alternativ till dagens organisering.

Denna tråds ämne är att diskutera om det finns fler sätt, eller svagheter i förslagen ovan (och andra kommande förslag). Förslagen bör också adressera "tidseffektivitet" och att de förbättrar Flashbacks försök att vara "yttrandefrihet på riktigt".
Senast redigerad av psychicsailor 2024-11-17 kl. 10:02.
Citera
2024-11-17, 10:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
andra delar är helt urballade.

Kastar du sten i glashus nu igen? Det fetade kommer alltså från ett regelbrotts-konto och trådsabotör som postat 10000-tals trådförstörande inlägg med syfte att störa diskussionen i ukrainatrådar.

Lite väl magstarkt att just DU börjar anklaga flashbacks moderatorer för infiltrerade agendamoderatorer.
Citera
2024-11-17, 10:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Kastar du sten i glashus nu igen? Det fetade kommer alltså från ett regelbrotts-konto och trådsabotör som postat 10000-tals trådförstörande inlägg med syfte att störa diskussionen i ukrainatrådar.

Lite väl magstarkt att just DU börjar anklaga flashbacks moderatorer för infiltrerade agendamoderatorer.

Gaslighting som sagt, gärna i kombination med personangrepp och lögner. Visa nu att du kan bättre själv. Ditt inlägg är uppenbart gravt off-topic, ifall jag nu behöver förtydliga det.
Citera
2024-11-17, 10:53
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Gaslighting som sagt, gärna i kombination med personangrepp och lögner. Visa nu att du kan bättre själv, detta var uppenbart gravt off-topic, ifall jag nu behöver förtydliga det.

Det är DU som påstår att trådar är urballade när det är DU som gör allt i din makt för att få trådarna urballade.
Citera
2024-11-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo

Vilket skitsnack. TS om någon har tydligt visat att han inte tagit någons sida, vilket uppenbarligen upplevs av dig som om han är ett rysstroll.
Tycker TS förslag är bra.
Citera
2024-11-17, 11:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Moderatorer på Flashback gör ett väldigt stort, och obetalt jobb. Det är förbjudet att kommentera moderator-åtgärder. Det finns (min tolkning) av två skäl. Det första är att inte trådar ska spåra ut och bli metadiskussioner. Det andra är att det riskerar minst att fördubbla moderatorjobbet, eftersom moderatorerna behöver svara på minst en del av kritiken. 0.06 är därför en pragmatisk lösning.

Tyvärr behövs en watchdog- eller maktdelningsprincip. Flashbacks moderatorer blir infiltrerade av individer som agendamodererar eller t om formar gränserna för forum och gör om trådstarter på olika sätt. Detta syns genom att stora delar av Flashback förblir välfungerande, och andra delar är helt urballade.

1) Ett förslag är att i jämna tidsintervall släppa moderatorkommentarer fria. Exempelvis en gång i månaden. Det skulle "lätta på trycket" och legitim kritik skulle också kunna framföras. Flashback skulle inte rimligen kunna ses som ett politiskt forum som styrs av utländska makter eller särintressen i ett kamouflage av yttrandefrihet.

2) Ge ett begränsat antal individer en slags ombudsmans-status. Dessa får framföra kritik och kommentera moderator-åtgärder utan avstängning. De ska vara av admin och moderatorer oberoende.

Förslag 1 är bättre än 2 i min mening, men jag nämner det som ett alternativt exempel for att visa på att det finns flera olika alternativ till dagens organisering.

Denna tråds ämne är att diskutera om det finns fler sätt, eller svagheter i förslagen ovan (och andra kommande förslag). Förslagen bör också adressera "tidseffektivitet" och att de förbättrar Flashbacks försök att vara "yttrandefrihet på riktigt".

Moderatorskommentaren ÄR fria. Det finns ju en hel forumdel för detta.

Ute i trådarna hör det naturligtvis inte till ämnet.
Citera
2024-11-17, 11:09
Medlem
negrofobens avatar
Ett idiotiskt förslag från en ökänd trådsabotör som tydligen vill få fler möjlighetaer att tjafsa med mods.
Det finns redan klagomålsdelen där det går att klaga på vad som helst även moderatorsåtgärder.
Citera
2024-11-17, 11:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Moderatorskommentaren ÄR fria. Det finns ju en hel forumdel för detta.

Ute i trådarna hör det naturligtvis inte till ämnet.

I den bästa av världar behövs det inte nämnas i trådarna. Det behövs bara om modereringen failar gravt.

Antag nu att en moderator gick in i denna tråd och definierade tråden så att du inte får nämna denna forumdel som du just gjorde. Om du insisterar, så blir du varnad. Eller bara tar bort ditt inlägg, vilket du antagligen inte skulle märka.

Det skulle vara sjukt, eller hur?
Senast redigerad av psychicsailor 2024-11-17 kl. 11:21.
Citera
2024-11-17, 11:33
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Kan du förtydliga vad du menar med det fetmarkerade?

När det gäller din punkt ett: Flashbackdelen är ju öppen för sådant varje dag i månaden. Menar du att det en gång i månaden skulle vara fritt i alla trådar?
Citera
2024-11-17, 11:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

När det gäller din punkt ett: Flashbackdelen är ju öppen för sådant varje dag i månaden. Menar du att det en gång i månaden skulle vara fritt i alla trådar?

Det ironiska är ju att om jag förtydligar det, så blir inlägget kanske borttaget just med hänvisning till 0.06. Det kan även ske inne i detta forum, debatten är inte fri här inne, i motsats till vad flera skrev ovan. Debatt om varningar är i teorin fri här.

Och jag har viss förståelse för att det är så, eftersom det annars skulle vara ett sätt att runda 0.06. Så det är moment 22. 🤷🏻‍♂️
Citera
2024-11-17, 11:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Ja. (tidsintervallet kan diskuteras så klart).
Citera
2024-11-17, 11:53
Avslutad
Nja, jag tycker det är bra att modereringen inte ska kommenteras i den aktuella tråden. Strikt talat är det ju faktiskt alltid OT.

Däremot så är det alldeles för lågt till tak med att ens nämna sådana saker. Ibland påminner det om när woke-folket skriker "HAN SA N-ORDET" för att någon har sagt "Idag är ordet neger negativt laddat och ska undvikas"

Och jävligt märkligt att ha free for all vissa tidsintervall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in